ET NYTT NIVÅ: Her er 382 cm bil som har rikelig plass til fire og rekkevidde for bykjøring. Hyundais første elektriske småbil gjør dette bilsegmentet betydelig mer interessant.
Foto: PETER RAAUM
Hyundai lanserer nye Inster:
«Ingen hemmelighet at dette er det nye hotte»
Hyundai kaster seg på bølgen og lanserer nå sin elektriske småbil. Veslevoksne Inster kommer på veien før jul.
FRANKFURT (Motor): På gulvet i et utstillingslokale ser koreanernes kandidat ut som noe av det bedre i dette segmentet som nå plutselig favner noen riktig interessante biler.
Hyundai Inster
- Pris: Ikke klar, trolig innstegsversjon nær 250.000 kroner.
- El-motor, 1-trinns automat, 5-dørs/4 seter B-segment SUV, forhjulsdrift, batteri 42 kWt (Standard)/49 kWt (Long Range). Estimert rekkevidde: 300 km (standard)/inntil 355 km (Long Range), forbruk 15,3 kWt/100 km.
- Hurtiglading (10…80 prosent): 30 minutter.
- Lengde/høyde/bredde/akselavstand: 3825/1610/1575/2580 mm.
- Bagasjerom: 280 liter (351 liter med baksetet skjøvet frem), 1059 liter nedfelt.
- Hjulstørrelse: 15-tommer (maks 205/45 R17).
- Konkurrenter: Citroën ë-C3, Fiat 500e, Mini Cooper, Toyota Aygo.
Hyundai Inster er forbløffende mye romsligere enn den ser ut, og har fått teknologi og interiørdetaljer fra modeller adskillig lengre opp i merkets modellhierarki.
Hvor attraktive småbilene blir i det kjøpesterke norske markedet, gjenstår å se. For mange er romslig SUV-format, firehjulstrekk og henger tre absolutter som legger føringer for ethvert nybilkjøp, selv om de rimeligere småbilene faktisk løser det meste av kjørebehov i hverdagen.
KLIKK PÅ PILEN FOR Å BLA MELLOM BILDENE
(alle foto: Fredrick Unflath/Hyundai)
For elbilteknologiens gjennomslag i de store europeiske markedene, ikke minst i Italia, Spania og etterhvert øst-Europa, er småbilene avgjørende viktig. Og det er to ting som teller:
For det første at de rett og slett er små og håndterlige for kontinental, urban hverdagsbruk.
Og deretter at de faktisk får en startpris ned under 25.000 euro, som nå gjelder som krittstrek i disse sammenhengene.
Alle regner
Paolo Gnerro, produktsjef for blant annet dette segmentet i Hyundai Motor Europe, sier det slik under en presentasjon av bilen:
– Det er ingen hemmelighet at små elbiler er det hotte i bilindustrien i år. Inster har akselavstand og romlighet som en B-segmentbil, så vi tror den kan skape store forventninger hos europeiske kunder.
I alle nasjonale markeder regner Hyundai nå på modellens startpris. Og for alle er kjøreordren å havne under 25.000 euro for en innstegsmodell.
Det kan skje også i Norge, men det er all grunn til å forvente at en rimelig utstyrt norgesutgave ender over 300.000 kroner.
Hyundai Norge har ikke signalisert når endelige priser kommer.
Les alle Motors biltester:
Vel anvendt
Men de fysiske målene ligger selvfølgelig fast:
Inster er bare 382 cm. Kun Fiat 500e er kortere blant modellene i dagens marked, ved siden av bensindrevne Toyota Aygo og Suzuki Ignis (Dacia Spring er også knøttliten, men foreløpig ikke tilgjengelig i Norge).
Under 400 cm finner du også Honda e, snart Renault 5 og Mini Cooper, samt fossile varianter som Toyota Yaris, Suzuki Swift og Mazda 2.
Citroën kommer med ë-C3 som Norges billigste vogn p.t., startpris på 219.000 kroner for 402 cm bil. Fra Kina kommer snart Dongfeng Box, omtrent like lang og med ambisjon om startpris under 200.000 for enkleste versjon.
For de fleste er også den bestselgende Volvo EX30 en liten bil, men den er hele 40 cm lengre enn Hyundai Inster – og dermed i et ganske annet segment.
Men viktigere enn denne oppramsingen:
Vi har ennå ikke sett fabrikanter som har brukt disse centimetrene bedre enn Hyundai.
KLIKK PÅ PILEN FOR Å BLA MELLOM BILDENE
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:
Neste stopp: IKEA
Inster bygger på den bensindrevne Casper-modellen som har vært populær hjemme i Sør-Korea. Nettopp det at bilen fortsatt vil ha ulike drivlinjer, gjør at dette ikke er en Ioniq-modell, dét navnet er forbeholdt rendyrkede elbiler.
Plassen i kupéen er imponerende god, og det forsterkes av at baksetet kan reguleres 16 cm i lengderetning. Slik blir det beinplass til fire store voksne – eller bagasjeplass for det nødvendigste.
Med andre seterad skjøvet maksimalt bakover er bagasjerommet ytterst beskjedne 238 liter, med setene fremme er det på 351. Men baksetene og passasjersetet kan felles så flatt at bilen duger for en tur til IKEA. Bilen kan ha 75 kg vertikal last på et hengerfeste og 75 kg taklast.
Med demobilen viste Hyundai også småfikse lommer, bord og holdere som lett kan klikkes på seter og dører for mer oppbevaringsplass.
Hyundai har hentet rattet fra Ioniq 5 (med varme), satt inn to 10,2-tommers skjermer pluss knapper for basisfunksjoner, samt plate for trådløs lading, og skrudd sammen et romslig og åpent førermiljø hvor ikke lavprisfølelsen er for påtagelig.
Rekkevidde
Bilen kommer med batteriet i dørken under kupeen – og i to ulike størrelser:
42 kWt med 97 hk og rekkevidde rundt 300 km.
49 kWt med 115 hk og rekkevidde inntil 355 km. Estimert forbruk er på 15,3 kWt/100 km.
For begge alternativene er det 15-tommers hjul som gir den optimale rekkevidden, men den kommer også med 17-tommer.
Forbrukstallene er ikke endelig, men den skal hurtiglade 10-80 prosent på rundt 30 minutter – med ladeport foran.
I sine fysiske mål er Inster en såkalt A-segmentbil. Men rekkevidden indikerer noe annet, mener Hyundai.
– Det som skjer med elbilene er at segmentene i større grad defineres med utgangspunkt i rekkevidde, heller enn bilens størrelse. Vi mener 350 km plasserer den høyere opp i hierarkiet enn det tradisjonelle A-segmentet. Med denne rekkevidden har vi funnet et godt kompromiss for en rimelig bybil som også duger for helgebruk over lengre distanser, sier Paolo Gnerro.
KLIKK PÅ PILEN FOR Å BLA MELLOM BILDENE
Sjelden farge
Bilen ble lansert på bilutstillingen i Busan i natt. Valget av lanseringsfargen «Buttercream Yellow», smørkremgul på godt norsk, er et mysterium. Til trøst kommer den i ni andre farger, noen ganske fiffige, som kan kombineres med to interiørfarger – svart eller beige/khaki.
Inster får varmepumpe, sannsynligvis som standard i det norske markedet.
Soltak vil derimot helt sikkert forbli tilvalg.
Hyundai håper å ha bilen på veien før jul. Det betyr en lansering før beitet av små modeller fra Volkswagen-konsernet ruller ut i 2025 og 2026.
I løpet av få år vil det elektriske småbilsegmentet bli en bilklasse med et rikt modellutvalg. Og Hyundais første lodd i den bøtta vil være et av de bedre.
PS: En Cross-versjon som kommer tidlig neste år er to cm lengre på grunn av kraftigere fangere. Den får takrails som standard, men er ellers lik.
Har du lest disse sakene fra Motor?