Den tyske IT-konsulenten Till Westberg kjøpte en hydrogendrevet Hyundai ix35 for drøye sju år siden. Han betalte den gang 50.200 Euro (drøye 575.000 norske kroner), for en bil med det han mente var framtidens teknologi, skriver Autobild.
Og Westberg var strålende fornøyd etter drøye sju år og 84.000 kjørte kilometer – inntil bilen plutselig havarerte, og han fikk berget bilen til sitt lokale merkeverksted.
Westberg så nok også for seg sitt eget økonomiske havari da han fikk kostnadsoverslaget for reparasjon: 103.764 euro, altså nesten 1,2 millioner norske kroner.
Den astronomiske summen skyldes at selve brenselcellen, altså enheten som omdanner hydrogen – i kombinasjon med oksygen – til elektrisk energi, må skiftes.
Denne teknologien eksisterer knapt lenger, og er alene priset til drøye 973.000 norske kroner.
Autobild har snakket med Prof. Dr. Birgit Scheppat, ekspert på brenselceller ved universitetet i Rhein-Main. Hun sier at det nesten ikke finnes komponenter til disse brenselcellene lenger, fordi teknologien har kommet så langt.
Hennes anbefaling er at produsenter som Hyundai bør være svært imøtekommende og kjøpe tilbake kjøretøyene.
Hyundai innrømmer at «en slik reparasjon ikke lenger gir økonomisk mening», men har foreløpig ikke kommet med forslag til løsning for Westberg.