Audun & Benny svarer:
Hvor mye kan jeg laste i bilen? Og bobilen?
Endelig sommerferie og familien skal på biltur. Hvor mye bagasje kan vi ta med? Og hva hvis vi har leid bobil? Den er det jo god plass i.
Sommeren er her, og bilbruken vår endrer seg i takt med gradestokken.
Kanskje har du tatt på deg ansvaret med å kjøre halve guttelaget til Norway Cup.
Eller hva med den årlige fisketuren med kameratgjengen? Fire velvoksne karer med god pondus på tur. Mat, drikkevarer og utstyr lastes inn i den splitter nye elbilen, for gutta kjører miljøvennlig i år.
Kanskje bruker vi litt ekstra strøm med så tung bil, men det spiller ingen rolle for det er ferie og vi har god tid til ladestopp og kaffepauser.
![<span data-lab-font_weight="font-weight-bold" class="font-weight-bold m-font-weight-bold">MANGE KILO: </span>Det blir fort mange kilo når alt skal med.](https://image.motor.no/132760.webp?imageId=132760&width=960&height=548&format=jpg)
Men det er ikke rekkevidden som kan sette en stopper for ferien, det er lasteevnen til bilen din.
Flere elbiler har ganske lav lastekapasitet på grunn av de tunge batteriene. For eksempel kan en ID.4 laste 460 kilo, mens en Tesla Model 3 bare laster 313 kilo i versjonen med tohjulsdrift. Da sier det seg selv at vi må pakke lett denne ferien.
Vi spør NAFs bilekspert Benny Christensen hvordan nyttelasten beregnes:
![<span data-lab-font_weight="font-weight-bold" class="font-weight-bold m-font-weight-bold">FORT OVERVEKT:</span> NAFs bilekspert Benny Christensen advarer om at vi fort kan laste bilen for tungt nå i ferien.](https://image.motor.no/279244.webp?imageId=279244&width=960&height=548&format=jpg)
Nyttelast
– Nyttelast er summen av all bagasje pluss passasjerer, forklarer Benny.
– Hvis du har med tre kamerater på 100 kilo hver, har du allerede brukt opp 300 kilo. Ikke mye plass til mat, bagasje og drikkevarer da, hvis bilen din har en grense på rundt 350 kilo, humrer Benny, som selv legger noen røslige kilo til nyttelasten på sin Porsche.
– Husk at du også må regne med overvekt på sjåføren, hvis han veier over 75 kilo. Blir du stoppet i kontroll, veies bilen med fører, passasjerer, bagasje og det hele. Overskrider du totalvekta, blir det full stopp for hele turen, forklarer Benny.
Svaret står i vognkortet
– Sjekk vognkortet. Der finner du egenvekt, totalvekt og lastekapasitet for din bil. Egenvekten på bilen inkluderer fører på 75 kilo. Totalvekten er det bilen maksimalt kan veie inkludert fører, bagasje og passasjerer. Lastekapasitet er forskjellen mellom disse to, og altså det du har å rutte med når det kommer til å fylle opp bilen, forklarer Benny.
Skal du kjøpe ny bil, har Motor skrevet mer om lastekapasitet på elbiler her.
Hva med bobiler?
– Hvis du har leid bobil eller skal kjøpe en, må du passe på, advarer Benny.
– Noen bobiler registreres med lav nyttelast for å kunne kjøres med vanlig førerkort klasse B. Her er maksgrensen for totalvekt på 3500 kilo. Og på disse bilene må du virkelig sjekke vognkortet og forsikre deg om hva som inkluderes i egenvekta. Når bilen er så romslig, er det fort gjort å ta med for mye mat, bagasje, hunder og utstyr, forklarer Benny.
![<span data-lab-font_weight="font-weight-bold" class="font-weight-bold m-font-weight-bold">PASSE TUNG:</span> Sjekk vekta på bobilen før du havner i kontroll. Spesielt hvis du har en som er registrert for 3500 kilo. Da kan du fort få overvekt og en brå slutt på ferien. Denne sjåføren hadde kontroll på vekta og alt i orden.](https://image.motor.no/175383.webp?imageId=175383&width=960&height=548&format=jpg)
Egenvekta på en bobil skal normalt inkludere fører på 75 kilo, utstyr og noe vann i tanken, men det er litt forskjellig hva som er inkludert, så det kan være lurt og sjekke med forhandler.
– Uansett er det totalvekta som teller. Hvis den er over 3500 kilo, må du sette igjen bilen og fortsette til fots, humrer Benny.
– Er du i tvil, så ta med bilen til en vektstasjon og sjekk. Da ser du fort om du har slingringsmonn nok til en ekstra sykkel, hund, kajakk eller kjølebag, avslutter han.
Se flere råd fra Audun og Benny!
-
Audun & Benny svarer:
Hvor mye kan jeg laste i bilen? Og bobilen?
-
Audun og Benny svarer:
Hvilken spylervæske er best?
-
Audun & Benny svarer:
Dette må du alltid ha i bilen
-
Audun og Benny svarer:
– Kjøp vinterdekk nå! ... og unngå ulovlige dekk
-
Audun og Benny svarer:
Slik gir du førstehjelp mot steinsprut
-
Audun og Benny svarer:
Slik fikser du små lakkskader
-
NAFs Audun og Benny svarer!
Slik vasker du bilen – Benny viser
-
NAF-ekspertene Benny & Audun svarer
Hva er E10? Ny serie med svar på bilspørsmål
Har du sett disse sakene?
-
Slik blir Skodas neste elbil:
Denne kompakt-SUV-en kan bli en innertier
-
Skal du kjøpe? Selge?
24 råd om bruktbil du MÅ lese
-
Vi som dyrker svinger:
Rette veier føles helt feil for disse folka
-
Markus fikk sjokk:
Plutselig gikk panseret opp – i fart
-
Hyundai lanserer nye Inster:
«Ingen hemmelighet at dette er det nye hotte»
-
Fersk test av helårsdekk:
«Klarer 60.000 km og har ingen opplagte svakheter»
-
Marius rammes av avgiftsregler:
Taper 55.000 kr på at bilen er «for ny»
-
«Svart boks» påbudt fra 7. juli:
Slik leser den av kjøringen din
-
Prøvekjørt: Lucid Air Pure RWD
Ekstremt gjerrig bil for de litt rike
-
10-punktsjekken med Arne Brimi:
«Jeg kjørte piggfritt én vinter. Det gikk ikke»
-
Vi som utforsker fransk bilkultur:
Den er tysk ... eller, nei ...?
-
Bruker et triks:
– MG utnytter muligheten på en smart måte
-
Prøvekjørt: Ford Explorer
Slik er Fords nye bestselger
-
Porsche-kunde fikk uoriginalt:
Krevde 177.000 kr for nye dekk og felger
-
Sto for langt unna bilen:
Fikk P-bot da appen måtte oppdateres
-
74
Test: VW ID.7
Litt luksus til folket
-
«Ny» Audi e-tron GT:
Audis kraftigste produksjonsmodell noensinne
-
Volvoen til Torstein ble stjålet:
Slik blir understellsnumre forfalsket
-
Samina og Torstein leide ut bilen sin:
Leietakeren stjal bilen og kjørte den til Belgia
-
10-punktsjekken med Bård Hoksrud:
«Minst mulig avgifter på en best mulig bil»