43 prosent har endret kjørestil som følge av de høye drivstoffprisene. Det kommer fram i en fersk undersøkelse utført av opinions- og markedsundersøkelsesselskapet YouGov, på oppdrag fra Goodyear.
Blant annet svarer 26 prosent at de holder farten nede. Tester har vist at man kan spare 0,5–1 desiliter per mil ved å redusere hastigheten fra 90 til 80 km/t.
Det viktigste tiltaket er likevel å bruke bilens ECO-kjøremodus, altså innstillingen som gir mest økonomisk kjøring. I praksis betyr dette færre krefter tilgjengelig og lavere kapasitet i klimaanlegget. 38 prosent oppgir at de bruker dette aktivt.
Blant dem som kjører bensin- eller dieseldrevet bil, svarer
henholdsvis 55 og 50 prosent at de har endret kjøringen, mens bare 26 prosent av elbilførerne svarer det samme.
Kanskje et tegn på at elbilførere allerede i utgangspunktet har en mer økonomisk kjørestil?
67 prosent av elbilførerne svarer da også at kjørestilen ikke er påvirket av de økte strømprisene.
Annonse
Lufttrykk viktig
25 prosent oppgir at de prøver å unngå
tomgang, mens 20 prosent er opptatt av å sjekke lufttrykket i dekket jevnlig. Det siste er naturligvis testens oppdragsgiver, dekkprodusenten Goodyear, opptatt av.
– At fart og kjørestil kan ha innvirkning på drivstofforbruket, er noe mange kjenner
til. Derimot er det færre som vet hvor mye dekkene faktisk kan påvirke. Faktum er
at dekkene står for 20 prosent av bilens drivstofforbruk. For lavt lufttrykk gir høyere rullemotstand og øker derfor drivstofforbruket, sier
Claes Hedström, salgssjef på det nordiske markedet.
Han påpeker at dekk med
feil trykk slites fortere, og at egenskapene reduseres. Anbefalingen er å kontrollere
lufttrykket i dekkene minst en gang i måneden.
Undersøkelsen viser at bare 11 prosent av oss gjør dette.
Det vanligste er å
kontrollere lufttrykket hver tredje til sjette måned, noe 23 prosent også svarer.
Undersøkelsen er utført av opinions- og markedsundersøkelsesselskapet YouGov. I
løpet av perioden 16. august til 6. september i år har de gjennomført til sammen
1006 nettintervjuer med menn og kvinner med sertifikat, og over 18 år i
Norge.