LAS VEGAS (Motor): Målet er å lansere 30 batterielektriske modeller innen 2030, inkludert noen hydrogen-alternativer.
På den første fasen av veien dit har det gått smått, bokstavelig talt.
I form av lille Honda e, som tross all verdens sjarm aldri traff kjøpernes hjerter. Og deretter e:Ny1, en liten kompaktbil som fikk usedvanlig dårlig mottakelse da den kom i fjor.
Disse to har bidratt til at merket har en forsvinnende liten markedsandel i Norge (0,16 prosent i 2023), en andel som bare har blitt mindre etter hvert som elektriske SUV-er har tatt over nybilmarkedet.
Men globalt er Honda stadig en av de 10 største bilprodusentene.
Og ambisjonene er store når en ny elektrisk modellserie skal sikre den posisjonen.
Debuten i den såkalte «Honda 0»-serien skjer med en USA-lansering av en røslig kombikupé i 2026, enn så lenge med et ganske futuristisk ytre – i tillegg til falkevingedører og en hekk som ikke er lik noen annen.
Designet vil sannsynligvis modifiseres før lansering, men Honda forsikrer at det blir en flaggskip-modell med mye plass.
Honda sier de har arbeidet etter filosofien «man maximum/machine minimum».
I mer folkelige vendinger betyr det at bilen er konstruert for å gjøre kupéen så romslig som mulig.
Annonse
Hurtiglader
Versjonen som lanseres om to år, får selvkjøringsteknologi på nivå 3, men Honda understreker at det vil skje kontinuerlig utvikling, samtidig som selskapet forbereder lansering av rimeligere modeller frem mot 2030.
Bilene som kommer på slutten av 2020-tallet skal hurtiglade på ned mot 10 minutter.
Samtidig med kombikupéen kommer også en flerbruksbil, foreløpig med konseptnavnet Space Hub.