TRØKK: Nye Renault 5 presterer ikke helt som forventet i krasjtest hos Euro NCAP.

Ny krasjtest fra Euro NCAP:

Her ryker håpet om å bli årets bil i Europa

Årets siste krasjtest ender med bare fire stjerner for en av årets mest spennende nyheter.

Publisert

Renault 5 er blant de sju bilene som har endt opp i finalen i konkurransen om å bli årets bil i Europa i 2025. Resultatet offentliggjøres rett over nyttår. Men Renault 5, som Motor likte veldig godt da vi prøvekjørte den i oktober, skuffet i årets siste runde med kollisjonstester – og oppnår kun fire stjerner.

Mer enn en ripe

Selv om fire stjerner ikke er direkte dårlig på en liten bil i et svært strengt testregime, så er dette langt mer enn en ripe i lakken – bokstavelig talt – for en produsent som i mange år har hevdet seg i tetsjiktet i disse testene.

Hvis Renault 5 skulle bli årets bil etter dette resultatet, så må man jo stille spørsmål både ved troverdigheten til juryen og relevansen til Euro NCAP ... Vi tipper begge spørsmålene blir liggende.

TRØKK: Nye Renault 5 presterer ikke helt som forventet i krasjtest hos Euro NCAP.
MINUS: Det er i sidekollisjoner Renault mister noe av grunnlaget for maksimal score.
SOLID: Volvo EX30 presterer til solide fem stjerner – i god Volvo-tradisjon.

Litt under

Euro NCAP vurderer Renaults sikkerhet som tilstrekkelig, men modellen trekkes blant annet for mangel på kollisjonspute mellom forsetene, for å forhindre at passasjerene rammer hverandre under en krasj, samt at bilens innebygde sikkerhetssystemer ikke er av de beste. 

Totalt sett havner den litt under kravet til fem stjerner. Litt større Volvo EX30 havner godt over. 

SNILLERE: En stor elektrisk pickup som Maxus viser at store biler ikke lenger er like brutale mot mindre biler i en kollisjon.

Marginalt bedre

Blant annet på grunn av den nevnte kollisjonsputen mellom forsetene – som EX30 har. Det er likevel interessant å registrere at den litt større «tvillingen» Zeekr X presterer marginalt bedre i alle de fire kjerneøvelsene. 

Under ser du Euro NCAPs videoer av de to nevnte modellene, pluss Porsche Macan og Mini Countryman. Du kan finne flere, mindre aktuelle modeller her.

Blant annet på grunn av den nevnte kollisjonsputen mellom forsetene – som EX30 har. Det er likevel interessant å registrere at den litt større «tvillingen» Zeekr X presterer marginalt bedre i alle de fire kjerneøvelsene.