DAGENS EL-DOBBEL: Subaru kommer med en elektrisk stasjonsvogn og en oppdatert Solterra (bak).Foto: PETER RAAUM
To nye fra Subaru:
Slipper elektrisk Outback – og ny Solterra
Det kan bli gøy etterhvert – også for dem som kom sent til elbilfesten. Nå forbereder Subaru en elektrisk Outback, en oppgradert Solterra og en tredje el-modell om få måneder.
NEW YORK (Motor): De to førstnevnte – en stasjonsvogn og en SUV – ble presentert på New York Auto Show, som nå i påsken arrangeres på Manhattan for 125. gang.
De norske spesifikasjonene er ennå ikke klare.
Det er strengt tatt ikke navnet på den elektriske stasjonsvognen heller.
I USA kommer nyheten med modellnavnet Trailseeker, men det blir den ikke hetende i Norge. «Et velkjent modellnavn», lover den norske Subaru-importøren. Outback er et kvalifisert tips for det som blir merkets første egenproduserte elbil.
Oppdaterte Solterra kommer først på markedet av de to.
NY OUTBACK: Subarus første egenproduserte elbil har like markante hjulbuer foran som Solterra (og Toyota bZ4X) ble lansert med.
OPPDATERT SOLTERRA: …mens den nye versjonen av Solterra har fått et mer diskret design.
Det betyr om lag 25 prosent mer rekkevidde, raskere lading og kapasitet for mer hengervekt.
Toyotas nye bZ4X skal ha motoreffekt på 343 hk, Solterra får 338 hk, i følge de opplysningene Subaru slapp i New York onsdag. Den skal gjøre 0-100 km/t på fem sekunder, men trenger nesten 35 minutter for standardintervallet på 10-80 prosent ved hurtigladestolpen.
Alle Solterra-varianter kommer med Subarus permanente firehjulstrekk og 21 cm bakkeklaring.
Annonse
NY OG BEDRE: Solterra får samme oppgraderinger som Toyotas populære bZ4X, også i interiøret.Foto: SUBARU
Kraftigere
Stasjonsvognen Trailseeker/Outback er ørlite kortere, rundt 470 cm, selv om Subaru ikke har sluppet offisielle spesifikasjoner.
Den får kraftigere motor enn Solterra, med en effekt på 375 hk. Akselerasjonen er offensive 4,4 sekunder på 0-100 km, men rekkeviddeanslaget ligger på mer beskjedne 420 km.
Den kommer med samme firehjulstrekk og bakkeklaring som Solterra, og skal kunne trekke 1500 kg. Ladetiden er også den samme.
Førproduksjonsmodellene som ble vist i New York hadde begge 40-60-splitt i baksetet og ingen skiluke. Men det er uklart om de norske versjonene får den løsningen.
ENDEN ER GOD: Trailseeker/Outback blir Subarus første egenproduserte elbil.
Amerikansk villmark
Subarus største nyhet på New York-showet er en splitter ny Outback for det amerikanske markedet.
Og en Outback-modell på amerikansk betyr bokstavelig talt en bil for den villeste utmarka, med et betydelig røffere design og format enn elbilen som kommer til Norge.
Den nye versjonen er på litt over 485 cm og triller med 24 cm bakkeklaring.
Outback er selve flaggskipmodellen for Subaru i USA, der den er solgt i over tre millioner eksemplarer.