TOPPDUO: «Tvillingene» VW ID.4 (t.v) og Skoda Enyaq kniver helt i tetsjiktet av den viktigste bilklassen.

Årets beste bilkjøp:

Her er rekkefølgen bak de fem klassevinnerne

«Årets beste bilkjøp» er den beste av vinnerne i fem ulike klasser. Før vi avslører mer: Her er bilene som kommer på plassene bak.

Publisert

Motor har endret premissene i kåringen av Årets beste bilkjøp. Fortsatt er det et ufravikelig krav at bilene skal gi et økonomisk fornuftig og forutsigbart bilhold. De skal også ha oppnådd poeng i tetsjiktet i Motors tester eller gitt et svært godt inntrykk under prøvekjøringer.

Tidligere krevde vi at bilene skulle være helt nye på markedet. Det var også et par andre krav som snevret inn både utvalget av biler og juryens handlingsrom.

Nå gjør vi det enkelt og greit: Årets beste bilkjøp skal være årets beste bilkjøp, uavhengig av når modellen ble lansert. Basta.

Det betyr at vi i praksis vurderer alle bilmodeller på markedet. Derfor har vi også delt inn bilene i fem ulike klasser:

  • Småbil, familiebil (liten), familiebil (medium), familiebil (stor), samt en åpen klasse for modeller som ikke er så enkle å kategorisere, eller som rett og slett pirrer følelsene mer enn fornuften.

Modellen som til slutt ender opp som Årets beste bilkjøp er juryens endelige valg blant vinnerne i de fem ulike klassene. Vinneren offentliggjøres onsdag.

Innen den tid kan du lese hvilke biler som kommer på plassene under seierspallen i de ulike klassene – og kanskje gjette deg til hvilke biler som havner på de tre første plassene?

Rangeringen ser du både i kortformat, og med mer utfyllende begrunnelser nedover i denne saken. 

Småbil

4. plass: Opel Mokka-e

+ Instrumentpanel, kjørekomfort, seter.

– Bakseteplass, bagasjerom, anonym.

● Virker større fra førerplassen enn dimensjonene tilsier. Rent og elegant førermiljø, bra støynivå, men trang bakover.

OPEL MOKKA

5. plass: Jeep Avenger

+ Design, bakkeklaring, bagasjevolum.

– Kvalitetsfølelse, forbruk, gammeldags.

Småbil

  • 1. 
  • 2. 
  • 3.
  • 4. Opel Mokka-e
  • 5. Jeep Avenger
  • 6. Honda e
  • 7. Mazda MX-30
  • 8. Mini Cooper SE
  • 9. DS 3 E-Tense
  • 10. Fiat 500

● Friskt pust i klassen, rent utseendemessig. Men hever ikke standarden. Da blir den for dyr og gammeldags til å nå helt opp.

6. plass: Honda e

+ Kvalitetsfølelse, utstyrsnivå, skjermer.

– Rekkevidde, servicekostnader, sikkerhet.

● Liten, kvikk og retro – og med skjermer i hele instrumentpanelets bredde, samt tre kameraspeil. En virkelig «storskjermør».

7. plass: Mazda MX-30

+ Støynivå, kvalitetsfølelse, særpreg.

– Rekkevidde, dørløsning, bagasjeplass.

● Har et komfortnivå du ellers må betale mange hundre tusen ekstra for. Bare så synd rekkevidden ikke holder til lange etapper.

MAZDA MX-30, HONDA E OG FIAT 500

8. plass: Mini Cooper SE

+ Kjøreegenskaper, kvalitetsfølelse, detaljer.

– Rekkevidde, plass, upraktisk.

● Et hjul i hvert hjørne, lav sitteposisjon. Noe av det morsomste du kan kjøre. Interiøret er herlig maksimalistisk.

9. plass: DS 3 E-Tense

+ Støynivå, luksusfaktor, detaljer.

– Pris, baksete, design.

● Deler karosseriform og diverse komponenter med Opel Mokka, men likevel rake motsetning med sin detaljrikdom og sære løsninger.

10. plass: Fiat 500

+ Særpreg, detaljer, utstyrsnivå.

– Pris, hjulstøy, plass.

● Særpreget ved motorlyden og girkassa er borte, men forøvrig har Fiat klart å ta 500 inn i en helelektrisk tid uten at sjarmen er blitt borte.

Familiebil (liten)

Familiebil (liten)

  • 1.
  • 2.
  • 3
  • 4. Hyundai Kona
  • 5. MG4
  • 6. Peugeot e-2008
  • 7. Renault Megane
  • 8. BYD Atto 3
  • 9. Toyota Corolla Cross
  • 10. Citroën ë-C4 X 

4. plass: Hyundai Kona

+ Plass, rekkevidde, komfort.

– Pris, forhjulstrekk, design.

● Kona er blitt 15 cm lengre og har vokst fra liten til stor i denne klassen. Komforten og interiørkvaliteten har også fått et merkbart løft.

5. plass: MG4

+ Pris, seter, hverdagskvaliteter.

– Førerassistenter, betjeningssvakheter, merkevare.

● Etter tre modeller med opplagte svakheter, leverer MG en topp moderne bil svært god pris. Hadde endt høyere med bedre assistansesystemer og klimaanlegg.

PEUGEOT E-2008

6. plass: Peugeot e-2008

+ Særpreg, støynivå, i-cockpit.

– Pris, gammeldags, upraktisk.

● En av våre testfavoritter har fått bedre rekkevidde og mer effekt, samtidig som den gode komforten og det særpregede interiøret er intakt. Men trenger snart en mer omfattende modernisering.

7. plass: Renault Megane

+ Design, kjøreglede, hengervekt,

– Pris, bakoversikt, forhjulstrekk.

● Klassens designperle har også egenskaper som appellerer til fornuften, ikke minst bra bagasjeplass og hengermulighet. Det dårlige salget kan ikke forklares med annet enn for høy pris.

8. plass: BYD Atto 3

+ Utstyr, baksetekomfort, støynivå.

– Forbruk, nyttelast, ikke rattvarme.

● God plass, mye lys, og interiørløsninger som er både artige og funksjonelle. Den lave nyttelasten og et par alvorlige utstyrsmangler trekker ned.

TOYOTA COROLLA CROSS

 9. plass: Toyota Corolla Cross

+ Firehjulsdrift, driftssikkerhet, forbruk.

– Bagasjeplass, motorstøy, hjulstøy.

● Problemfri bil med firehjulsdrift og høy sittestilling – og en av svært få biler med forbrenningsmotor som konkurrerer med elbilene. Men gammeldags drivlinje og ikke spesielt praktisk.

10. plass: Citroën ë-C4 X

+ Støynivå, pris, bagasjevolum.

– Interiørkvalitet, annenhåndsverdi, sikkerhet.

● Oppgradert med 5-6 mil bedre rekkevidde og 20 hester mer effekt. I motorveifart går den stillere enn langt dyrere biler. Bra bagasjeplass, men sedankarosseriet er ikke veldig attraktivt. 

Familiebil (medium)

  • 1.
  • 2.
  • 3
  • 4. VW ID.4
  • 5. Skoda Enyaq
  • 6. Ford Mustang Mach-E
  • 7. Nissan Ariya
  • 8. Nio ET5 Touring
  • 9. VW ID.7
  • 10. Toyota RAV4

Familiebil (medium)

4. plass: VW ID.4

+ Kupé- og bagasjeplass, kjøreegenskaper, merkevare.

– Rattbetjening, stiv, førerassistenter.

● Den nye folkebilen til VW. Det er bare Teslas priser som ødelegger. Ganske komplett familiebil – og et tryggere kjøp enn Model Y.

5. plass: Skoda Enyaq

+ Plass, instrumentbetjening, prispåslag 4x4.

– Stiv, førerassistenter, forbruksforskjeller.

● Litt mer anonym enn tvillingen ID.4, men mer logisk betjening, et mer stilrent interiør og ørlite mer bagasjeplass. Og så har den lyktepussere foran.

FORD MUSTANG MACH-E

6. plass: Ford Mustang Mach-E

+ Komfort, frunk, instrumentbetjening.

– Styring, bagasjerom, ikke varmepumpe.

● Ford har gjort det meste riktig her, selv om funksjon går på bekostning av design i forsøket på å likne ur-Mustangen. Lavt støynivå, vellykket miks av analog og digital betjening. 

7. plass: Nissan Ariya

+ Komfort, rekkevidde, pålitelighet.

– Bagasjevolum, takhøyde bak, forhjulstrekk.

● Bare bagasjevolumet hindrer denne i å ende enda høyere i kåringen. 415 liter i versjonen med firehjulsdrift er lite. Og firehjulsdrift bør du ha på denne.

NIO ET5 TOURING

8. plass: Nio ET5 Touring

+ Kjøreglede, plass, batterileie.

– Stiv, bakkeklaring, bakoversikt.

● Lynrask, kjøreglad og praktisk. Ok komfort, hvis man liker kontakt med underlaget. Nios beste av seks modeller. Litt for brysomme kjøreassistenter trekker ned.

9. plass: VW ID.7

+ Fjæringskomfort, bakseteplass, bagasjerom.

– Interiørkvalitet, rattbetjening, ikke 4x4.

● Stor grad av limousinfølelse, kombinert med god rekkevidde og praktiske egenskaper. Man skal ha stort plassbehov for å vente på stasjonsvognen.

10. plass: Toyota RAV4

+ Plass, el-rekkevidde, få feil.

– Motorstøy, teknologi, pris.

● Årets beste bilkjøp for tre år siden, er nå eneste fossilbil som holder stand mot de batterielektriske. Romslig og pålitelig, men avlegs motorteknologi.

Familiebil (stor)

4. plass: Xpeng G9

+ Pris, komfort, plass.

– Nyttelast, assistansesystemer, kvalitetsrykte.

● Nærmest sensasjonelt mye bil for pengene. Mye plass og utstyr, og ypperlig komfort. Men Xpeng har ikke råd til å levere nok et halvferdig produkt.

KIA EV9

5. plass: Kia EV9

+ Plass, seks/sjuseter, lading.

– Pris, merkevare, barnesykdommer?

Familiebil (stor)

    • 1.
    • 2.
    • 3
    • 4. Xpeng G9
    • 5. Kia EV9
    • 6. Porsche Taycan Turismo
    • 7. Tesla Model S
    • 8. Volvo XC90
    • 9. NIO ES8
    • 10. BYD Tang

● Kia tar steget opp i millionklassen med en svært praktisk og funksjonell modell, selvsikkert designet på typisk Kia-vis. Prissettingen er også selvsikker.

6. plass: Porsche Taycan Turismo

+ Kvalitetsfølelse, kjøreegenskaper, lading.

– Rekkevidde, pris, baksete.

● Utsøkte interiørmaterialer og kvalitetsfølelse i et karosseri som kan takle en familie. Dårlig rekkevidde til å være millionbil, men ladeegenskapene hjelper.

7. plass: Tesla Model S

+ Forbruk, rekkevidde, plass.

– Støynivå, kvalitetsnivå, rattfunksjoner.

● Fortsatt klasseledende på det meste som er elbilrelatert. Oppgradering av interiøret har gitt bedre kvalitetsfølelse. Det nye rattet med blinklysknapper fungerer dårlig i rundkjøringer.

TESLA MODEL S

8. plass: Volvo XC90

+ Ladbar, sjuseter, bagasjeplass.

– El-rekkevidde, interiørdesign, hjulstøy.

● I mange år et forbilde i klassen for store ladbare SUV-er. Holder fortsatt høyt nivå, men interiøret og rekkevidden på strøm bærer preg av 10 års fartstid.

9 plass: NIO ES8

+ Seks/sjuseter, utstyr, batterileie/bytte.

– Merkevare, assistansesystemer, ladefart.

● Utmerkede familiekvaliteter til god pris, og interessant batterifilosofi. Men salget matcher ikke Nios millioninvesteringer i Norge. Det skaper litt skepsis.

10. plass: BYD Tang

+ Pris, sjuseter, utstyrsnivå.

– Rekkevidde, ladefart, glorete interiør.

● Først ut av de store kinesiske SUV-ene, og har vist seg konkurransekraftig. Men rekkevidden matcher ikke de opplagte langturegenskapene.

 Åpen klasse

Dette er klassen for biler som ikke umiddelbart kan kategoriseres, eller som rett og slett appellerer mer til følelser enn fornuft.

4. plass: Mercedes-Benz EQS SUV

+ Komfort, plass, bakakselstyring.

– Pris, dimensjoner, betjeningsmisser.

● Kåret av Motor til «verdens beste bil». Superkomfortabel koloss med svingradiusen til en småbil og den gigantiske skjermen i hele bilens bredde.

ID. BUZZ

Åpen klasse

  • 1.
  • 2.
  • 3
  • 4. Mercedes-Benz EQS SUV
  • 5. VW ID.Buzz
  • 6. Audi RS e-tron GT
  • 7. BMW i7
  • 8. Alfa Romeo Giulia
  • 9. Mercedes-Benz G-klasse
  • 10. Hyundai Ioniq 6

5. plass: VW ID.Buzz

+ Plass, lysinnslipp, skyvedører.

– Rekkevidde, setefleksibilitet, bakhjulsdrift.

● Drømmebilen for mange familier. Mangler firehjulsdrift, flere praktiske løsninger og bedre rekkevidde for å nå høyere opp. Dette kommer i 2024.

 6. plass: Audi RS e-tron GT

+ Kjøreglede, krefter, design.

– Interiørmaterialer, motorlyd, bakkeklaring.

● Du får ikke mer kjøreglede enn her, med firehjulsdrift og langt over 600 hester. For en entusiastisk familie er det også en bil man kan leve med i hverdagen.

BMW I7

7. plass: BMW i7

+ Komfort, baksete, firehjulsstyring.

– Vekt, design, instrumentdesign.

● Mer konge blir du ikke for snaue to millioner. Baksetet er overdådig. Men som alltid, en BMW skal helst kjøres. Designmessig ser man at Kina er viktig.

8. plass: Alfa Romeo Giulia

+ Kjøreegenskaper, motorlyd, landeveiskomfort.

– Stiv, bakkeklaring, forbruk.

● Den snart forhistoriske lyden av en sekssylindret motor, er hovedgrunnen til å elske denne. 520 hester og 0-100 på 3,9 sek, er to andre. Også et gledelig høyt komfortnivå.

 9. Mercedes-Benz G-klasse

+ Særpreg, komfort, terrengegenskaper.

– Pris, leveringstid, utrydningstruet.

● En bil man bør ha kjørt i løpet av sitt liv. Historie og nostalgi pakket inn i pur luksus. Vi hadde klart oss utmerket med rimeligste modell til 2,4 millioner kroner.

HYUNDAI IONIQ 6

 10. Hyundai Ioniq 6

+ Særpreg, baksete, kameraspeil.

– Bagasjeplass, sedan, annenhåndsverdi.

● Oppsiktsvekkende design i kombinasjon med sedankarrosseri, gjør dette til en bil for spesielt interesserte. Under skallet finner vi svært gode elbilegenskaper.

Dette er juryen som kårer Årets beste bilkjøp:

  • Øivind A. Monn-Iversen, journalist og testansvarlig i Motor
  • Ulrica Risberg, markeds- og kommunikasjonsdirektør i NAF
  • Benny Christensen, teknisk konsulent i NAF
  • Peter Raaum, ansvarlig redaktør i Motor
  • Marlene Engan Aasen, innholdsansvarlig i NAF
  • Audun Bergerud, teknisk konsulent i NAF