Startprisen på Peugeot E-3008 blir 428.900 kroner. Det er omtrent på nivå med andre tohjulsdrevne konkurrenter som Toyota bZ4X, VW ID.4 og Nissan Ariya – litt avhengig av utstyrsønsker og pågående kampanjer.
Men legger du på omkostninger og hengerfeste, så er du allerede oppe på prisen til en svært godt utstyrt Model Y – med hengerfeste inkludert (452.000 kroner i øyeblikket).
Peugeot går dermed inn i røkla mot Tesla på det norske markedet, slik det har vært de siste årene. Men innstegsmodellen av E-3008 er kanskje først og fremst et varsel om hva som kommer senere – og ganske snart:
For etter innstegsmodellen med én motor foran, 210 hester, forhjulstrekk. og rekkevidde på opptil 525 km, kommer versjonen med firehjulsdrift. Da får den i tillegg en motor bak med 110 hester, altså 320 hester totalt – og samme batteripakke og rekkevidde.
Annonse
Kortere enn Model Y
Det kommer også en Long Range med 230 hestekrefter og forhjulstrekk. Denne har et batteri på 98 kWt netto, og en rekkevidde på 700 kilometer. Ladehastigheten på samtlige modeller er 160 kW.
E-3008 er 4,54 meter lang. Det er fire centimeter kortere enn VW ID.4 og hele 21 cm kortere enn Model Y. Sammenliknet med den 3008 vi kjenner i dag, så er den 9,5 cm lengre, 5,4 cm bredere og 2 cm høyere enn dagens. Den har også 5,5 centimeter lengre akselavstand. Bakkeklaringen er 19,8 centimeter.
Tilhengervekt
Bagasjevolumet er på 520 liter, tilhengervekten er 1200 kg (forhjulstrekk) og 1350 kg (firehjulsdrift).
Peugeots i-Cockpit, som Motor liker svært godt, er videreutviklet med en svevende panoramaskjerm på 21-tommer. Denne skjermen blir standard på GT-modellen av E-3008.
Modellen kan leveres i seks farger: Blå Obsession, blå Ingaro, hvit Okenite, sort Perla Nera, grå Artense og grå Titanium.
Leveringene starter til våren. I løpet av året vil Peugeot også vise E-5008, altså den forlengede versjonen av E-3008.