Jeep Avenger ble overraskende kåret til Car of the Year i Europa tidligere i vinter og har egenskaper som gjør den interessant i et ellers ganske tradisjonelt B-segment.
Den inngår i Stellantis-porteføljen – hvilket betyr om lag 400 km WLTP-rekkevidde, 54 kWt batteri, hurtiglading inntil 100 kW og en el-motor med 156 hk effekt og 260 Nm i maks dreiemoment.
Derimot er det ikke firehjulstrekk på versjonen som tilbys fra start. Under Paris-utstillingen før jul viste Jeep fram et 4WD-alternativ, men den er foreløpig ikke i produksjon.
Også intro-utgaven har likevel Jeep-ete egenskaper til hjelp for den som vil opp og frem: En angrepsvinkel på 20 grader, og en utkjøringsvinkel på 32 grader, kompenserer for manglende firehjulstrekk.
Avenger har to av Jeeps førerstøttesystemer, Hill Descent Control (bilen bremser automatisk til 6 eller 10 km/t hvis du slipper gassen i bratt nedoverbakke) og Jeep Selec-Terrain (med seks ulike innstillinger for bedre grep).