Paralympics arrangeres fra 28. august til 8. september.
10.500
utøvere er påmeldt.
Det konkurreres i 28 idretter, med totalt 329
medaljeøvelser.
Opp mot 45.000
politibetjenter skal sørge for ro og orden.
Under Paris-OL
ønsker byen å vise fram monumenter, broer ... og man skulle tro: politibiler.
Innimellom kan du se flere ordensfolk enn utøvere og publikum. Bortimot 45.000
politifolk er tauet inn for å flankere rundt 15.000 militære og over 10.000
innledede sikkerhetsvakter.
Politikjøretøy
er langt fra noe nytt syn på byens bulevarder, avenyer og i småskumle sikk-sakk-smug:
Alt fra motorsvake Citroëner til eksplosive Renault-Alpine sportsbiler
har båret «Police»- eller «Gendarmerie»-logoer. De har vært like mye en del av
bybildet som de verdensberømte cafeene, statuene, fontenene og urinalene.
Mange av de historiske politibilene står utstilte i Musée de
Gendarmerie Nationale utenfor Paris, og du kan også kjenne lukten av solsvidd
dashbord og Gauloises-sigaretter her.
Inntil
2000-tallet var franske biler undermotoriserte sinker, grunnet avgiftsregler
som straffet høye ytelser. Unntaket var noen få, rene sportsbiler som Alpine
A110. Selv om antall hestekrefter knapt tangerte 130, var vekten lav og
toppfarten tilsvarende høy.
Alpine-fabrikken
i Dieppe i nord-Frankrike bygget over 7500 enheter fra 1962 til 1977. I
mellomtiden hadde den fått følge av A310 (1971-1984), som var ment som en
arvtaker.
Ettersom den første var en ren toseter og den andre en langt mer
komfortabel fireseter, endte de med å komplettere hverandre. Fransk politi
brukte begge.
Annonse
Død og selvrespekt
Frankrike lot tidlig bulldozere gyve løs på natur og
kulturlandskap, og skaffet seg Europas best utbygd motorveinett. Fartsgrenser
på 110 og 130 yppet halsbrekkende kjøring.
På vestsiden av Paris ligger
komplekset som skal være verdens største rehabiliteringssenter for
trafikkskadde.
I tillegg lå franskmennene lenge helt i Europa-toppen når det
gjaldt trafikkdød.
En del gode – og enkelte rare – tiltak – ble satt i verk, som
innkjøp av et snes Citroën SM. Citroën slapp sin toppmodell i 1970 etter å ha
kjøpt restene av Maserati-merket på slutten av 1960-årene.
Italiensk
sekssylindret motor på 2,7 liter hjalp på akselerasjonsevnen og humøret til
betjenter – som hittil hadde måtte nøye seg med trege hverdagsbiler som
arbeidsverktøy. Sammen med Alpine A110
og A310 ga SM politiet en dose fornyet selvrespekt.
I 1976 kjøpte
politiet en bråte Renault 14, med kompakte dimensjoner egnet for Paris’ tette
bulevard-trafikk.
Året etter slapp Chrysler-Simca, Frankrikes fjerde største
bilprodusent, konkurrenten Horizon. Etaten anskaffet et lite antall som bidro
til å gjøre politi-flåten variert. Begge biltypene erstattet Simca 1100
(1967-1982).
I politiets smak
Peugeot 505 (1979-1992)
og Citroën CX (1975-1989) var stilfulle storbiler som falt i politiets smak.
Den første fulgte Peugeots konservative linjeføring, mens Citroën tok sin
forunderlig futuristiske merkefilosofi noen steg videre.
«CX» er en
fransk måleenhet for luftmotstand, og politiet hadde behov for å øke tempoet i
tritt med samfunnet ellers.
Den gammelmodige motorkontruksjonen fikk direkte bensininnsprøytning
og skarve 128 hester (kontra den vanlige motorens 115). Med egenvekt på knappe
1400 kilo bare det likevel avgårde.
Citroën slapp
villkatten 2CV løs på oss i 1948, og siden har verden knapt vært den samme.
Softis-myk
fjæring, kjøreegenskaper som på berg-og dalbane og svaneformet karosseri lukeparkerte
skapningen i en klasse for seg – med utropspris som en billig barnevogn.
2CV ble
Citroëns beste bestselger gjennom tidene, og fransk politi så etter hvert det
geniale:
En bil du ellers ser på hvert gatehjørne, egner seg for overvåking, dekkoperasjoner,
og andre oppdrag – der kjøretøyet bør være så diskret som mulig.
Bilene ble
gjerne benyttet til stasjonær trafikkontroll – og samarbeidet via
kommunikasjonsutstyr med enheter i raskere kjøretøy – som kunne ta opp jakten på
grisekjørere og andre trafikksyndere.
H for Lego
Under andre
verdenskrig arbeidet Citroëns ingeniører i Paris i hemmelighet med utviklingen
av en ny varebil.
I 1948 presenterte merket «H», som kunne bygges om til nær
sagt alle behov – en Legobil før Lego.
I 1960
begynte Paris- politiet å ta i bruk en «svartemarje» med 38 cm økt akselavstand
og 60 cm påbygg akterut.
De første bilene var utstyrt med sidestilte, enkle
trebenker. Passasjer- og sjåførkabin var adskilt med et kraftig gitter.
Disse
brødboks-lignende farkostene var i flere tiår oppsamlingsplass for alle typer folk – og fraktet skipbrudne, skadede, vitner, fødeklare, fylliker, tyver,
demonstanter, halliker og prostituerte.
Fra 1982 til
1988 var Paris-politiet å se ombord i Citroën Visa II. Bilene ble mest benyttet
til lett patruljering – grunnet den 2-sylindrede motoren fra 2CV – og den
alternative, noe større 4-sylindrede maskinen fra Peugeot 104.
Ifølge
politibetjentenes pensjonistforening Amicale Police, var bilene for motorsvake
for utrykning – og ellers lite populære.
Citroën Visa solgte i beskjedne antall
sammenlignet med konkurrentene Renault Super 5 og Peugeot 205 – og politietaten
kunne derfor kjøpe modellen til lavpris.
Tidenes frekkeste
Når
Paris-politiet måtte ta til takke med en småbil, var Renaults frekkeste
skapning noensinne et greit alternativ.
Renault lanserte knøttet «5» i 1972 og
fikk tidenes hit. I 1982 slapp merket en biffa utgave, «5 Alpine Turbo», med
110 hester.
Den lille rakkeren pilte avgårde kjappere enn noensinne.
Annonse
Attentat mot de Gaulle
Vold og attentat er blant parisernes største bekymringer
under 2024-lekene, og flere forsøk skal ha blitt stoppet.
Sommeren 1962 planla en terroristgruppe et attentat mot
Frankrikes president Charles de Gaulle – som en gjengjeldelse etter uenighet om
frigivelse av den tidligere kolonien Algerie.
Den 22. august 1962 satte de Gaulle og kona Yvonne seg
inn i baksetet på sin sorte Citroën DS. Den uniformerte sjåføren kjørte ut fra
presidentpalasset og i retning flyplassen, rett sør for Paris. Da farten bikket
110 km/t, skjøt 12 terrorister 140 kuler – som drepte to av presidentens motorsykkel-livvakter,
pulveriserte bakruten og punkterte samtlige dekk. Citroënen skled sidelengs, men
sjåføren klarte å stabilisere kjøretøyet takket være den hydrauliske fjæringen
– og fikk presidentparet i sikkerhet.
Etter dramaet kunne presidentbilen observeres i Paris’ gater – der den ble
tauet av politiets bergingsbil, av typen Renault Colorale.
Under
Sommer-OL 2024 ratter Paris-politiet rundt i tusenvis av ulike Peugeot.
Franske
hverdagsbiler i politiuniform er en lang tradisjon – og spennende utgaver
tilhører sjeldenhetene.
Hvis du likevel er heldig, kan du få øye på ett av de
26 eksemplarene av nye Alpine A110. Frankrikes svar på Porsche yter nærmere 300
hester fordelt på rundt 1100 kilo egenvekt.
Da har i det minste noen av Paris-OLs 45.000 betjenter moro før lunsj.