Konkurrenter: VW ID.4, Skoda Enyaq, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, BYD Sealion, Xpeng G6.
*Motor-pakka: Her velger vi utstyrsgraden og tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, generelt også den mest avanserte lysteknologien. Vi inkluderer hengerfeste fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, velger vi som regel dette. Hvis prisene gjelder en begrenset tidsperiode (kampanjer), så opplyser vi om dette.
Motor har fått se nærmere på en av årets store nyheter under en lukket visning rett utenfor Oslo.
Inntrykket så langt er veldig klart:
Store og kostnadskrevende forbedringer kan langt på vei både forsvare og forklare mye av prisøkningen.
Nesten dieselbil ...
Endringene er større enn vi trodde – og enda mer omfattende enn på Model 3, som jo langt på vei er blitt en ny bil etter oppgraderingen (les Motors test her).
Når man ser de to ved siden av hverandre, ser den gamle plutselig ut som noe som kunne gått på diesel.
Se detaljer i videoen i toppen av artikkelen.
Likevel er det et faktum at Model Y nå går fra å være desidert rimeligst i klassen, til å bli en av de dyrere.
Sammenlikner vi de første versjonene som kommer til Norge (Launch Series) med en likt utstyrt versjon av utgående modell, inkludert vinterhjul (22.000), så blir den nye 94.000 kroner dyrere med sort lakk (Solid Black). 82.000 dyrere i Quicksilver (sølv metallic).
Annonse
Rekkevidde
På dagens modell koster svart lakk (Solid Black) 12.000 kroner, mens Quicksilver koster 24.000 kroner. På Launch Series er disse fargevalgene inkludert i prisen.
Men det er faktisk mulig å gjøre prisdifferansen enda mindre, forutsatt at du synes en akselerasjonsboost er viktig, altså programvareoppdateringen som kan senke tiden fra 0–100 fra 5,0 til 4,3 sekunder.
63.000 forskjell
Motor synes ikke dette er viktig. Men: Det er inkludert på den nye modellen, og koster 18.500 på den gamle.
Da er prisforskjellen plutselig 75.500 for sort lakk. 63.500 for Quicksilver.
Og for å ta noe annet viktig i samme slengen:
Rekkevidden med 20-toms hjul har økt fra 533 km til 568 km. Tall for modellen med 19-toms hjul er ennå ikke klare, men med tilsvarende forbedringer, passerer den 600 km. I så fall klasseledende for en familiebil med firehjulsdrift.
Annonse
Mer enn facelift
Alt skal være bedre på nye Model Y: Effektivitet, komfort, tilkoblingsmuligheter og sikkerhet.
Mye av dette kan naturligvis ikke dokumenteres før vi får testet bilen på norske veier. Men spesifikasjonene og det visuelle inntrykket, som i hvert fall innvendig har alle likhetstrekk med oppgraderte Model 3, tilsier at dette er langt mer enn en tradisjonell facelift.
Forskjellen på gamle og nye Model 3 er oppsiktsvekkende stor. Vi tipper konklusjonen blir den samme med Model Y.
Synlig forskjell
Utvendig er fronten blitt enda lavere. Lyktedesignet er helt nytt, med en lyslist mellom frontlysene.
I motsetning til tidligere, da Model 3 og Model Y delte alt av lykter både foran og bak, er det nå en mer synlig forskjell på modellene.
Bakfra ser man også en en helt ny, skulpturell lysrampe som strekker seg over hele bilens bredde – med indirekte belysning. Nummerskiltet er flyttet fra bakluka og ned på støtfangeren. Forandringen er stor – og resultatet svært elegant.
Bakluka, spoileren og bakfanger er redesignet, mens diffusoren er bredere. Alt for å forbedre aerodynamikken – og rekkevidden.
Annonse
Nye felger
Tesla har utviklet nye 19- tomsfelger, som skal være de de mest effektive så langt. Men de første versjonene som kommer til Norge, har 20-tomshjul.
Et kamera er nå plassert på frontfangeren. Dette skal gi føreren utvidet visning av
omgivelsene på den store midtskjermen.
Kameraet har spylervæske og oppvarming for å
forhindre dugg og frost.
Interiøret er prikk likt nye Model 3. Altså kraftig forbedret kvalitetsmessig. Forsetene har fått etterlengtet ventilasjon.
Blinklysspak
Akustisk glass og mer lyddempende
materialer skal ifølge Tesla gi 22 prosent redusert hjulstøy, 20 prosent redusert vindstøy og 20 prosent redusert slagstøy, altså lyd fra hjuloppheng og liknende.
Tesla har lyttet til kritikken av de nye rattene i Model 3 og Model S/X – med blinklys som to knapper inne på selve rattet.
På Model Y er blinklysspaken tilbake.
Annonse
Raskere tilkobling
Baksetepassasjerene får en åttetoms berøringsskjerm med klimakontroll og diverse underholdning – også det likt Model 3. Setene har naturligvis varme, og de kan elektrisk lenes tilbake – eller legges helt flate og heves igjen.
En svært elegant detalj vi ikke har sett før:
Når bakssetene felles ned, justerer også forsetet seg elektrisk. Hvor mange ganger har man ikke felt ned et baksete, som har stoppet i ryggen på forsetet? Og når baksetene er felt ned, justerer forsetet seg tilbake til opprinnelig posisjon.
Lydanlegget er forbedret. Det samme med tilkoblingskvalitet, mobilytelse og nedlastingshastighet. Telefonnøkkelens ytelse skal ha blitt fire ganger bedre, inkludert automatisk åpning av bagasjeromsluken.
Firehjulsdrift først
Model Y kommer i første omgang i denne ene utgaven – altså Long Range med firehjulsdrift, kalt Launch Series.
Leveringer til europeiske kunder starter i mars. Tesla kan foreløpig ikke si noe hvilke andre versjoner av Model Y som står for tur. De har heller ingen opplysninger om hvordan kommende versjoner vil prises sammenliknet med Launch Series.
Det eneste som er sikkert, er at Model Y er blitt en god del dyrere. Og en god del bedre.
● Se gjennomgang med, detaljene, i videoen i toppen av artikkelen.