ELEGANSE: Mercedes-Benz CLE Coupé kommer mot slutten av året, cabrioleten i 2024.Alle foto: MERCEDES-BENZ AG
Mercedes-Benz CLE Coupé:
Se, en splitter ny bil som ikke må lades
Stort lekrere enn dette kan du ikke passere en ladestasjon. Det må i tilfelle være når den kommer som cabriolet, og du kan vinke litt ekstra mot ladekøen.
Mercedes-Benz CLE Coupé er mest C-klasse og litt E-klasse. I praksis erstatter den coupé- og cabriolet-versjonene av begge de to klassiske modellbetgnelsene i Mercedes-utvalget.
Og den går altså på kun på bensin eller diesel. Toppmodellen er en 3,0 bensin-rekkesekser med 381 hk/500 Nm og firehjulsdrift.
De øvrige bensinmodellene har 2,0 liters firesylindrede motorer på henholdsvis 204 hk/320 Nm (kan også leveres med firehjulsdrift) og 258 hk/400 Nm (kun firehjulsdrift). Dieselversjonen yter 200 hk/440 Nm.
Samtlige har også en boost-funksjon som gir 23 hk/200 Nm i korte sekvenser.
Annonse
Bedre innvendig plass
Instrumentpanelet er hentet fra dagens C-klasse. Selve hovedinstrumentet og den midtstilte skjermen kjenner vi også igjen fra S-klasse og siste generasjon elbiler – med mindre de er utstyrt med skjermen i hele bilens bredde (Hyperscreen).
CLE Coupé har 2,5 centimeter lengre akselavstand enn utgående C-Klasse Coupé. Ifølge Mercedes skal dette gi betraktelig mer romfølelse, blant annet sju cm bedre beinplass og snaue to cm mer plass til skulder og albuer. Bagasjerommet har også økt med 60 liter – til 415 liter.
Svingradius
Understellet er senket med 15 millimeter som standard og har justerbar demping på både for- og bakaksel. Bilen kan også leveres med bakakselstyring, som først og fremst reduserer svingradiusen.
CLE Coupé kommer mot slutten av året. Cabriolet-versjonen kommer i løpet av 2024. Prisene er foreløpig ikke klare.