Kias ferskeste modell er nå lansert i Kina. Det er foreløpig usikkert når den kommer til Europa, men vi tipper det blir mulig å bestille om et års tid.
Du skal ha studert de nyeste modellene fra Kia ganske nøye for å se av disse bildene at EV5 ikke er en Kia EV9. Men side ved side er det opplagte ulikheter med den store sjuseteren som kommer på norske veier senere i høst. Spesielt lyktedesignet er annerledes.
Og: EV5 er vesentlig mindre. Mens EV9 passerer fem meter og har plass til sju seter, er lengden på femseteren EV5 462 centimeter. Den er altså 13 centimeter kortere enn Norges mest solgte bil, Tesla Model Y. Til gjengjeld er EV5 172 centimeter høy, hele 10 centimeter høyere enn Model Y.
I kjent stil tar altså Kia noen utradisjonelle designgrep, slik de i sin tid gjorde med EV6. EV5 er så nære 2023-definisjonen på en klassisk SUV du kan komme, i stor kontrast til de langt mer avrundede konkurrentene.
Annonse
Rekkevidde
Det er minimalt med informasjon som har kommet ut etter lanseringen i Kina. Verken batteristørrelser, rekkevidde, effekt eller hengervekt er offisielt. Men det er grunn til å tro at EV5 i første omgang får den samme batteripakka på 77 kWt som EV6.
Det vil i så fall gi en antatt rekkevidde på rundt 480 km med firehjulsdrift. Så er det naturligvis lov å håpe også 100 kWt-batteriet fra EV9 etter hvert får plass.
Entusiasme
Kia i Norge venter også spent på mer informasjon om modellen som bør treffe svært godt på det norske markedet. Kommunikasjonssjef Christian Lagaard legger ikke skjul på entusiasmen overfor Motor:
Annonse
God stemning
– Det ble god stemning på kontoret til Kia da fikk se bildene fra Kina. Dette er en bil som vil fungere svært godt i Norge. Vi har foreløpig ikke info om utrulling av EV5 i Europa, men du kan være sikker på at vi skal si fra så fort vi vet mer!