Som tallet 4 indikerer, plasserer den seg mellom nylig lanserte EV3 (les Motors test her) og etablerte EV6, en virkelig designbombe da den kom på markedet høsten 2021.
EV4 hatchback er altså en modell midt mellom, som skal inn i det mest attraktive segmentet for oss nordmenn – der vi finner de mellomstore, litt høybygde firehjulstrekkerne fra for eksempel Tesla, Volkswagen, Toyota og Nissan.
Spesifikasjonene på EV4 hatchback er ikke klare. Men firehjulsdrift, bra plass, solid rekkevidde og kapasitet til å trekke landstedsbåten, er opplagte krav i denne klassen.
Om EV4 hatchback kan oppleves som en liten dreining mot det mer konservative rent designmessig, så er EV4 sedan det motsatte.
Modellen kommer altså i to varianter – identiske fram til overgangen etter c-stolpen.
Annonse
MER SÆR: Sedanutgaven av EV4 får et svært karakteristisk utseende.
SAMME FJES: Kias nye designuttrykk, med de smale stående lysene, starter med den store SUV-en EV9.
Friskt pust
Sedaner flest ser bra ut, men selger dårlig her i Norge – med unntak av Tesla Model 3.
Kommunikasjonssjef Christian Lagaard i Kia, er sterk i troen.
– Her hjemme i Norge synes vi sedanen skiller seg markant ut, fremstår som svært stilig og et friskt pust. Den utfordrer. Det er nok av biler man ikke klarer å skille fra hverandre på en parkeringsplass, dette blir ikke tilfellet med denne, fastslår han.