SNART I NORGE: Geelys entre i Norge har vært varslet mange ganger. Men nå nærmer den seg for alvor.
Alle foto: HANS-DIETER SEUFERT
Geelys første modell i Norge:
Utfordrer BYD med ny billig-SUV
Her er bilen som spisser den kinesiske konkurransen i Norge et knepp. Med E5 debuterer Geely i Norge med en kompakt-SUV som trolig vil starte godt under 400.000 kroner.
FRANKFURT (Motor): Geely er billigbrandet til konsernet av samme navn. Og det er langt fra britisk luksus med Lotus-logo, via ulike grader av svensk premium i form av Polestar, Volvo, Zeekr og Lynk & co, til modellen som ventelig får utlevering i Norge i første kvartal 2025.
Vi har fått en liten prøvetur på et tysk testanlegg med en kinesisk-konfigurert utgave, en modell som med riktig pris vil kunne være ganske attraktiv for den som jakter romslig kompakt-SUV med storbyrekkevidde.
Det vil si WLTP-anslag på 425 km.
Gill-gruppen, som har importøravtalen i Norge, er ennå et stykke unna endelig prisanslag.
Bilen er lansert i Kina med BYD Atto 3 som definert konkurrent og en pris for toppversjonen like under 230.000 kroner i hjemmemarkedet. Skal Geely markere norsk entré som en prisvinner, må E5 betydelig nærmere 350.000 enn 400.000, helst under. E5 har forhjulsdrift, og for å lufte en tilfeldig valgt konkurrent som heller ikke har 4WD: Tesla Model 3 bakhjulsdrift er på veien for 355.000 kroner.
Har du lest disse sakene fra Motor?
Komfort på kinesisk
Bilen vi testet, er hentet til Europa med kinesisk konfigurasjon, Citroën-myk av tredje grad i oppsettet. E5-versjonen med europeisk konfigurasjon vil være fastere.
Kjøreopplevelsen er god, støynivået lavt, men med kinesisk programvare er det prematurt å være altfor detaljert om teknologien ombord – selv om 15-tommers hovedskjerm, panoramatak, høyttaler i nakkestøttene og massasje i setene er et frampek om at kineserne stǻr fast på prioriteringen av komfort, også i denne prisklassen.
E5 er 461 cm lang – ganske nøyaktig midt mellom Atto 3 (445 cm) og Seal U (478 cm), for å holde oss til BYDs alternativer. Geely har ikke sluppet data om bagasjeplassen. Den kommer uten frunk, men har samme brønn i bagasjerommet som Tesla Model Y. Et par fikse løsninger i kupeen – blant annet en bred skuff under midtsetet bak – bidrar plassmessig.
Den har takrails og vil kunne få hengerfeste, uten at det foreligger tall på kapasitet.
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:
Chassisbatteri
Plasseffektiviteten er i noen grad et resultat av at E5 som første modell er bygget på Geelys nye GEA-plattform – med batteriet i chassiset, ikke som en pakke som stjeler plass i dørken.
Batterikapasiteten er beskjedne 60,2 kWt netto, et LFP-batteri utviklet og produsert av Geely selv. Versjonen med 49,4 kWt batteri kommer ikke til Norge.
LFP-batteriene er ikke bare prisgunstige i produksjonen, men også effektive på veien. WLTP-forbruket er oppgitt til 12,2 kWt/100 km.
Bilen har en vekt på 1615 kg, gode 100 kg mindre enn for eksempel BYD Atto 3 og mer kjente VW ID.3.
GEA-plattform og batteriteknologien er viktige byggeklosser for Geely.
Og Geelys forventninger til E5 kunne vanskelig vært større. For om den ikke helt uten videre får toppscore på særnorske preferanser, har mottakelsen hjemme i Kina vært strålende.
– Den selger som varmt hvetebrød, sier Geelys visedirektør Victor Yang.
Over tre millioner
Den er første modell i Geely-konsernet som er utviklet for venstre- og høyrekjøring parallelt, og ifølge Geely er den forberedt med hensyn til nasjonale regler og krav i til sammen 89 forskjellige land.
For Geely skal E5 bli modellen som puffer konsernsalget over tre millioner biler årlig.
2023-registreringene endte på vel 2.790.000 biler, hvorav 980.000 helelektriske, etter en vekst på 20 prosent fra året før.
Les alle Motors biltester: