TØFFING: Puma ser tøffere ut i virkeligheten enn på bilder, og er dessuten mer praktisk enn den ser ut.

Ford Puma kommer til sommeren:

Denne nyheten skjuler noe – ja, stort

Den er kortere enn alle relevante konkurrenter, men knusende overlegen på bagasjevolum.

Publisert Sist oppdatert

MARSEILLE (Motor): Motor er invitert inn i et dunkelt fabrikklokale for en første titt på Fords siste nyhet: Elektrifiserte Puma.

Det som slår oss umiddelbart, er bagasjeplassen. 

Den 4,21 meter lange bilen har et bagasjevolum på 523 liter opp til setekanten. I tillegg kommer en liten frunk som rommer ladekabelen.

Til sammenlikning, her er noen opplagte konkurrenter:

Volvo EX3o er 4,23 meter, bagasjevolum på 318 liter, frunk på sju liter.  

VW ID.3 er 4,26 meter, bagasjevolum på 385 liter, ingen frunk.

 MG4 er 4,28 meter, bagasjevolum på 363 liter, ingen frunk.

KOMPAKT: Puma er bare 4,21 meter lang, men plassmessig kan den duge for en liten familie.

Og dette er bagasjevolumet til et par langt større biler:

Toyota bZ4X er 4,69 meter, bagasjevolum på 452 liter, ingen frunk.

Nissan Ariya er 4,59 meter, bagasjevolum 468 liter, ingen frunk.

Og - sjekk dette:

BMW iX er 4,95 meter, og har et et bagasjevolum på 500 liter, ingen frunk ...

Plass i høyden

Nå har selvfølgelig de større bilene også mer plass i høyden opp til taket, men det er imponerende å se hvor mye bagasjeplass Ford har klart å lage i denne lille bilen.

DYPT: I daglig bruk har Puma et praktisk bagasjerom med kort gulv og ladeterskel i flukt med karosseriet.
DYPERE: Her er bagasjeromsgulvet senket cirka fem cm, og plassen er blitt betydelig bedre.
DYPEST: Helt i bunnen finner man en balje som tåler vann og vask, med dreneringsmulighet.

Vaskbar bagasjeboks

Bagasjerommet rommer også en ekstra dyp boks, som gjør at du kan få med deg høyere gjenstander enn i et vanlig bagasjerom. Denne er også drener- og vaskbar, slik vi kjenner fra frunken til større Mustang Mach-E.

Her kan du legge møkkete treningsklær eller flisete vedsekker, og enkelt vaske rent etterpå.

INTIM: Cockpiten har noen trekk fra nykommerne Explorer og Capri, men oppleves litt mer førerorientert.

Rekkevidde

Rekkevidden på Puma er oppgitt til 376 kilometer, med et forbruk på 13,1 kWt/100 km. Det er på papiret et lavt forbruk, men rekkevidden er et godt stykke bak konkurrentene i samme størrelse og prissjikt. 

Hurtiglading fra 10–80 prosent skal gå på 23 minutter.  Med 168 hester gjør bilen unna 0–100 km/t på 8 sekunder.

Prisene:

Pris: Puma Selecet: 329 900 kroner. Her får du blant annet LED-hovedlys, ryggekamera og cruisekontroll, filvarsler og fartsskiltgjenkjenning.

Puma Premium: 353 400 kroner. Da får du også blant annet 18-toms alufelger, B&O lydsystem med 10 høyttalere, og adaptive LED Matrix hovedlys med blendefrie fjernlys. 

Prisene inkluderer service i tre år. De første bilene kommer etter planen til Norge til sommeren.