NESTE GENERASJON: Mercedes-Benz EQXX.
NESTE GENERASJON: Mercedes-Benz EQXX.

Se bildene av konseptmodellen:

Her er bilen som går over 100 mil på én lading

Rekkevidde og forbruk vil definere elbilens tidsalder, hevder Mercedes. Og presenterer en bil som smadrer alle rekorder i begge kategorier.

Publisert Sist oppdatert

Konseptbilen Vision EQXX har vært en snakkis ganske lenge, men mandag kveld presenterte Mercedes-sjef Ola Källenius bilen som et løfte om hva som er i vente:

– EQXX viser hvordan vi ser for oss fremtiden for elektriske biler. For halvannet år siden startet vi prosjektet som nå har manifestert seg i den mest energieffektive Mercedes-Benz som noensinne er bygget – med et forbruk på under 10 kWt/100 km. Den har en rekkevidde på mer enn 1000 km på én lading med et batteri som ikke er større enn at det passer inn i en kompaktklasse-bil, sier Källenius.

Og siden bilder sier mer enn 1000 ord:

Der VISION EQXX zeigt, wie sich Mercedes-Benz die Zukunft des Elektroautos vorstellt.The VISION EQXX is how Mercedes-Benz imagines the future of electric cars.
Der VISION EQXX zeigt, wie sich Mercedes-Benz die Zukunft des Elektroautos vorstellt.The VISION EQXX is how Mercedes-Benz imagines the future of electric cars.
Der VISION EQXX zeigt, wie sich Mercedes-Benz die Zukunft des Elektroautos vorstellt.The VISION EQXX is how Mercedes-Benz imagines the future of electric cars.
<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">AERODYNAMISK:</span> Mercedes antyder en luftmotstandskoeffisient på 0.175, bedre enn noen serieprodusert bil til nå.
AERODYNAMISK: Mercedes antyder en luftmotstandskoeffisient på 0.175, bedre enn noen serieprodusert bil til nå.
Mercedes-Benz VISION EQXX, Exterieur // Mercedes-Benz VISION EQXX, exterior
Mercedes-Benz VISION EQXX, Exterieur // Mercedes-Benz VISION EQXX, exterior
<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">NYTT OG GAMMELT:</span> Kupéen er futuritisk og elegant, men kaster ikke vrak på godt innarbeidet Daimler-design.
NYTT OG GAMMELT: Kupéen er futuritisk og elegant, men kaster ikke vrak på godt innarbeidet Daimler-design.
Mercedes-Benz VISION EQXX, Interieur // Mercedes-Benz VISION EQXX, interior
Mercedes-Benz VISION EQXX, Interieur // Mercedes-Benz VISION EQXX, interior
Mercedes-Benz VISION EQXX, Interieur // Mercedes-Benz VISION EQXX, interior
Mercedes-Benz VISION EQXX, Interieur // Mercedes-Benz VISION EQXX, interior
Mercedes-Benz VISION EQXX, Interieur // Mercedes-Benz VISION EQXX, interior
Im Innenraum des VISION EQXX kommen zahlreiche innovative Materialien zum Einsatz. Details der Sitzpolster im VISION EQXX bestehen aus einer veganen Lederalternative. // The interior features a large number of innovative materials. Details of the seat cushions in the VISION EQXX are made of a vegan alternative.
VISION EQXX Interieur // VISION EQXX interior
VISION EQXX Interieur // VISION EQXX interior

Mandagens visning bød ikke på veldig konkrete nyheter utover det som allerede var lekket om prosjektet, ikke engang en bekreftelse på om denne bilen noen gang faktisk ender i serieproduksjon.

Men det kommer helt sikkert noe som slekter tett på EQXX:

– Teknologien bak Vision EXQQ vil definere og muliggjøre fremtidens Mercedes-Benz-modeller. Den etablerer Mercedes-Benz som selskapet med kombinerer luksus med teknologi, og måten vi har utviklet den på er like revolusjonerende som bilen selv, sier Markus Schäfer, utviklingssjef i Mercedes-Benz.

Selskapet sier de har satt morselskapets fremste utviklere og designere i spann med ingeniørene i deres formel 1- og formel E-divisjoner.

– De beviser at innovasjonene innen bilsporten, hvor drivlinjene allerede er elektrifisert i stor grad, har umiddelbar relevans for tradisjonelle biler. Vi er sikre på at dette er veien fremover, sier Schäfer.