IKKE TRAFIKK OG MUSIKK: Landslagstrener Ole Gustav Gjekstad kjører nær 40.000 km i året, men foretrekker lydbok fremfor musikk.

10-punktsjekken med Ole Gustav Gjekstad:

Tatt fire ganger i fotoboks på én dag

Håndballjentenes nye sjef Ole Gustav Gjekstad er antakelig innehaver av en «fotoboks­rekord» i Spania og lytter som regel til klassiske forfatterskap under sine mange langturer mellom jobben i danske Odense og hus og hytte i Norge.

Publisert Sist oppdatert

10-PUNKTSJEKKEN

Motor spør norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gangen: Ole Gustav Gjekstad, den nye treneren for kvinnelandslaget i håndball.

Les tidligere 10-punktsjekker her

Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?

– Jeg har en dieseldrevet Mercedes GLB 220, årsmodell 2024, som jeg har leaset siden august i fjor. Alle utgifter går via klubblaget Odense, som jeg er trener for frem til juni, og så trekkes de fra lønnen min. Jeg vil anslå at bilen koster meg rundt 10.000 kroner i måneden.

Jeg har ikke eid bil på mange år. Da jeg trente Vipers (Kristiansand) hadde jeg Skoda som leasing-bil og byttet bil én gang per år. Her bytter jeg inn bilen etter at den har gått 10.000 til 12.000 kilometer. Dermed har jeg nå byttet fire ganger i løpet av halvannet år. Denne, som jeg er godt fornøyd med, vil jeg imidlertid beholde litt lenger.

Ole Gustav Gjekstad (57)

  • Ble i oktober i fjor ansatt som sjeftrener for Norges håndballandslag for kvinner. Kontrakten hans løper ut 2028. Sjeftrener for den danske klubben Odense Håndbold (kvinner) fra sesongen 2023/2024. Til 30. juni 2025 er han trener for det norske kvinnelandslandslaget parallelt med jobben i Odense.
  • Kjæreste med Katrine Høyland, bosatt i Kristiansand. To voksne barn, Hermann og Maria.
  • Gjekstad tar ut sin første landslagstropp i februar. Norge er direkte kvalifisert til VM i Tyskland og Nederland 2025.
  • Han erstatter Thorir Hergeirsson (60), som ledet «håndballjentene» i 20 internasjonale mesterskap og tok elleve mesterskapsgull – inkludert EM-seier i sitt siste mesterskap i desember 2024.
  • Gjekstad var trener for Larvik Håndballklubb (kvinner) 1998 til 2005 og 2011 til 2015. Drammen Håndballklubb (herrer) i tre sesonger fra 2005 til 2008. Som trener vant han eliteserien i håndball for menn to ganger. Fra 2018 til 2023 var han trener for Kristiansand-klubben Vipers (kvinner), som gikk konkurs i januar 2025.
  • Spilte 149 kamper og scoret 548 mål for herrelandslaget i håndball 1986 til 1995. Spilte for verdenslaget i 1994. Tre NM-titler og to seriemesterskap som spiller for Sandefjord. Profesjonell spiller for sveitsiske Luzern 1995–96.

Jeg er lite kresen når det gjelder bil. Går den fra A til B, er jeg fornøyd. Den forrige jeg hadde, var en Volkswagen T-Roc, som jeg også var fornøyd med. Mercedes-en er et hakk opp på skalaen, men kravene mine til bil er ikke så høye. Jeg kommer som regel ikke lenger enn til side to i instruksjons­heftet.

På den annen side bruker jeg bilen mye. Jeg er glad i å kjøre og kjører veldig mye, 30.000 til 40.000 kilometer i året. Det kan bli en tur til Berlin, eller til mine tilholdssteder i Norge, Sandefjord og Kristiansand (der kjæresten Katrine Høyland bor). Det er 30 mil fra Odense til Hirtshals, der jeg tar ferjen til Norge.

Jeg har hytte i Numedal. Det er noen mil dit, også.

Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?

– Jeg tenkte på kostnadene ved valg av bil nå, og falt ned på en «mellomting» med hensyn til komfort og pris. Bil er kostbart i Danmark. Det er like dyrt som i Norge. Heldigvis har jeg – he, he – lønn i danske kroner (1 dansk krone er p.t. verdt rundt 1,56 norske).

Det er hipp som happ om jeg fyller diesel i Danmark eller Norge. Prisen er omtrent lik.

Godt vedlikehold er vel svaret på smart bilhold, men på det området er jeg ikke rett person å spørre. Jeg burde ha vasket bilen oftere. Men de siste syv–åtte jeg har hatt, har jeg hatt kort tid. Derfor er ikke vask og vedlikehold blitt prioritert. Jeg er godt fornøyd med ikke å eie bil.

Bør se pen ut

Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte? Rustbehandling?

– Jeg benytter vaskehall, med ujevne mellomrom. I og med at jeg er trener for en håndballklubb, og bilen ofte står parkert utenfor håndballhallen, bør den se ok ut. Akkurat det er et godt insentiv til å holde den noenlunde ren. Det blir litt rydding inne i bilen, og det hender jeg bruker støvsuger.

I og med at det er en leasing-bil, kan jeg ikke søle den for mye til. Jeg er ivrig jeger og fisker. Det gjelder ikke å få for mye blod og fiskeslo i den. Da jeg siste gang var på rådyrjakt, plasserte vi jaktbyttet i min brors bil.

Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?

– Jeg bytter fra sommer- til vinterhjul, og omvendt, fordi jeg bruker bilen i Danmark og Norge. Det er imidlertid en del dansker som skifter til vinterhjul, fordi det hender det kommer snø og blir glatt på veiene her også.

Oppbevaring og hjul- og dekkskifte foretar jeg hos forhandleren. Samtidig sjekker jeg selv hjulene, og når jeg har eid bil, har jeg passet på det. Det nytter ikke med blankslitte dekk på veien til hytta, den er bratt og går i ganske ulendt terreng.

Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper bruktbil? Og hvor lang levetid må bilen din ha?

– Bruktbil er det lenge siden jeg kjøpte. Da sjekket jeg vel bilens historikk. Nå pleier jeg å følge «sjekklisten for dumminger».

Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året? Bruker du trekk hvis den står ute?

– Den står utendørs, på gårdsplassen, i Odense. Huset mitt i Sandefjord, der jeg er fire–fem ganger i året, har tilhørende garasje. Men den blir stående ute der, også.

På klassiker-kjøret

Er det én, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din MÅ ha, à la oppvarmet ratt, tilhengerfeste? Hva lytter du til i bilen?

– Ordentlig isskrape. Det er redskapen jeg setter mest pris på nå om dagen. Det er ofte frost om morgenen. En viss bakkeklaring synes jeg er viktig, spesielt når jeg skal til hytta og kjører ute i jaktterreng. Jeg har ikke tilhengerfeste på denne bilen. Det hender jeg savner det, når jeg er i Norge.

Ved bruk av radio lytter jeg typisk til NRK P2. Jeg hater «trafikk og musikk». Oftest hører jeg på lydbok. Det siste halvåret har jeg vært på «klassikerkjøret»: Hamsun, Kafka, Ibsen og Hemingway. Totalt 12 til 13 av dem. Det hender jeg «ramler» av og må spole tilbake for å få med meg det jeg har gått glipp av. Det avhenger av hvem som leser. Er det feil person, kutter jeg ut nettopp den boka. 

Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?

– Den er svart. Det var den fargen jeg fikk. Jeg bryr meg svært lite om farge på bil, om den er svart, grå, blå eller rød; det spiller ingen rolle. Men jeg trenger ikke en bil som skiller seg ut. Knall rosa, for eksempel. Samboeren min ville derimot kanskje ønsket det. Hennes bil er knallrød.

Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?

– Jeg har egentlig ikke gjort noen skikkelig dårlige bilkjøp. Min dårligste biløkonomi er at jeg kjører for fort. En gang ble jeg «tatt» fire ganger i fotoboks på vei hjem fra Spania. Alle i løpet av samme dag. Jeg kjørte ikke veldig mye for fort. Men det ramlet altså inn fire brev i postkassen min, med bevis på at jeg hadde gjort det.

Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?

– Når jeg er på jakt, merker jeg at jeg gjerne kunne hatt en Land Cruiser eller Mercedes Geländewagen. Med en slik bil kommer du frem over alt. Jeg savner den innimellom, men det dreier seg kun om noen få minutter i året.