BAKKEMANNSKAP: Richard Jacobsen toppet året 1984 med hevet Toyota Hi-Lux, K2 Ballett ski, jålete skidress, rosa solbriller og ditto slalåmstøvler.

Vi som kjører 80-tallsstil:

Han fikk bøter for Toyotaens utstyr

Ett tiår topper stilkodene. Toyota HiLux-rytter Richard Jacobsen og Granada-groomer Frank Grebstad forteller historiene bak to ulike fotografier.

Publisert

1980-talls-markører

  • Hockey-sveis
  • Oversized klær og tilbehør
  • Neonfarger
  • Synthesizer-basert popmusikk
  • Biler med ekstrautstyr

Var 1980-tallet mer gæernt på den riktige måten enn 2025? 

Det var lov å ta litt plass, ha støyende klesstil, dansbart fottøy og forvokste skulderputer. 

Powerdressing gjaldt også biler: Tiåret var storhetstiden for skjermutbyggere, smellfeite dekk, spinnville spoilere, plysjseter og post-punk signalfarger.

Selv om kombinasjonen barsk bil og bøllete bekledning er mindre synlig nå, er stilen dokumentert på fint falmede foto over hele landet. Her er historiene bak to av dem:

LÅVENISSEN: Frank Grebstad markerer revir på hett panser – hans Ford Granada 2.8 Ghia med sort vinyltak. Den russiske bilen i bakgrunnen er Lada med misunnelse. Foto: PRIVAT

Frank Grebstad i Aukra i Møre og Romsdal hadde sitt Fordlige høydepunkt bak rattet på Granada 2.8 Ghia 1978-modell. Gule tåkelys, breial front- og bakspoiler og sort vinyltak krevde respekt.

– Utrolig nok var jeg fortsatt singel på det tidspunktet, skratter Grebstad.

Han spilte i band og hadde 1980-tallets puddelrockere som hårsveis-forbilde. 

Overpris, men verdt det

– Problemet med min manke var at den vokste like mye i volum som i lengde. Resultatet liknet ufrivillig på såkalt «permanent» – som var populært på den tiden.

LØVEMANKE: Hårfine Frank Grebstad hadde nærmest naturlig volum på frisyren som mange kunne misunne han. Foto: PRIVAT

Fotografiet med Granadaen er tatt i forbindelse med bandets reklame for bygdedans.

– Jeg kjørte Forden opp på låvebrua mest for å bruke opp kamerarullen.

Den grådig gromme Granadaen var en spontanforelskelse, kjøpt fire måneder før han tok lappen som 18-åring. 

– På den tiden jobbet jeg som fisker, og en kollega eide den. Jeg hadde en 17-årings vurderingsevne og for mye penger mellom henda. Jeg overtalte ham til å selge til overpris, ler Grebstad.

Sett i etterkant mener han vidunderet var verd hver en krone. Mye senere fant han sorgtungt ut at Granadaen var vraket en gang på 1990-tallet.

– Jeg har aldri følt meg så truffet av en sangtekst som da Vassendgutane ga ut plata «Granada» i 2005. Fra de første strofene; «det stende to fine dame og ser på når ei burna», til siste refreng, beskriver bandet ungdomsåra på en prikk.

Hvor løvemanken ble av? 

– Da jeg havnet i militæret, lå manken igjen på gulvet hos Forsvarets frisør.

UTSTYRSGLAD: Toyota HiLux-entusiast Richard Jacobsen hadde skitilbehøret som matchet bilen. Foto: PRIVAT

På 1980-tallet sto Richard Jacobsen fra Larvik jevnlig med hodet opp ned foran speilet. Målet var å føne håret med store mengder klissete Clynol hårspray. Men den resolutte reisen i sta stilsjokk stopper ikke der.

PASSFOTO ANNO 1985: Toyota Hi Lux-eier Richard Jacobsen med dobbel rot-permanent, rosa pannelugg og rød skinnjakke. Foto: PRIVAT

Et fargesterkt fotografi avslører mannens humørfylte utstyrsfetisj: 

I en snørik bakke på Kongsberg skisenter poserer han med en signalrød Toyota HiLux, dramatisk skidress, kostbare K2 Ballett ski, rosa solbriller og ditto slalomstøvler.

Han og noen kompiser hadde sett filmen «Back to the Future», hvor karakteren Marty McFly rattet en sort 1985 Toyota SR5 Xtra Cab. 

Publikum snakket om filmens hovedbil, en DeLorean DMC-12, men Jacobsens øyne var festet på Toyotaen.

FORBILDET: Richard Jacobsens drømmebil var og er rollefiguren Marty McFly’s fullrigga Toyota HiLux. Filmen Back to the Future» hadde ikke vært den samme uten. Foto: BACK TO THE FUTURE

– Jeg har aldri glemt den, utbryter mannen.

Den daværende jobben som skiltmaker gjorde at han kunne dekorere sitt eksemplar av arten på proft vis. 

– Tidlig på 1980-tallet var synet uvanlig: Å rase rundt med hevet firehjulstrekker, med hjula langt på utsiden av skjermen, ler han.

Skrekk og advarsel!

Resultatet ble nærkontakt med politi i en fartskontroll. 

– Til tross for at jeg kom i motsatt kjøreretning. Straks betjentene fikk øye på meg, la de på sprang over veien. Så ålet de seg under bilen og målte, og holdt på. Jeg husker jeg fikk noen bøter.

Senere troppet Jacobsen opp på politistasjonen for å klage på en av bøtene.

PÅ FARTEN: Richard Jacobsen driver blant annet Rickart og har capsen som beviser det. Han synes fortsatt bil, stil og stæsj er like gøy som på 1980-tallet.

– Da svarte politisjefen at stasjonen hadde bilder av bilen min på veggen, til «skrekk og advarsel».

På tampen av de bekymringsløse 1980-årene sa han opp jobben, solgte bilen og flyttet til California i USA.

– Ja, jeg har gjort mye rart, tilbrakt mye tid i USA grunnet bilinteressen og har kustom-legenden Chip Foose sin signatur tatovert på leggen.

Jacobsen er også kjent for å ha tiltrukket seg mer en 35.000 følgere på forumet «kustom garage» på Facebook, for designfimaet Rickart – samt for egenbygde kustom tråsykler han har samlet i et galleri på Instagram-kontoen @bicicletta_riccardo.

– Jeg fyller 63 i år, og syns alt dette fortsatt er like gøy.