NOE EKSTRA: Hvis du jakter en bil utenom det vanlige, kan SP Automotives Chaos være noe for deg.
NOE EKSTRA: Hvis du jakter en bil utenom det vanlige, kan SP Automotives Chaos være noe for deg.

Verdens raskeste kaos:

Bilen for deg med veldig lite tid og veldig mye penger

Her er kaos, bokstavelig talt – den greskproduserte bilen som tømmer lommeboka di like kjapt som den akselererer fra 0 til 100.

Publisert Sist oppdatert

Grekeren Spyros Panopoulos har hatt en drøm om å lage en bil som ingen annen. Resultatet er en doning med modellnavnet «Chaos».

Begrepsbruken er litt uklar når det gjelder klassifiseringen. «Ultrabil», sier grekerne. «Hyperbil», sier andre. «En superbil», vil atter andre hevde.

Men hva er hva? Ferrari definert en superbil som «du vet det når du ser det», og skjønnsomt lagt til at hyberbil-definisjonen er «raskere enn en superbil».

Chaos fra SP Automotive er raskere enn rask, og kan kanskje like gjerne kalles ultrabil som noe annet?

Drag row

I 2019 fikk Spyros Panopoulos ideen om å lage verdens raskeste og mest avanserte produksjonsbil, og nå foreligger resultatet for salg.

Chaos gjør sprinten fra 0 til 100 km/t ned mot 1,5 sekunder.

Den kommer i to varianter, som begge har 4.0-liters V10-motor med twin-turbo for optimal akselerasjon:

  • Chaos Earth har 2048 hester. Prisen er 54,5 millioner kroner.
  • Chaos Zero Gravity har 3065 hester, skal bruke 1,55 sekunder på 0-100 og ytterligere 1,7 sekunder fra 100 til 200. Toppfarten skal være på 499 km/t. Pris: 123 millioner kroner.
<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">LETTVEKTER:</span> Bruken er lette materialer gjør at vekten på bilen ikke er stort mer enn drøyt 1270 kg. Forhjulene er 21 tommer og av magnesium, bakhjulene 22 tommer og av titan.
LETTVEKTER: Bruken er lette materialer gjør at vekten på bilen ikke er stort mer enn drøyt 1270 kg. Forhjulene er 21 tommer og av magnesium, bakhjulene 22 tommer og av titan.
<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">INGREDIENSENE: </span>SP Automotive sier 78 prosent av materialene er 3D-printet titan og magnesium, i tillegg til karbonfiber og Kevlar (en type aramidfiber som blant brukes i hjelmer).
INGREDIENSENE: SP Automotive sier 78 prosent av materialene er 3D-printet titan og magnesium, i tillegg til karbonfiber og Kevlar (en type aramidfiber som blant brukes i hjelmer).

Hverdagsbil

En heftig prislapp, men Panopoulos påstår likefullt at det er en bil for hvermannsen.

– Chaos er ikke en racerbil, det er en bybil, en bil for hverdagskjøring, bare med litt mer sofistikerte egenskaper. Vi ønsker at den skal være passende for hverdagskjøring og for alle kategorier av sjåfører, ettersom den enkelt vil kunne konfigureres for hva som helst mellom 500 og 3000 hester, sier Panopoulos.

Men en viss begrensning vil det likefullt være.

Det skal nemlig bare produseres omlag 100 eksemplarer av bilen, som er tenkt solgt i maks 20 eksemplarer i hver verdensdel.

Det er det eksklusive auksjonsfirmaet Sotheby's som skal være eksklusiv distributør og administrere salget.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">KJØRER PÅ: </span>Spyros Panopoulos sier de første depositum-innbetalingene allerede er foretatt, og han forventer at de første bilene leveres i 2022.
KJØRER PÅ: Spyros Panopoulos sier de første depositum-innbetalingene allerede er foretatt, og han forventer at de første bilene leveres i 2022.