GAMMEL: Golfen på bildet er en 1977-modell, og mannen – Carl H. Hahn – har vært sentral i både VW og Continental. Men verken modell eller mann har noe med denne testen å gjøre.

Rekkeviddetest:

50 år gammel Golf kom lenger enn million-elbil

En helelektrisk Lucid til 1,3 millioner gikk tom for strøm før den gamle Golfen gikk tom for diesel.

Publisert

Den ganske underholdende gjengen i You Tube-kanalen EverydayDriver har sendt ut de to nevnte modellene, pluss bensinhybriden Hyundai Sonata, ut på en reise der målet var å komme 725 kilometer uten påfyll av drivstoff.

Rekkevidde

Lucid Air GT – med en startpris på 1,3 millioner norske kroner og en oppgitt rekkevidde på 783 km – måtte gi seg først.

Hyundaien kjører muligens fortsatt. I hvert fall gjør den det idet videoen stopper ...

Og innimellom her stoppet også den gamle diesel-Golfen. Den gikk altså lenger enn den nesten 50 år yngre elbilen.

Ny diesel

Så skal følgende, ikke uvesentlige, fakta legges til: 

Den helrenoverte Golfen hadde fått installert en nesten like frisk TDI-diesel fra 2003 og en fem trinns manuell girkasse.

TUNG: Masse hestekrefter og høy komfort, men også høy vekt og store batteier, på en Lucid Air.

Mange vil huske disse motorene fra en lang rekke biler også utenfor VW-konsernet. De var kjent for sitt lave forbruk – men ikke for fleksibiliten og raffinementet. 

En dyktig sjåfør kunne kjøre disse motorene særdeles rimelig. 

Gammel lettvekter

Uansett grad av modifisering her, så er perspektivet interessant: 

En 50 år gammel lettvekter med en effektiv forbrenningsmotor har bedre rekkevidde enn en hypermoderne batterielektrisk konstruksjon. 

Under ser du YouTube-videoen, hvis du har en time til overs ...:

Video: EVERYDAYDRIVER