Nybilregistreringer i januar:
Full bråbrems i nybilsalget
Etter et historisk høyt antall nybilregisteringer i desember, peker pilene i januar ned gjennom gulvet. Kjellergulvet, vel å merke.
Det viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Med fattige 1860 nybilregistreringer, en brøkdel av antallet registreringer fra de beste enkeltdagene i desember, har norsk bilbransje tatt en skikkelig pust i bakken. Det er det laveste månedstallet siden januar 1962, da Einar Gerhardsen var statsminister.
Samme måned i fjor ble det registrert 7957 nye biler, og det var den gang det laveste tallet siden 2009.
De svake tallene ble i 2022 tilskrevet de leverings- og produksjonsutfordringene som har preget internasjonal bilindustri de siste årene. Men nå er det norske beslutninger som er hovedforklaringen på de rekordlave tallene.
Har du lest disse sakene?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
Avgiftsendringene som trådte i kraft fra nyttår – med ny vektavgift, samt moms på elbiler over 500.000 kroner – førte til et voldsomt rush i desember, med førstegangsregistrering av 39.497 biler, over det dobbelte antallet av hva som normalt registreres.
Totalt ble det registrert 174.329 nye personbiler i 2022, en nedgang på 1,1 prosent fra året før.
VW-topp
I januar 2023 har toppmodellen Volkswagen ID.4 (både 2WD og firehjulsdrevne GTX til sammen) bare 212 nybilregistereringer. I desember hadde den samme modellen 2182 registreringer, over 10 ganger så mange.
Tallene er så lave at det knapt gir mening å tolke dem. Uansett er det ingen indikasjoner i januarstatistikken på at de nye avgiftene følges av et umiddelbart trendskifte i norske bilkjøperes preferanser.
Av samtlige førstegangsregistrerte biler i januar var 1237 elbiler. Det tilsvarer en andel på 66,5 prosent, noe som riktignok er betydelig lavere enn snittet for alle måneder i 2022. Det ble registrert 263 nye ladehybrider, 36 bensinbiler og 142 nye dieselbiler.
Men de sju ikke-elektriske modellene som er inne på topp 20-listen nå i januar, hadde alle betydelig høyere leveringstall i desember – da elbilkonkurransen var på sitt mest intense.
Brukt holder farta
I bruktbilmarkedet er omsetningen på omtrent samme nivå som i fjor.
Med 39.107 eierskifter er det en nedgang på beskjedne 0,2 prosent.
– Det er ingen overraskelse at registreringstallene for januar er lave, det var ventet et kraftig fall. Men at tallene skulle bli så lave, var det nok ikke mange som hadde sett for seg, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
– Januar var en svært spesiell måned for registrering av nye biler. Det er for tidlig å si om tallet på nybilregistreringer vil fortsette å være uvanlig lavt utover våren, men om ikke nybilregistreringene tar seg opp til et normalnivå, vil det være en klar indikasjon på at mange har fått en trangere økonomi. Det gjenstår å se, sier Solberg Thorsen.
Svensk fall
Med 14.601 nybilregistreringer var tallene i Sverige 27 prosent under tilsvarende i januar 2022, det svakeste siden 2009. Ifølge bransjeorganisasjonen Mobility Sweden er endringene i elbilstøtten fra nyttår en hovedforklaring.
Elbilene utgjorde 52 prosent av registreringene. Alle de 10 mest populære modellene i Sverige i januar var fra Volvo, Kia eller Toyota.
Mest lest på Motor.no de siste månedene:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri