IKKE GRØNN NOK: I Green NCAPs nyeste testrunde ble Mitsubishi Outlander PHEV bedømt mindre miljøvennlig enn de beste diesel- og bensinbilene.
Foto: MITSUBISHI MOTORS
Green NCAP med ferske målinger:
Fossilbiler knuser populær ladehybrid i ny utslippstest
Nye tester fra Green NCAP viser at de beste ikke-elektrifiserte bilene kommer bedre ut enn den mest solgte ladehybriden.
Green NCAP-testene måler bilenes miljø- og klimaavtrykk under kjøring, og tar ikke hensyn utslipp fra produksjons- og logistikkprosessene. Organisasjonen publiserte sine første testresultater i februar 2019.
Nå er de tilbake med oppsamlede testresultater for hele 25 biler, både bensin-, diesel- og hybridbiler, samt én elbil og én hydrogenbil.
For første gang er også ladehybrider med i testrunden.
Ledning ingen garanti
Bare elbilen VW ID.3 og hydrogenelektriske Hyundai Nexo fikk toppscore og fem stjerner. Ladehybriden fra Toyota, Prius plug-in hybrid, kom på tredje plass med fire og en halv stjerne.
De beste bensin- og dieselbilene, en Skoda Octavia 2.0 TDI og VW Golf 1.5 TSI, fikk begge 3,5 stjerner, sammen med en hybrid (Toyota Yaris) og en ladehybrid (Kia Niro plug-in hybrid).
Mest skuffende var det nok å finne Mitsubishi Outlander PHEV langt nede på listen med bare to stjerner.
Slik scoret de 25 bilene:
Modell
|
Karakter
|
Volkswagen ID.3 (elbil) | 5 |
Hyundai Nexo (hydrogen) | 5 |
Toyota Prius (ladehybrid) | 4 |
Kia Niro (ladehybrid) | 3,5 |
Skoda Octavia 2,0 TDI (diesel) | 3,5 |
Toyota Yaris 1,5 (hybrid) | 3,5 |
Volkswagen Golf 1,5 TSI (bensin) | 3,5 |
Audi A3 1,5 TSI (bensin) | 3 |
Citroën C3 1,2 PureTec (bensin) | 3 |
Seat Leon 2,0 TDI (diesel) | 3 |
Skoda Fabia 1,0 TSI (bensin) | 3 |
BMW 118i (bensin) | 2,5 |
Dacia Sandero SCe 75 (bensin) | 2,5 |
Fiat Panda 1,2 8V (bensin) | 2,5 |
Ford Kuga 2,0 EcoBlue (diesel) | 2,5 |
Honda Civic 1,0 Turbo (bensin) | 2,5 |
Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 (mildhybrid bensin) | 2,5 |
Mercedes A180D (diesel) | 2,5 |
Mini Cooper 1,5 (bensin) | 2,5 |
Opel Corsa 1,2 (bensin) | 2,5 |
BMW X1 118i (bensin) | 2 |
Mitsubishi Outlander PHEV (ladehybrid) | 2 |
Volvo XC60 B4 (diesel) | 2 |
Hyundai Tucson 1,6 GDi (bensin) | 1,5 |
Land Rover Discovery Sport D180 (diesel) | 1,5 |
Kilde: Green NCAP
Alle detaljene fra siste testrunde, med alle resultatene for de 25 bilene, kan du finne her.
Forbedret metode
Vinneren, VW ID.3, fikk henholdsvis 10 – 9,6 – 10 poeng i de tre. Den dårligste av de 25, Land Rover Discovery Sport med dieselmotor, fikk bare 5,8 – 2,0 – 0,6 poeng.
Karakteren for hver bil er basert på delresultater i tre kategorier:
- «Ren luft»-indeks
- Energieffektivitet
- Klimagass-indeks
Green NCAPs metode for å evaluere utslippene og energieffektivitet tar utgangspunkt i testsyklusene i WLTP-standarden, kalt WLTC.
Men Green NCAP har tilpasset testsyklusene, som inkluderer både laboratorietesting og såkalt RDE («real driving emissions», eller kjøring med måleutstyr ute på veien) for å gjøre dem mer realistiske.
Blant annet har man gått bort fra å bruke snittemperaturen på 23 grader som i WLTP, men lagt til grunn en realistisk europeisk snittemperatur på 14 grader og inkludert både kaldværstest i - 7 grader og kjøring i ekstrem varme (+ 35 grader).
Hvordan stjerne-systemet fungerer i detalj kan du lese om her.