IKKE GRØNN NOK: I Green NCAPs nyeste testrunde ble Mitsubishi Outlander PHEV bedømt mindre miljøvennlig enn de beste diesel- og bensinbilene.
IKKE GRØNN NOK: I Green NCAPs nyeste testrunde ble Mitsubishi Outlander PHEV bedømt mindre miljøvennlig enn de beste diesel- og bensinbilene.

Green NCAP med ferske målinger:

Fossilbiler knuser populær ladehybrid i ny utslippstest

Nye tester fra Green NCAP viser at de beste ikke-elektrifiserte bilene kommer bedre ut enn den mest solgte ladehybriden.

Publisert

Green NCAP

Green NCAP-testene måler bilenes miljø- og klimaavtrykk under kjøring, og tar ikke hensyn utslipp fra produksjons- og logistikkprosessene. Organisasjonen publiserte sine første testresultater i februar 2019.

Nå er de tilbake med oppsamlede testresultater for hele 25 biler, både bensin-, diesel- og hybridbiler, samt én elbil og én hydrogenbil.

For første gang er også ladehybrider med i testrunden.

Ledning ingen garanti

Bare elbilen VW ID.3 og hydrogenelektriske Hyundai Nexo fikk toppscore og fem stjerner. Ladehybriden fra Toyota, Prius plug-in hybrid, kom på tredje plass med fire og en halv stjerne.

De beste bensin- og dieselbilene, en Skoda Octavia 2.0 TDI og VW Golf 1.5 TSI, fikk begge 3,5 stjerner, sammen med en hybrid (Toyota Yaris) og en ladehybrid (Kia Niro plug-in hybrid).

Mest skuffende var det nok å finne Mitsubishi Outlander PHEV langt nede på listen med bare to stjerner.

Slik scoret de 25 bilene:

Modell Karakter
Volkswagen ID.3 (elbil)5
Hyundai Nexo (hydrogen)5
Toyota Prius (ladehybrid)4
Kia Niro (ladehybrid)3,5
Skoda Octavia 2,0 TDI (diesel)3,5
Toyota Yaris 1,5 (hybrid)3,5
Volkswagen Golf 1,5 TSI (bensin)3,5
Audi A3 1,5 TSI (bensin)3
Citroën C3 1,2 PureTec (bensin)3
Seat Leon 2,0 TDI (diesel)3
Skoda Fabia 1,0 TSI (bensin)3
BMW 118i (bensin)2,5
Dacia Sandero SCe 75 (bensin)2,5
Fiat Panda 1,2 8V (bensin)2,5
Ford Kuga 2,0 EcoBlue (diesel)2,5
Honda Civic 1,0 Turbo (bensin)2,5
Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 (mildhybrid bensin)2,5
Mercedes A180D (diesel)2,5
Mini Cooper 1,5 (bensin)2,5
Opel Corsa 1,2 (bensin)2,5
BMW X1 118i (bensin)2
Mitsubishi Outlander PHEV (ladehybrid)2
Volvo XC60 B4 (diesel)2
Hyundai Tucson 1,6 GDi (bensin)1,5
Land Rover Discovery Sport D180 (diesel)1,5

Kilde: Green NCAP

Alle detaljene fra siste testrunde, med alle resultatene for de 25 bilene, kan du finne her.

Forbedret metode

Vinneren, VW ID.3, fikk henholdsvis 10 – 9,6 – 10 poeng i de tre. Den dårligste av de 25, Land Rover Discovery Sport med dieselmotor, fikk bare 5,8 – 2,0 – 0,6 poeng.

Karakteren for hver bil er basert på delresultater i tre kategorier:

  • «Ren luft»-indeks
  • Energieffektivitet
  • Klimagass-indeks

Green NCAPs metode for å evaluere utslippene og energieffektivitet tar utgangspunkt i testsyklusene i WLTP-standarden, kalt WLTC.

Men Green NCAP har tilpasset testsyklusene, som inkluderer både laboratorietesting og såkalt RDE («real driving emissions», eller kjøring med måleutstyr ute på veien) for å gjøre dem mer realistiske.

Blant annet har man gått bort fra å bruke snittemperaturen på 23 grader som i WLTP, men lagt til grunn en realistisk europeisk snittemperatur på 14 grader og inkludert både kaldværstest i - 7 grader og kjøring i ekstrem varme (+ 35 grader).

Hvordan stjerne-systemet fungerer i detalj kan du lese om her.