RIMELIG GOD: ë-C3 er den billigste elbilen på det norske markedet akkurat nå.

Sliter med programvaren:

Forsinkelser for nye nøkkelmodeller

Citroën ë-C3 og Peugeot E-3008 er to av Stellantis-konsernets viktigste lanseringer på elbil-fronten i 2024. Nå er begge forsinket på grunn av programvaretrøbbel og delemangel.

Publisert Sist oppdatert

Det skriver Bloomberg.

ë-C3 kommer til Norge som en av de billigste elbilene på markedet, men nå er den flere måneder forsinket fordi det har oppstått forsinkelser i den siste fasen av programvaretestingen.

Utleveringene av Citroën ë-C3 skulle starte i løpet av andre kvartal, men nå har kunder fått beskjed om at de vil motta biler etter ferien, det vil fort bety september.

Ordrereserven skal være på minst 30.000 biler.

ë-C3 er en særdeles viktig modell for Citroën og Stellantis i en tid hvor billige kinesiske modeller ruller inn på det europeiske markedet. 

Mangler deler

For Peugeot E-3008 har det vært litt andre utfordringer – og trolig vil de skape mindre forsinkelser. Utleveringene av denne skulle være full skala allerede i februar, men i mange markeder har forsinkelsene vært betydelige fordi det har manglet deler på fabrikken i Souchaux.

Ved slutten av juli hadde Peugeot passert 50.000 ordrer på E-3008.

Peugeot-importør Bertel O. Steen har startet utlevering av denne modellen i Norge, og forventer å få biler i tråd med etter planen.

– Det er ingen tegn til forsinkelser på 3008 for vår del, der ser det ut som vi får biler i henhold til planen. For ë-C3 har vi hele tiden vært klar over at etterspørselen ville være høy – og at vi ville få begrenset med biler i år. Vi er imidlertid prioritert av fabrikk, og de første bilene kommer som planlagt. Men levering av kundebiler vil som det står i artikkelen først skje etter sommeren, sier Stein Pettersen, PR- og kommunikasjonsdirektør i Stellantis Norge.

Mer regel enn unntak

Forsinkelser er snarere regel enn unntak i bilindustrien, men for Stellantis kommer disse episodene ekstra ubeleilig. 

Konsernets regnskapstall har ikke vært særlig lystig lesing, og blant de store bilprodusentene har bare ett selskap hatt dårligere utvikling i markedsverdien i 2024, skriver Bloomberg.