EN GOD PRAT: Forfatter Maja Lunde anbefaler bilen som arena for gode samtaler.

10-punktsjekken med Maja Lunde:

«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»

Suksessforfatter Maja Lunde er en litt offensiv sjåfør og derfor begeistret over cruisekontrollen med avstandsregulering i familiens siste bil, der hun gjerne dyrker «den gode samtalen» – uten forstyrrende skjermbruk.

Publisert

10-PUNKTSJEKKEN

Motor spør norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gangen: Forfatter Maja Lunde.

Les tidligere 10-punktsjekker her

Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?

– Det vet jeg ikke. Vi har solcellepaneler på taket av huset vårt. Vi pleier å lade bilen når det er sol, og da blir det gratis å lade. Vi har jo kjøpt bilen, en Hyundai Ioniq 5. Hva den koster per måned, kan vi sikkert finne ut ved å dele prisen på antall måneder vi har den. Men i og med at vi ennå ikke har tenkt å bytte bil, blir det litt «tenk på et tall». Og så kommer forsikring, det vet jeg heller ikke nøyaktig hva vi betaler for. Ioniq-en var en ganske ny modell da vi fikk den. Jeg tror vi kjøpte bilen høsten 2021, det er en forholdsvis ny bil.

Maja Lunde (49)

  • Forfatter og manusforfatter. Hennes siste bok, «Skjerm barna», kom ut i høst og handler om barn og skjermbruk.
  • Hun har skrevet en rekke bøker, blant andre romanene «Bienes historie» (Bokhandlerprisen 2015), «Snøsøsteren» (barnebok 2018) og «Przewalskis hest» (2019). Bøkene hennes er oversatt til mange språk og utgitt i flere titalls land, og har ligget på toppselgerlistene i for eksempel Tyskland.
  • Lunde har også skrevet manus til TV-serier og kinofilmer, blant dem «Flukten over grensen» (2020).
  • Hun er gift med Steinar Storløkken. De har tre sønner sammen – Linus (14), Jens (16) og Jesper (20) – og bor på østkanten i Oslo.

Hvor langt vi kjører i måneden, vet jeg heller ikke. Men det er ganske lite. Som du hører, er ikke bil helt mitt felt. Jeg vet hva slags bil vi har. Det er det, det får holde. Min interesse for bil strekker seg til det.

Det hender ikke så ofte at alle fem i familien sitter i den samtidig, eldstemann har jo flyttet ut. Men vi er ganske ofte fire, blant annet når vi kjører til hytta i Øyer eller familiemiddag i Asker. 14-åringen blir kjørt til og hentet fra fritidsaktiviteter av og til, og nå skal jeg snart øvelseskjøre med 16-åringen.

Jeg bruker som regel ikke bilen til jobb. Da tar jeg helst tog og buss, for da kan jeg jobbe underveis. Jeg har imidlertid mange kveldsarrangementer med bøkene mine, og da kan det hende jeg tar bilen. Og så bruker jeg bilen når vi skal i butikken for å handle mye mat, og hvis jeg skal hente noe jeg har kjøpt på Finn.

Ta med matpakke!

Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?

– Vår forrige bil var en hybrid, Toyota Prius +7. Den var praktisk og stor og fungerte godt. Men det føltes riktig å gå over til elbil, da vi skulle bytte den ut. Med elbil tok vi bort bensinkostnadene. For vår del handlet byttet mest om å kjøre grønnere. Smart bilhold? Jeg er ikke rett person å spørre. Jeg har egentlig ingen gode innspill, bortsett fra å ta med matpakke – slik at du slipper å kjøpe den dårlige maten på bensinstasjonene – og en flaske vann hjemmefra, samt en kopp kaffe i termokopp. 

SKODD FOR FJELLET: Maja Lunde lærte av å sitte fast med slitte, glatte vinterdekk på en fjelltur. – Å ikke kjøre med slitte dekk, det er en av få ting jeg er opptatt av ved mitt bilhold, sier hun.

Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte? Rustbehandling?

– I den grad den vaskes, blir det i maskin, selv om vi er skeptiske til børstene i vaskehallene. Alt i alt vaskes den nok for sjelden, inni og utenpå. Jeg tror jeg ved to anledninger har tatt ut gulvmattene og ristet dem. Bilen tilhører kategorien for «dårlig samvittighet». Vi har det ganske ryddig hjemme, mens bilen blir glemt.

Best i test

Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?

– Når vi skal skifte, kjører vi til noen som kan det. Dekkene oppbevarer vi i garasjen. Men dekkene bør ha skikkelig veigrep. Det fikk jeg erfaring med da vi hadde den gamle bilen, Prius-en. Den hadde veldig slitte vinterdekk. Da jeg skulle opp på fjellet med full bil en nyttårsaften vi fikk gjester, ble jeg stående bom fast. Til slutt måtte jeg få hjelp. Etter det ble det nye dekk. Å ikke kjøre med slitte dekk, det er en av få ting jeg er opptatt av ved mitt bilhold. Den gang gikk vi grundig til verks ved anskaffelsen av nye vinterdekk. Vi leste «best i test»-saker og gikk for, ja, de som vant testen.

Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper bruktbil? Og hvor lang levetid må bilen din ha?

– Vi har hatt to biler før Ioniq-en, en Skoda Roomster og så Prius-en. Da gikk vi til en forhandler. Dermed følte vi oss trygge. Vi fikk en oversikt over serviceprogrammet, og noe mer enn det var det ikke. 

Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året? Bruker du trekk hvis den står ute?

– Utendørs. Vi har garasje, men den er så full av ting - ved, sportsutstyr og utemøbler om vinteren - at det ikke er plass til bilen. Vi har en biloppstillingsplass rett utenfor huset. Praktisk.

Gode samtaler

Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din MÅ ha (à la oppvarme t ratt, tilhengerfeste ... musikkanlegg; hva hører du på i bilen, skjermbruk i bilen?) hvis pengene ikke var en begrensning?

– Cruisekontroll med avstandsregulering. Det har Ioniq-en. Den gjør det mye mer behagelig å kjøre. Vår forrige bil hadde cruisekontroll, men ikke med avstandsregulering. Uten den var det nesten ingen vits med cruisekontroll.

Jeg er i utgangspunktet en litt offensiv sjåfør, og med cruisekontroll er det lettere å holde kontroll med fartsgrensene. Vi har hengerfeste til bilen. Men vi har ennå ikke brukt det. Vi har ikke stort behov for det. Vi tenkte vel at det var lurt da vi kjøpte bilen, men frakter egentlig lite av store ting.

Jeg er jo opptatt av barn og skjerm, derfor har jeg skrevet boka «Skjerm barna». Og vi prøver å begrense skjermbruken, også i bilen. Bilen er en undervurdert arena for gode samtaler, særlig med store barn. Vi har god tid og sitter tett sammen. Kanskje blir det noen gode samtaler når jeg setter i gang med å øvelseskjøre med 16-åringen, også. Bilkjøring kan være ganske avslappende. Men i sommer tok vi toget til Italia og leide bil der. Den italienske biltrafikken er ganske heftig, da var det mye høye skuldre. 

Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?

– Grå – veldig originalt, he-he! Det er en farge som ikke blir så fort skitten, og den er grei med hensyn til bruktmarkedet. Jeg er glad for ikke å kjøre rundt i en oppsiktsvekkende farge, som gusjegrønn.

Vår første bil (Skoda Roomster) ble kalt «Herr Grådig» av min (eldste) sønn. Vi lo litt av det. Han siktet jo til fargen, mens vi tenkte mest på kostnadene ved å ha bil. Den neste bilen vår (Prius-en) var brun. Vi har altså holdt oss til den nøytrale, og kjedelige, delen av fargeskalaen.

Gode bilinvesteringer?

Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?

– Vi har bare hatt disse tre bilene, og ingen av dem har vært spesielt dårlige kjøp. Men ikke gode heller. Finnes det egentlig gode bilinvesteringer? 

Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?

– Jeg har ingen drømmebil. Men Ioniq-en er litt trang for tre store mennesker bak. Min bildrøm strekker seg altså til å innebære større bakseter. Prius-en, som vi hadde i fire–fem år, hadde syv seter. Det var en god familiebil, med stort bagasjerom. Det å kunne ha med en «ekstra» person var fint, men den var ikke god nok på vinterføre, selv etter nye vinterdekk.