KANSKJE TIL NORGE: Den europeiske skjebnen til F-150 Lightning er fortsatt uviss. Her er bilen under testkjøring i Son i sommer.Foto: TOM-EGIL JENSEN
Ford varsler ni elbiler:
Øker prisen kraftig for å begrense etterspørselen
Ford skal lokke elbil-Europa med ni modeller innen 2026, men er stadig tause om F-150 Lightning kommer. I USA har prisen på det elektriske monsteret nå økt 40 prosent.
KÖLN (Motor): En presentasjon av neste fase i Fords elbil-utrulling før helgen bekreftet mye av det vi har lenge har visst om selskapets neste steg:
Ford lener seg tungt på samarbeidet med Volkswagen-konsernet, og forbereder 2023-lansering av minst én mellomstor crossover bygget på MEB-plattformen som VW-konsernet har utviklet for sin elbil-flåte.
Det betyr enda strammere konkurranse i klassen for mellomstore SUV-er med rundt 50 mil rekkevidde.
Frem mot 2026 skal Ford totalt ha lansert fem elektriske personbiler (Mach-E inkludert), pluss fire elektriske varebiler (med litt ulike setefigurasjoner og storfamilie-muligheter).
Amerikansk arv
Samtidig varsler Ford at de bygger mye av den elektriske Europa-satsingen på sin amerikanske arv, både i modellutforming og profilering – slik Mustang Mach-e var et eksempel på som merkets første elbil.
Og slik for eksempel en elektrisk Bronco kan tenkes å bli noen år frem i tid.
«Adventurous Spirit», eventyrlyst på godt norsk, er begrepet markedsdirektør Peter Zillig bruker når han omtaler Fords europeiske markedsstrategi i en LinkedIn-post.
Pickupen har vært USAs mestselgende bil i over 40 år. Da Ford i 2018 bekreftet at en elektrisk versjon var på trappene, var norske munner lukket med sju segl. Det er de fortsatt.
I USA har etterspørselen etter el-utgaven F-150 Lightning vært voldsom.
Så voldsom, faktisk, at Ford nå har satt opp prisen 40 prosent på innstegsvarianten Pro (med 38 mil rekkevidde) siden lanseringen.
Det gjenstår å se om en startpris på 57.869 dollar (ca. 575.000 norske kroner) vil sette Ford noe bedre i stand til å møte etterspørselen.
Puma spretter frem
Nå er prisene på denne bilen satt opp tre ganger på fire måneder – delvis på grunn av økte råvarepriser, delvis for å stagge et marked Ford umulig kan mette med det første.
Nylig satte Ford inn et tredje skift ved Lightning-fabrikken i Michigan, og de har annonsert ambisjoner om å produsere 150.000 biler i 2023.
Om det betyr biler nok til at Europa kan bli tilgodesett med noen eksemplarer, gjenstår å se.
Men ved storfabrikken i Köln starter uansett produksjonen av crossoveren i løpet av 2023. Deretter kommer en elektrisk utgave av Puma, modellen som etter utfasingen av Focus og Fiesta vil bli den rimeligste i Fords rimeligste portefølje.