OPPGRADERT: Ford Focus – her i versjonen Active X, som er den beste etter Motors mening – er blitt mer moderne.
OPPGRADERT: Ford Focus – her i versjonen Active X, som er den beste etter Motors mening – er blitt mer moderne.

Facelift for Ford Focus:

Siste runde for gamlingene i «Golf-klassen»

Ford Focus var i mange år en etablert modell i klassen oppkalt etter pionéren VW Golf. Nå er både begrepet og de kjente modellene på vei inn i evigheten.

Publisert Sist oppdatert

Men innen vi takker av de gamle bestselgerne, så skal de forsøke å holde noen lojale merkeentusiaster unna elbilene et par år til. Nå er det Ford Focus sin tur til å få den tradisjonelle oppgraderingen ved inngangen til det fjerde produksjonsåret.

Dermed kommer det litt kosmetiske endringer, oppgradert sikkerhetsteknologi og flere tilkoblingsmuligheter til verden utenfor bilen.

83. plass ...

Men først et par setninger til om skjebnen til de viktigste modellene i det som en gang var «Golf-klassen». Her er plasseringen på registreringslisten etter årets ni første måneder:

  • Toyota Corolla, 18. plass.
  • VW Golf, 72. plass.
  • Ford Focus, 83. plass.
  • Mazda 3, 140. plass.
  • Opel Astra, 270. plass.

Det er med andre ord bare Corolla som klarer å holde igjen aldringsprosessen en smule. Også generelt er det bare Toyota som klarer å markere seg med en viss tyngde med biler uten ledning.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">MER MODERNE:</span> Den nye og større infotainmentskjermen gjør interiøret i Focus mer moderne. Klimabetjeningen er nå flyttet opp på skjermen.
MER MODERNE: Den nye og større infotainmentskjermen gjør interiøret i Focus mer moderne. Klimabetjeningen er nå flyttet opp på skjermen.

Større skjerm

Astra kommer også som ladehybrid i starten av 2022, og etterhvert som helelektrisk, så her vil modellnavnet leve videre. Men for modeller med tradisjonelle forbrenningsmotorer er det mer eller mindre dødt. Det er Focus sin skjebne.

Utvendig er det bare bittesmå detaljer som skiller nye Focus fra den gamle, og det er bra. Focus er trolig den lekreste bilen i denne klassen. Men innvendig kommer en etterlenget oppgradering med en større og mer elegant infotainmentskjerm på 13,2 tommer.

Ny blindsonevarsling

Modellen får også flere nye førerassistenter. Blant annet et blindsonesystem som vil forsøke å styre bilen tilbake i filen for å unngå et sammenstøt. Dette systemet er operativt fra 65 km/t.

Blindsonevarselet kan også benyttes med tilhenger. Lengde og bredde på henger tastes inn, og systemet vil automatisk ta høyde for dette når et annet kjøretøy kommer inn i blindsonen.

Focus kommer i tre varianter som vi kjenner fra tidligere: Active X, ST-Line X og Active Vignale. Pris fra 365 500 kr.