KUN BRUKT: Fortsatt moderne BMW i3 er nå bare å få kjøpt brukt

Elbilene overtar nybilmarkedet:

Disse legendene må vi si farvel til nå

Starten på 2023 betyr også slutten for klassiske bilmodeller som Fiesta, Scenic og Sharan.

Publisert Sist oppdatert

Overgangen til en utslippsfri bilpark går fort. Produsentene skroter både drivlinjer og modelltyper. Og omtrent innen vi har fått lastet ned alt av ladeapper og funnet en lader som faktisk fungerer, så er en rekke av våre mest folkekjære bensin- og dieselbiler noe som bare hører bruktmarkedet til.

Og bare for å understreke hvor fort utviklingen går: Også to elbiler som inntil det siste har vært relevante kjøp for svært mange, har trukket ut kontakten for siste gang.

Dette er de mest kjente modellene som nå er gått ut av produksjon:

BMW i3

10 år etter lanseringen sitter andre produsenter på strømgjerdet og drømmer om å lage noe tilsvarende. Futuristisk design til det siste, og med materialbruk og miljøfokus forut for sin tid.


Citroen C4 Picasso

Mot slutten kalt Space Tourer, men altså en fransk bil oppkalt etter en spansk maler – dog med sterk tilhørighet til Frankrike. Fantes som fem- og sjuseter, særdeles praktisk og romslig.

SPESIELL: Citroëns flerbruksbiler har hatt sine særtrekk, ikke minst innvendig. Det gjelder også C4, her som Space Tourer.

Ford Fiesta

Fords tredje mest solgte modell gjennom tidene – etter Escort og F-serien. Dundret inn i småbilklassen i 1976, som konkurrent til primært Fiat 127 og Renault 5.

SJU GENERASJONER: Dette er første generasjon av modellen svært mange kjenner godt til.

Ford Mondeo

Erstattet Sierra i 1993 og var en langt mer moderne bil med forhjulstrekk, elegant føremiljø og stort bagasjerom. I en årrekke selve symbolet på familiebilen, sammen med VW Passat og Toyota Avensis.

KLASSIKER: Mondeo går inn i samme folkelige kategori som Passat og Avensis. Men siste generasjon (på bildet) kom sent til Europa og hang ikke helt med i konkurransen.

Ford S-Max

Kom i 2006, og ble for mange selve familiedrømmen – et hakk over sjusetere som VW Touran og Opel Zafira både i plass og komfort, og med et mer moderne design.

SPORTY: Først generasjon S-Max fikk ganske kjapt noen stylingeffekter som matchet inntrykket av en kjøreglad flerbruksbil.

Ford Galaxy

Tvillingen til S-Max, med litt mer varebilkarosseri. Men opprinnelig trillingen til Volkswagen Sharan og Seat Alhambra. Enorm plass, nydelig kjørekomfort.

STORFAMILIEBIL: Galaxy er en S-Max til og med bakdørene på siden. Men så får den bedre plass til den tredje seteraden, og ikke minst, mer bagasje.

Hyundai Ioniq

Enda en elbil som allerede er utdatert. Eller mer presist: Hyundai er så langt framme i utviklingen, at denne ikke helt henger med internt. Men mange produsenter kunne trengt en rimelig, gjerrig og romslig elbil som dette.

RIMELIG: Ioniq konkurrerte primært med Leaf og e-Golf, og hadde mange kvaliteter – ikke minst var den svært energieffektiv.

Mazda CX-3

Elegant liten SUV med mulighet for både firehjulsdrift og automat, og med høy kvalitetsfølelse. Vi tipper mange eiere synes det er trist at denne forsvinner, spesielt fordi Mazda ikke er i nærheten med en elektrisk erstatter.

SOLID: CX-3 hadde solid kvalitet, gode kjøreegenskaper og muligheten til firehjulsdrift til en ok pris.

Renault Scenic

Revolusjonerte «Golf-klassen» med sin fleksible innredning. Noen år etter kom Opel Zafira, så VW Touran – og plutselig skulle alle ha en kompakt flerbruksbil i utvalget. Scenic kom etterhvert også som «Grand», altså som sjuseter.

LEGENDE: Første generasjon Scenic hadde et karosseri som bygget mer i høyden, og som blant annet hadde individuelle og skyvbare bakseter.

Renault Espace

Også pionér på det europeiske markedet. Beskjedent salg i starten, men så fikk folk øynene opp for biltypen. Masse plass og høy komfort. Fikk etter hvert et svært futuristisk preg, ikke minst innvendig.

GENIAL: Renault Espace var et unikum av plass og fleksibilitet, og et smidig europeisk svar til de store amerikanerne.

Renault Talisman

Her er det omtrent som å si «ha det» før man sier «hei». Særdeles komfortabel og veldesignet, men gikk under radaren hos de fleste på leting etter stor stasjonsvogn.

På Finn.no ligger det nå fem Talisman og 417 Passat av årsmodell 2015-2018.

UNDERVURDERT: Talisman gikk utenpå konkurrentene på flere måter, kanskje spesielt på design og komfort.

Volkswagen Sharan

Romslig flerbruksbil lansert i 1995 i samarbeid med Ford (Galaxy), for å konkurrere med Renault Espace og Chrysler Voyager. Også VW-eide Seat kom med sin versjon, kalt Alhambra. Ny modell i 2010, basert på Passat.

FØRST UT: En litt sliten versjon av Volkswagens forsøk på å møte konkurransen fra Renault og Chrysler i den store flerbruksklassen.