Overgangen til en utslippsfri bilpark går fort. Produsentene skroter både drivlinjer og modelltyper. Og omtrent innen vi har fått lastet ned alt av ladeapper og funnet en lader som faktisk fungerer, så er en rekke av våre mest folkekjære bensin- og dieselbiler noe som bare hører bruktmarkedet til.
Og bare for å understreke hvor fort utviklingen går: Også to elbiler som inntil det siste har vært relevante kjøp for svært mange, har trukket ut kontakten for siste gang.
Dette er de mest kjente modellene som nå er gått ut av produksjon:
BMW i3
10 år etter lanseringen sitter andre produsenter på strømgjerdet og drømmer om å lage noe tilsvarende. Futuristisk design til det siste, og med materialbruk og miljøfokus forut for sin tid.
Mot slutten kalt Space Tourer, men altså en fransk bil oppkalt etter en spansk maler – dog med sterk tilhørighet til Frankrike. Fantes som fem- og sjuseter, særdeles praktisk og romslig.
Annonse
Ford Fiesta
Fords tredje mest solgte modell gjennom tidene – etter Escort og F-serien. Dundret inn i småbilklassen i 1976, som konkurrent til primært Fiat 127 og Renault 5.
Ford Mondeo
Erstattet Sierra i 1993 og var en langt mer moderne bil med forhjulstrekk, elegant føremiljø og stort bagasjerom. I en årrekke selve symbolet på familiebilen, sammen med VW Passat og Toyota Avensis.
Annonse
Ford S-Max
Kom i 2006, og ble for mange selve familiedrømmen – et hakk over sjusetere som VW Touran og Opel Zafira både i plass og komfort, og med et mer moderne design.
Ford Galaxy
Tvillingen til S-Max, med litt mer varebilkarosseri. Men opprinnelig trillingen til Volkswagen Sharan og Seat Alhambra. Enorm plass, nydelig kjørekomfort.
Annonse
Hyundai Ioniq
Enda en elbil som allerede er utdatert. Eller mer presist: Hyundai er så langt framme i utviklingen, at denne ikke helt henger med internt. Men mange produsenter kunne trengt en rimelig, gjerrig og romslig elbil som dette.
Mazda CX-3
Elegant liten SUV med mulighet for både firehjulsdrift og automat, og med høy kvalitetsfølelse. Vi tipper mange eiere synes det er trist at denne forsvinner, spesielt fordi Mazda ikke er i nærheten med en elektrisk erstatter.
Annonse
Renault Scenic
Revolusjonerte «Golf-klassen» med sin fleksible innredning. Noen år etter kom Opel Zafira, så VW Touran – og plutselig skulle alle ha en kompakt flerbruksbil i utvalget. Scenic kom etterhvert også som «Grand», altså som sjuseter.
Renault Espace
Også pionér på det europeiske markedet. Beskjedent salg i starten, men så fikk folk øynene opp for biltypen. Masse plass og høy komfort. Fikk etter hvert et svært futuristisk preg, ikke minst innvendig.
Annonse
Renault Talisman
Her er det omtrent som å si «ha det» før man sier «hei». Særdeles komfortabel og veldesignet, men gikk under radaren hos de fleste på leting etter stor stasjonsvogn.
På Finn.no ligger det nå fem Talisman og 417 Passat av årsmodell 2015-2018.
Volkswagen Sharan
Romslig flerbruksbil lansert i 1995 i samarbeid med Ford (Galaxy), for å konkurrere med Renault Espace og Chrysler Voyager. Også VW-eide Seat kom med sin versjon, kalt Alhambra. Ny modell i 2010, basert på Passat.