VOI-VOI: Viaplay-kommentator Kasper Wikestad bor midt i Oslo – og supplerer bilkjøringen med elsparkesykkel.

10-punktsjekken med Kasper Wikestad:

– Får kjeft hver gang jeg kommer til vaskehallen

Fotballkommentator Kasper Wikestad (48) bedyrer at han er en «veldig lovlydig» sjåfør – og «så lite bilfyr» det er mulig å bli.

Publisert

10-PUNKTSJEKKEN

Motor spør norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gangen: Fotballkommentator Kasper Wikestad.

Les tidligere 10-punktsjekker her

Han blir imidlertid myk i røsten når han forteller om sine drømmeturer i bil: Med kona Siri i en Mustang kabriolet langs Stillehavskysten og for 25 år siden i en 1972-modell Ford Fairlane.

Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?

– Jeg aner ikke. Har ikke peiling. Så mye bilmann er jeg; jeg er så lite bilfyr det er mulig å bli. Jeg tror bilholdet er lagt inn det «vanlige» lånet vårt. Og så er det service og slikt. For elbil er ikke det så dyrt. Programvare­oppdateringer. Det er heller ikke så dyrt. Bilen vi har nå, Skoda Enyaq, kjøpte jeg som helt ny for tre år siden. Den har gått 40.000. Det er ikke så mye. Vi bruker den til hytta i Nesbyen. Det er langkjøringen. Etter at ungene er blitt store, er det ikke lenger kjøring til fotballtreninger og kamper.

Kasper Wikestad (48)

  • Sportskommentator, nå for rettighetshaver Viaplays sendinger fra fotballigaen Premier League i England. Han har i mange år tidligere gjort det samme for blant andre TV 2, der han også har kommentert norske fotball- og ishockeykamper. Han ble nylig engasjert av VG for å skrive om engelsk fotball.
  • Wikestad har jobbet som journalist for fotball- og spillavisen Tips, og som fotograf. Han har også hatt roller i norske TV-serier.
  • Han er gift med Siri Skranefjell og har to barn.

Vi kjørte mer før, og brukte den mer i byen. Nå går jeg mer, eller bruker Voi (el­sparkesykkel). Med trafikk­reguleringene er det blitt vanskeligere å bruke bil i Oslo. Det er deilig. Jeg bruker også lite penger på bom­passeringer. Det hender når jeg skal til Hamar for å se fotball og ishockey, og når vi tar en liten tur til Sverige, der mor har hytte. Vi bor veldig sentralt på Lille Tøyen, med korte gåavstander til det meste – jobben ved Vinslottet (Viaplay på Hasle i Oslo) og Jordal Amfi (Wikestad har sesongkort til Vålerengas ishockeykamper) for min del. Vi har beboerparkering, som ikke koster så mye. Kona betalte den akkurat nå.

Enyaqen er min femte bil. Mine forrige biler var Renault 19, Megane, Laguna og Nissan Quashai. Den siste var jeg veldig fornøyd med. Det var ikke noe galt med den. Men så, etter 10 år, gikk alt galt.

KJØRER PENT: Viaplay-kommentator Kasper Wikestad er glad for at nye biler har adaptiv fartsholder.

Elbil!

Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?

– Vi hadde bestemt oss for å kjøpe elbil. Bare det. Det sto etter hvert mellom Volkswagen ID.4 og denne. Når det gjelder komfort synes jeg Enyaq er bedre enn ID 4. Det var små detaljer som til slutt avgjorde kjøpet til fordel for Enyaq. ID.4 har for eksempel bare to små armstøtter mellom setene.

Smart bilhold? Jeg tror ikke jeg er så god på smart bilhold. Det blir sagt at man bare skal lade opp til 80 prosent av maks kapasitet. Men jeg lader til 100 prosent hvis jeg har mulighet for det. Vi har kommunal ladeplass i gata rett utenfor der vi bor. Det er blitt ganske mye dyrere sammenlignet med hva det en gang kostet, og det tar lang til å lade bilen. Den blir nesten fulladet hvis den står over natta. Men vi har lader på hytta. Det er deilig.

Ingenting selv

Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte? Rustbehandling?

– Helvask på Ensjø. Det er ikke noe mer enn det, og det skjer ikke ofte nok. Jeg får kjeft hver gang jeg kommer dit på grunn av det. Og så «hører» jeg når jeg får innkalling til servicer og oppdatering av programvare. Nei, jeg gjør ingenting selv.

Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du (de dyreste, billigste, de du får anbefalt)?

– Dekkhotell. På Ensjø, det også. Dekkene blir oppbevart der, og skiftet der. Vi har ikke så mye bodplass. Ved bytte fra vinter- til sommerhjul, må jeg ta hensyn til når vi skal til hytta på våren. Det er jeg flink til å følge opp. Med tanke på slitasje og sånn – dit er jeg ikke kommet ennå.

Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper bruktbil? Og hvor lang levetid må bilen din ha?

– Lagunaen kjøpte vi brukt. Det var i 2006, i forbindelse med vårt første barn. Vi skulle ha stasjonsvogn. Den ble kjøpt hos en bruktbilforhandler. Jeg stolte på dem. Men den var jeg ikke så fornøyd med. Det var en dårlig bil, faktisk. Det var noe galt med den hele tiden. Hele motoren «blåste» på vei til jobben.

Det er vanskelig å si hvor lang levetid en bil bør ha, spesielt når det gjelder elbil. At det er så stor forskjell på rekkevidden sommer- og vintertid, er irriterende. Om sommeren går den lett tur og retur hytta (drøyt 300 km) på en lading. I utgangspunktet skal den gå 420 kilometer, men rekkevidden er lengre på sommeren. Er det ordentlig kaldt, går den kanskje 250 kilometer. Til hytta er det stort sett vei med fartsgrense 80 km/t. Til Sverige, der mor har hytte, er grensen 110 km/t. Da «går» jo batteriet mye fortere.

Jeg kjører ikke fortere enn fartsgrensen. Jeg er en veldig lovlydig sjåfør. Det har jeg alltid vært. Fartsbøter har jeg aldri fått. Og jeg snakker ikke i telefon når jeg kjører. Det er forresten veldig deilig med adaptive cruise control. Jeg setter den på 85 km/t, og så følger den trafikken hele veien til hytta. Jeg bruker cruisecontrollen mye.

Rattvarme

Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året? Bruker du trekk hvis den står ute?

– Beboerparkering, som sagt – utafor der vi bor. Det er der den står. Det tar meg under 10 minutter å gå til jobben.

Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din MÅ ha (à la oppvarmet ratt, tilhengerfeste ... high tech musikkanlegg; hva hører du på i bilen (podkaster ...) hvis pengene ikke var en begrensning?

– Oppvarmet ratt er veldig deilig. Alt skjer raskt med, og i, elbil. Jeg forhåndsvarmer den ved hjelp av en app. Å sette seg inn i varm bil er også veldig behagelig. Bilen har tilhengerfeste. Avtagbart. Det blir sjelden brukt. Noen ganger bare, når jeg skal bruke henger for å frakte ved til hytta.

Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?

– Er det sånn grå-grønn, mon tro? Dyp grå, er det en farge? Jeg ville ha slitt med hvit bil. Hvit er hvit, liksom. Lys turkis er derimot veldig fint. Tidligere var det litt random (tilfeldig) hvilken farge bilene mine hadde. Det gjelder for Enyaqen, også. Den har ikke den fargen den opprinnelig skulle ha hatt. Men på grunn av Ukraina-krigen var den ikke å oppdrive, og så dukket denne opp – og da tok vi den.

Slik var det når det gjaldt andre ting også, forskjellig utstyr. Noe fikk vi ikke, og så fikk vi noe annet vi egentlig ikke skulle ha i stedet.

Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?

– Det må ha vært den Lagunaen (motoren røk). Jeg måtte gi ganske mye for den, og fikk ikke særlig mye for den da jeg solgte den i innbytte mot Quashaien. De skulle opprinnelig ha 75.000 for å reparere motoren. Det slapp jeg, det var det mor som fikset. Hun er god på sånne ting.

UT PÅ TUR: Kasper Wikestad og kona Siri Skranefjell kjørte Highway 1 i en Mustang-cab for fem år siden.

Drømmetur

Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?

– Jeg tror ikke jeg har noen bildrømmer. Elbilene er like bra som gamle sportsbiler. Men kona og jeg hadde en drømmetur i forbindelse med høstferien 2019, før pandemien. Vi var på ferie i Los Angeles og Laguna Beach, og leide en Ford Mustang kabriolet. Kjøreturen nedover gjennom California på Highway 1, med Stillehavet der ute på siden, er det nærmeste en bildrøm jeg har vært. Det var helt fantastisk.

I mine unge år var jeg i Australia to vintre, fra november til januar. Da vi skulle feire nyttårsaften 2000, leide noen kompiser og jeg en Ford Fairlane 1972-modell med V8-motor, og kjørte fra Surfers Paradise utenfor Brisbane og ned til Sydney (847 km, ca. 9 timer). Med surfebrett på taket. Det er den mest eksotiske langkjøringen jeg har opplevd. Om jeg var sjåfør? Jeg var absolutt sjåfør.