Motor spør norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gangen: Fotballkommentator Kasper Wikestad.
Han blir imidlertid myk i røsten når han forteller om sine drømmeturer
i bil: Med kona Siri i en Mustang kabriolet langs Stillehavskysten og for 25 år
siden i en 1972-modell Ford Fairlane.
Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser
regnestykket ut?
– Jeg aner ikke. Har ikke peiling. Så mye bilmann er jeg;
jeg er så lite bilfyr det er mulig å bli. Jeg tror bilholdet er lagt inn det
«vanlige» lånet vårt. Og så er det service og slikt. For elbil er ikke det så
dyrt. Programvareoppdateringer. Det er heller ikke så dyrt. Bilen vi har nå, Skoda Enyaq, kjøpte jeg som
helt ny for tre år siden. Den har gått 40.000. Det er ikke så mye. Vi bruker
den til hytta i Nesbyen. Det er langkjøringen. Etter at ungene er blitt store,
er det ikke lenger kjøring til fotballtreninger og kamper.
Kasper Wikestad (48)
Sportskommentator, nå for rettighetshaver Viaplays sendinger
fra fotballigaen Premier League i England. Han har i mange år tidligere gjort
det samme for blant andre TV 2, der han også har kommentert norske fotball- og
ishockeykamper. Han ble nylig engasjert av VG for å skrive om engelsk fotball.
Wikestad har jobbet som journalist for fotball- og
spillavisen Tips, og som fotograf. Han har også hatt roller i norske TV-serier.
Han er gift med Siri Skranefjell og har to barn.
Vi kjørte mer før, og brukte den mer i byen. Nå går jeg mer,
eller bruker Voi (elsparkesykkel). Med trafikkreguleringene er det blitt
vanskeligere å bruke bil i Oslo. Det er deilig. Jeg bruker også lite penger på
bompasseringer. Det hender når jeg skal til Hamar for å se fotball og ishockey,
og når vi tar en liten tur til Sverige, der mor har hytte. Vi bor veldig
sentralt på Lille Tøyen, med korte gåavstander til det meste – jobben ved
Vinslottet (Viaplay på Hasle i Oslo) og Jordal Amfi (Wikestad har sesongkort
til Vålerengas ishockeykamper) for min del. Vi har beboerparkering, som ikke
koster så mye. Kona betalte den akkurat nå.
Enyaqen er min femte bil. Mine forrige biler var Renault 19,
Megane, Laguna og Nissan Quashai. Den siste var jeg veldig fornøyd med. Det var
ikke noe galt med den. Men så, etter 10 år, gikk alt galt.
Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har
gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd
deler du gjerne om smart bilhold?
– Vi hadde bestemt oss for å kjøpe elbil. Bare det. Det sto
etter hvert mellom Volkswagen ID.4 og denne. Når det gjelder komfort synes jeg Enyaq
er bedre enn ID 4. Det var små detaljer som til slutt avgjorde kjøpet til
fordel for Enyaq. ID.4 har for eksempel bare to små armstøtter mellom setene.
Smart bilhold? Jeg tror ikke jeg er så god på smart bilhold.
Det blir sagt at man bare skal lade opp til 80 prosent av maks kapasitet. Men
jeg lader til 100 prosent hvis jeg har mulighet for det. Vi har kommunal
ladeplass i gata rett utenfor der vi bor. Det er blitt ganske mye dyrere
sammenlignet med hva det en gang kostet, og det tar lang til å lade bilen. Den blir
nesten fulladet hvis den står over natta. Men vi har lader på hytta. Det er
deilig.
Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller
vaskehall? Hvor ofte? Rustbehandling?
– Helvask på Ensjø. Det er ikke noe mer enn det, og det
skjer ikke ofte nok. Jeg får kjeft hver gang jeg kommer dit på grunn av det. Og
så «hører» jeg når jeg får innkalling til servicer og oppdatering av
programvare. Nei, jeg gjør ingenting selv.
Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte
bytter du – og hva slags dekk kjøper du (de dyreste, billigste, de du får
anbefalt)?
– Dekkhotell. På Ensjø, det også. Dekkene blir oppbevart
der, og skiftet der. Vi har ikke så mye bodplass. Ved bytte fra vinter- til
sommerhjul, må jeg ta hensyn til når vi skal til hytta på våren. Det er jeg
flink til å følge opp. Med tanke på slitasje og sånn – dit er jeg ikke kommet
ennå.
Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper
bruktbil? Og hvor lang levetid må bilen din ha?
– Lagunaen kjøpte vi brukt. Det var i 2006, i forbindelse
med vårt første barn. Vi skulle ha stasjonsvogn. Den ble kjøpt hos en
bruktbilforhandler. Jeg stolte på dem. Men den var jeg ikke så fornøyd med. Det
var en dårlig bil, faktisk. Det var noe galt med den hele tiden. Hele motoren
«blåste» på vei til jobben.
Det er vanskelig å si hvor lang levetid en bil bør ha,
spesielt når det gjelder elbil. At det er så stor forskjell på rekkevidden
sommer- og vintertid, er irriterende. Om sommeren går den lett tur og retur
hytta (drøyt 300 km) på en lading. I utgangspunktet skal den gå 420 kilometer,
men rekkevidden er lengre på sommeren. Er det ordentlig kaldt, går den kanskje 250
kilometer. Til hytta er det stort sett vei med fartsgrense 80 km/t. Til
Sverige, der mor har hytte, er grensen 110 km/t. Da «går» jo batteriet mye
fortere.
Jeg kjører ikke fortere enn fartsgrensen. Jeg er en veldig
lovlydig sjåfør. Det har jeg alltid vært. Fartsbøter har jeg aldri fått. Og jeg
snakker ikke i telefon når jeg kjører. Det er forresten veldig deilig med
adaptive cruise control. Jeg setter den på 85 km/t, og så følger
den trafikken hele veien til hytta. Jeg bruker cruisecontrollen mye.
Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året?
Bruker du trekk hvis den står ute?
– Beboerparkering, som sagt – utafor der vi bor. Det er der
den står. Det tar meg under 10 minutter å gå til jobben.
Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen
din MÅ ha (à la oppvarmet ratt, tilhengerfeste ... high tech musikkanlegg; hva
hører du på i bilen (podkaster ...) hvis pengene ikke var en begrensning?
– Oppvarmet ratt er veldig deilig. Alt skjer raskt med, og i, elbil. Jeg forhåndsvarmer den ved hjelp av en app. Å sette seg inn i varm bil
er også veldig behagelig. Bilen har tilhengerfeste. Avtagbart. Det blir sjelden
brukt. Noen ganger bare, når jeg skal bruke henger for å frakte ved til hytta.
Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og
hvilken farge kan bilen din aldri ha?
– Er det sånn grå-grønn, mon tro? Dyp grå, er det en farge?
Jeg ville ha slitt med hvit bil. Hvit er hvit, liksom. Lys turkis er derimot
veldig fint. Tidligere var det litt random (tilfeldig) hvilken farge bilene
mine hadde. Det gjelder for Enyaqen, også. Den har ikke den fargen den opprinnelig
skulle ha hatt. Men på grunn av Ukraina-krigen var den ikke å oppdrive, og så
dukket denne opp – og da tok vi den.
Slik var det når det gjaldt andre ting også, forskjellig
utstyr. Noe fikk vi ikke, og så fikk vi noe annet vi egentlig ikke skulle ha i
stedet.
Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og
hvorfor ble den så gal?
– Det må ha vært den Lagunaen (motoren røk). Jeg måtte gi
ganske mye for den, og fikk ikke særlig mye for den da jeg solgte den i
innbytte mot Quashaien. De skulle opprinnelig ha 75.000 for å reparere motoren. Det
slapp jeg, det var det mor som fikset. Hun er god på sånne ting.
Annonse
Drømmetur
Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva
slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?
– Jeg tror ikke jeg har noen bildrømmer. Elbilene er like
bra som gamle sportsbiler. Men kona og jeg hadde en drømmetur i forbindelse med
høstferien 2019, før pandemien. Vi var på ferie i Los Angeles og Laguna Beach,
og leide en Ford Mustang kabriolet. Kjøreturen nedover gjennom California på
Highway 1, med Stillehavet der ute på siden, er det nærmeste en bildrøm jeg har
vært. Det var helt fantastisk.
I mine unge år var jeg i Australia to vintre, fra november
til januar. Da vi skulle feire nyttårsaften 2000, leide noen kompiser og jeg en
Ford Fairlane 1972-modell med V8-motor, og kjørte fra Surfers Paradise utenfor
Brisbane og ned til Sydney (847 km, ca. 9 timer). Med surfebrett på taket. Det
er den mest eksotiske langkjøringen jeg har opplevd. Om jeg var sjåfør? Jeg var
absolutt sjåfør.