
«Årets bil»:
Euro NCAP om Renault 5: Pris viktigere enn sikkerhet
Euro NCAP mer enn antyder at årets bil i Europa, Renault 5, har ofret sikkerheten for å holde prisen nede.
Renault 5 ble kåret til årets bil i Europa for drøye tre uker siden, til tross for nedslående resultat i kollisjonstesten til Euro NCAP.
Fem av fem stjerner har i alle år vært ambisjonen til bilprodusenter som vil hevde seg på det europeiske markedet. Noe annet har vært et tungt prestisjenederlag.
Men Renault 5 fikk bare fire stjerner.
Biler vi har prøvekjørt:
-
Prøvekjørt: Suzuki e Vitara 4WD
Dette blir den nye bygdefavoritten
-
Prøvekjørt: Zeekr 7X
Ai, ai, for en artig priskrig!
-
Prøvekjørt: Ford Puma Gen-E
Ford skrur på sjarmen
-
Prøvekjørt: MGS5
Har skyhøye forventninger til denne
-
Prøvekjørt: Opel Corsa
Kall det gjerne en hyllest, men det er noe mer her
-
Prøvekjørt: Skoda Enyaq
Litt penere – og litt mindre smart
-
Prøvekjørt: Zeekr 001 Privilege AWD
Noe for dem som vil skille seg ut
-
Prøvekjørt: Mitsubishi Outlander (ladehybrid)
«Skuddsikker» bil for menigheten
-
Prøvekjørt: Audi S6 Avant e-tron
Stasjonsvogna er ikke hva den var – den er bedre
-
Prøvekjørt: Cupra Born VZ
Her får du litt av den gode, gamle GTI-følelsen
Stille spørsmål
Norges representant i årets bil-juryen mener det er på tide å stille spørsmål ved Euro NCAP (les mer her).
Norges mest rutinerte biljournalist mener derimot det er på tide å stille spørsmål ved årets bil-juryen (les mer her).
I Euro NCAP har de fått med seg debatten. Programdirektør Aled Williams skriver i en e-post til Motor at andre kandidater til Årets bil presterer bedre på sikkerhetsfronten, men at juryens beslutning er en sum av flere ulike faktorer.

Har bestemt seg
Han påpeker likevel at det ikke er noen tekniske årsaker til at en liten bil som Renault 5 ikke skal oppnå fem stjerner. Det handler trolig mer om økonomi:
«En lavere rangering indikerer at produsenten har bestemt seg for ikke å sette de fem stjernene som et mål, antagelig basert på konkurransedyktige priser med segmentet», skriver Williams.
Les Motors siste tester:
-
84
Test: Tesla Model Y
Tesla Model Y er blitt overraskende mye bedre
-
74
Test: Ford Capri
Det er ikke navnet som er problemet her
-
81
Test: Kia EV3
Litt dyrere og litt bedre enn konkurrentene
-
79
Test: Polestar 3 Long Range Dual Motor
Perfekt for dem som vil ha noe ikke alle andre har
-
78
Test: BYD Sealion
Bedre enn Model Y i mye, men én ting må fikses
-
75
Test: Ford Explorer
Ford for folk flest
-
81
Test: Citroën ë-C3
Vi savnet denne bilen etter å ha kjørt den
-
80
Test: BMW i5 M60 Touring
Denne revolusjonen er ikke så ille som noen påstår
-
79
Test: Nio ET5 Touring
Denne fortjener flere kjøpere
-
83
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
82
Test: Porsche Macan 4
Glimrende bil som gjør seg kostbar
-
74
Test: Xpeng G6 AWD Performance
Kinabilene begynner å bli farlig gode
-
75
Test: Lexus RZ 300e
Dette er den beste Lexusen
-
78
Test: Tesla Model Y LR bakhjulsdrift
Ikke lenger et opplagt førstevalg
-
77
Test: Byd Seal Excellence AWD
Tesla-utfordreren når ikke helt opp
-
72
Test: Hyundai Ioniq 5 N
Bilen alle bør ha kjørt én gang i livet
-
78
Test: VW ID.7 stasjonsvogn
Parker i fred, Passat!
-
76
Test: Peugeot E-3008
Vi betaler gjerne litt mer for denne
-
80
Test: Audi Q6 e-tron
Trives ikke på norsk asfalt
-
73
Test: BYD Seal U
Billigst – og klart best på ett viktig punkt
Oppfordrer forbrukerne
Han skriver også at fire stjerner ikke betyr at sikkerheten har blitt forsømt. Og videre:
«Selv om vi vil oppfordre alle forbrukere til å kjøpe den sikreste bilen de kan, erkjenner vi at en bil må dekke alle deres behov, og at avgjørelsen til Årets bil-juryen gjenspeiler dette bredere synet».
Motor prøvekjørte Renault 5 i oktober i fjor. Og som de fleste andre, ble vi begeistret (les mer her).