SMELL: Årets bil i Europa, Renault 5, fikk bare fire av fem stjerner i den offisielle europeiske krasjtesten.

«Årets bil»:

Euro NCAP om Renault 5: Pris viktigere enn sikkerhet

Euro NCAP mer enn antyder at årets bil i Europa, Renault 5, har ofret sikkerheten for å holde prisen nede.

Publisert

Renault 5 ble kåret til årets bil i Europa for drøye tre uker siden, til tross for nedslående resultat i kollisjonstesten til Euro NCAP.

Fem av fem stjerner har i alle år vært ambisjonen til bilprodusenter som vil hevde seg på det europeiske markedet. Noe annet har vært et tungt prestisjenederlag. 

Men Renault 5 fikk bare fire stjerner. 

Stille spørsmål

Norges representant i årets bil-juryen mener det er på tide å stille spørsmål ved Euro NCAP (les mer her). 

Norges mest rutinerte biljournalist mener derimot det er på tide å stille spørsmål ved årets bil-juryen (les mer her).

I Euro NCAP har de fått med seg debatten. Programdirektør Aled Williams skriver i en e-post til Motor at andre kandidater til Årets bil presterer bedre på sikkerhetsfronten, men at juryens beslutning er en sum av flere ulike faktorer.

POPULÆR: Renault 5 har fått en generelt veldig god mottakelse, ikke minst på det franske markedet.

Har bestemt seg

Han påpeker likevel at det ikke er noen tekniske årsaker til at en liten bil som Renault 5 ikke skal oppnå fem stjerner. Det handler trolig mer om økonomi:

«En lavere rangering indikerer at produsenten har bestemt seg for ikke å sette de fem stjernene som et mål, antagelig basert på konkurransedyktige priser med segmentet», skriver Williams.

Oppfordrer forbrukerne

Han skriver også at fire stjerner ikke betyr at sikkerheten har blitt forsømt. Og videre:

«Selv om vi vil oppfordre alle forbrukere til å kjøpe den sikreste bilen de kan, erkjenner vi at en bil må dekke alle deres behov, og at avgjørelsen til Årets bil-juryen gjenspeiler dette bredere synet».

Motor prøvekjørte Renault 5 i oktober i fjor. Og som de fleste andre, ble vi begeistret (les mer her).