
Jeg som elsker bilen min:
– Etter ti sekunder ble jeg «Tesla-gal»
Siden hun satte seg bak rattet på sin Model S i 2016, har Vigdis Margrethe Løver vært en av Norges inderligste og mest profilerte Tesla-entusiaster.
Alle folks følelser, tanker og brennende behov får ikke alltid plass på en smal peishylle. Derfor har vi garasjene, hvor vi lagrer og beundrer bildrømmer i har realisert fordi vi ikke klarte å la dem være uforløste.
I en miniserie først publisert i magasinet Motor 2/2024 møter vi som omfavner bilen som sin bestekompis.
Folk skammer seg heller ikke over å tyte ut utsagn som «jeg er gift med den bilen, «bilen min er psykologen min» og «bilinteressen er hele livet mitt». Å vise kjærlighet for en dings på godt over ett tonn er en tilstand som i visse bygder nærmest er like vanlig som kjærlighet til unger.
Likevel skiller enkelte entusiaster seg kraftig ut i dette landskapet.
Hvis verden hadde vært rettferdig, ville produsentene betalt disse folka rikelig for varmen og sjarmen de sprer – og all rekrutteringen de fikser, mens markedsavdelingene halvsover.
Motor har snakket med sjåfører som lever opp til få eller absolutt ingen forventninger om merke-entusiaster. Her er én: Vigdis Margrethe Løver!
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi med fete åk på stripa:
Bilene hele Norge ville sitte på med
-
Vi som kjører eldre Subaru:
Den er Subaru utenpå, og romskip inni
-
Vi med litt ukjente biler:
I 2025 vet (nesten) ingen vet hva dette er
-
Vi som gaffateiper bilen:
Gaffateip holder bilene våre sammen
-
Vi med politibiler som hobby:
Helt sjef å kjøre politibil!
-
Vi som koser oss i kei cars:
De fant stor lykke i liten bil
-
Vi med godt humør på bilmesse:
Elbilnyheter fortjener å bli tøyset med
-
Vi som ser bil på YouTube:
Hun putter humor tilbake i gammelbiltester
-
Vi som vil ha naboens bil:
Hvor smart er det å kjøpe bil av naboen?
-
Vi som kjører 80-tallsstil:
Han fikk bøter for Toyotaens utstyr

«Tesla-gal»
Vigdis Margrethe Løver på Skotselv i Øvre Eiker har malt 12 kunstverk med Tesla-motiv, på mobilen har hun mer enn 8000 bilder av sitt eksemplar av arten – og hun har kjørt bortimot 40.000 kilometer årlig siden hun ble Tesla Model S-eier for åtte år siden.
Kunstneren, galleristen og journalisten – med mer enn 15 års fartstid i lokalavisen Eikerbladet – sitter som styremedlem i Tesla Owners Club Norway, som har arrangementer i samarbeid med Tesla-importøren.
Hun er også primus motor i «Tesladamene», en lukket, mystisk gruppe, hvor damene visstnok gjør mye gøyale greier vi andre nektes innsyn i.
Sjelelig jordskjelv
Den 23. juni 2016 hentet hun sin ildrøde Model S, og opplevde overleveringen hos forhandleren i Drammen et sjelelig jordskjelv.
Hennes aller første, duggfriske Tesla-minne sitter fortsatt i kroppen:
– Etter 10 sekunder bak rattet ble jeg det jeg kaller «Tesla-gal». Siden klarte jeg knapt snakke uten å nevne Tesla, og familien ble nok etter hvert litt lei. Men de har overlevd, skratter hun.
Hun har en forklaring på hvordan hun er skrudd sammen:
– Jeg vokste opp med bilprat rundt kjøkkenbordet, og jeg fant en svært bilinteressert ektemann.
Bilvennekrets
Hennes egen entusiasme har verken avtatt eller stabilisert seg.
– Mange av mine beste venner stammer fra da jeg startet å være aktiv i Facebook-gruppen til Tesla Owners Club Norway.
I 2016 telte forumet knappe 6000 medlemmer.
– Blant de trofaste, rundt 150 kommentatorene var humoren og ironien stor. Jeg likte å skrive tull og tøys – gjerne småfrekke innlegg for å sette andre i godt humør. Men nå har Facebook-gruppen til Tesla Owners Club Norway mer enn 45.000 medlemmer, konstaterer hun.
– Morsomheter er selvsagt blitt vanskeligere å formulere uten at folk der misforstår.

Bråstopp
Løvers personlige bilskilt får enkelte til å bråstoppe, og henne selv til å gapskratte. Når engelsktalende skal uttale etternavnet, sier de «Mrs. Lover».
– Jeg vurderte også skiltet «my lover», for jeg legger aldri skjul på at jeg elsker Teslaen min like høyt som min kjære ektemann.
Løver har fått merke at Tesla er yndet hatobjekt blant smådjevler med brennende behov for dumdristige ytringer.
– Utsagn som «dildo» og «drittbil» er nok det styggeste jeg har hørt. Andre dag som Tesla-eier stoppet en mopedist, stirret meg inn i øynene og viste fingeren. Da gråt jeg i en uke og hadde det skikkelig vondt. Siden har jeg mest opplevd flåsete bemerkninger, som jeg overser.
Folk som mener Tesla er en elendig bil for avgiftssnyltere, får klar beskjed:
– Du må bare prøvekjøre denne «flying machine» selv. Det er en grunn til at enormt mange nordmenn har skiftet mening de siste årene.
Mest lest på Motor:
-
Parkeringsbøter:
Her har Bjørn parkert i 49 år, nå bøtelegges han
-
Bobler på dashbordet:
Volkswagen påsto at det er brukt for sterk såpe
-
Føler seg lurt av merkeforhandler:
Bilen hadde bare to års fabrikkgaranti
-
Tar igjen:
Nå slår Canada tilbake mot Elon Musk
-
Kommunen nekter å gi seg:
Hanne får P-bøter på sin egen tomt
-
Landets største Ford-selger:
Nektet å gi fem års nybilgaranti
-
Sommerdekktest 2025:
Styr unna spesialdekkene
-
Må reparere for 246.000 kr:
Fikk kjemperegning rett etter garanti-utløpet
-
Priser på bildeler:
Baksete koster 600.000 kr – bilen er verdt 150.000
-
Ny Volvo XC40-krasj:
Volvoen fløy over stokk og stein
-
Bruktbilekspert Benny:
– Ikke kjøp bruktbiler med disse motorene
-
«Hårreisende dyrt»:
Sparte titusener på å skaffe deler selv
-
Drømmen ødelagt av konkurs:
Bobilen er full av fukt, og ingen kan hjelpe
-
I Sandvika Storsenter:
Ny Volvo-krasj – bilen gikk i svart etter vask
-
81
Test: Kia EV3
Litt dyrere og litt bedre enn konkurrentene
Ingen Tesla-mann
Løver mener hun og bilen deler personlighetstrekk:
– Som kunstner ER jeg linjer, derfor er Teslaen helt perfekt. Jeg ser hele verden i linjer, så uansett hvor jeg snur meg, så får jeg øye på dem i natur, bygninger, ansikter og altså bilen.
Hun assosierer seg gjerne med andre som kjører samme biltype.
– Ulike mennesker er vi heldigvis alle. Det er nok at Tesla, og alt som følger med, holder oss sammen.
Løver ser likevel at enkelte mennesketyper ikke passer Teslas profil og bruksområder:
– Min mann, som jeg tross alt har fått bilen av, er desidert ingen Tesla-mann. Siden 2016 har han satt seg maks 10 ganger bak Tesla-rattet, men har 10 diesel- og bensinbiler i garasjen. Han viser nå at han er veldig stolt av både Teslaen og meg.
«Snill kone»
Ved et tidligere tilfelle, da mannen braste inn døren med en gigantisk, 75 tommers TV, ga hun ham grønt lys for å beholde apparatet, om han sluttet å snakke ned Tesla.
– Det løftet holdt han. Da Tesla lanserte Cybertruck, ønsket han seg en slik en. Og jeg, som jo er snill kone, la inn en reservasjon på 1000 kroner som årets julegave.
Om det var krise, ville hun la mye gå før bilen.
– Jeg sier ofte: «Denne bilen skal jeg ha til jeg dør». Så får vi se hvem som dør først.
Sommerens reisemål er helst bruktmarkeder.
– Å dra på loppemarked i Tesla er litt spesielt, men der har du meg. Livet er bra med litt kontraster.
