TESLA-FAN: – «Denne bilen skal jeg ha til jeg dør», pleier jeg å si. Så får vi se hvem som dør først, gliser Vigdis Margrethe Løver.

Jeg som elsker bilen min:

– Etter ti sekunder ble jeg «Tesla-gal»

Siden hun satte seg bak rattet på sin Model S i 2016, har Vigdis Margrethe Løver vært en av Norges inderligste og mest profilerte Tesla-entusiaster.

Publisert Sist oppdatert

Alle folks følelser, tanker og brennende behov får ikke alltid plass på en smal peishylle. Derfor har vi garasjene, hvor vi lagrer og beundrer bildrømmer i har realisert fordi vi ikke klarte å la dem være uforløste.

I en mini­serie først publisert i magasinet Motor 2/2024 møter vi som omfavner bilen som sin beste­kompis.

Folk skammer seg heller ikke over å tyte ut utsagn som «jeg er gift med den bilen, «bilen min er psykologen min» og «bilinteressen er hele livet mitt». Å vise kjærlighet for en dings på godt over ett tonn er en tilstand som i visse bygder nærmest er like vanlig som kjærlighet til unger. 

Likevel skiller enkelte entusiaster seg kraftig ut i dette landskapet. 

Hvis verden hadde vært rettferdig, ville produsentene betalt disse folka rikelig for varmen og sjarmen de sprer – og all rekrutteringen de fikser, mens markedsavdelingene halvsover. 

Motor har snakket med sjåfører som lever opp til få eller absolutt ingen forventninger om merke-entusiaster. Her er én: Vigdis Margrethe Løver!

«Tesla-gal»

Vigdis Margrethe Løver på Skotselv i Øvre Eiker har malt 12 kunstverk med Tesla-motiv, på mobilen har hun mer enn 8000 bilder av sitt eksemplar av arten – og hun har kjørt bortimot 40.000 kilometer årlig siden hun ble Tesla Model S-eier for åtte år siden.

Tesla Model S

  • Hadde 16.000 reservasjoner før lansering i 2012.
  • Tilnærmet likt tyngdepunkt som den 1 meter lave racingbilen Ford GT.
  • Glasstaket blokkerer 98 prosent av UV-stråling.
  • Berøringsskjermen på 17 tommer har fortsatt uslåelig funksjonalitet.
  • Første bil med toppscore i alle kategorier i amerikansk sikkerhetstest.

Kunstneren, galleristen og journalisten – med mer enn 15 års fartstid i lokalavisen Eikerbladet – sitter som styremedlem i Tesla Owners Club Norway, som har arrangementer i samarbeid med Tesla-importøren. 

Hun er også primus motor i «Tesladamene», en lukket, mystisk gruppe, hvor damene visstnok gjør mye gøyale greier vi andre nektes innsyn i. 

Sjelelig jordskjelv

Den 23. juni 2016 hentet hun sin ildrøde Model S, og opplevde overleveringen hos forhandleren i Drammen et sjelelig jordskjelv. 

Hennes aller første, duggfriske Tesla-minne sitter fortsatt i kroppen:

– Etter 10 sekunder bak rattet ble jeg det jeg kaller «Tesla-gal». Siden klarte jeg knapt snakke uten å nevne Tesla, og familien ble nok etter hvert litt lei. Men de har overlevd, skratter hun. 

Hun har en forklaring på hvordan hun er skrudd sammen: 

– Jeg vokste opp med bilprat rundt kjøkkenbordet, og jeg fant en svært bilinteressert ektemann. 

Bilvennekrets

Hennes egen entusiasme har verken avtatt eller stabilisert seg. 

– Mange av mine beste venner stammer fra da jeg startet å være aktiv i Facebook-gruppen til Tesla Owners Club Norway. 

I 2016 telte forumet knappe 6000 medlemmer. 

– Blant de trofaste, rundt 150 kommentatorene var humoren og ironien stor. Jeg likte å skrive tull og tøys – gjerne småfrekke innlegg for å sette andre i godt humør. Men nå har Facebook-gruppen til Tesla Owners Club Norway mer enn 45.000 medlemmer, konstaterer hun. 

– Morsomheter er selvsagt blitt vanskeligere å formulere uten at folk der misforstår. 

DET STORE BILDET: Vigdis Margrethe Løver holder orden i en Tesla-gruppe på Facebook hvor medlemstallet har vokst fra 6000 til over 45.000 på få år.

Bråstopp

Løvers personlige bilskilt får enkelte til å bråstoppe, og henne selv til å gapskratte. Når engelsktalende skal uttale etternavnet, sier de «Mrs. Lover». 

– Jeg vurderte også skiltet «my lover», for jeg legger aldri skjul på at jeg elsker Teslaen min like høyt som min kjære ektemann. 

Løver har fått merke at Tesla er yndet hatobjekt blant smådjevler med brennende behov for dumdristige ytringer. 

– Utsagn som «dildo» og «drittbil» er nok det styggeste jeg har hørt. Andre dag som Tesla-eier stoppet en mopedist, stirret meg inn i øynene og viste fingeren. Da gråt jeg i en uke og hadde det skikkelig vondt. Siden har jeg mest opplevd flåsete bemerkninger, som jeg overser. 

Folk som mener Tesla er en elendig bil for avgiftssnyltere, får klar beskjed: 

– Du må bare prøvekjøre denne «flying machine» selv. Det er en grunn til at enormt mange nordmenn har skiftet mening de siste årene. 

Ingen Tesla-mann

Løver mener hun og bilen deler personlighetstrekk: 

– Som kunstner ER jeg linjer, derfor er Teslaen helt perfekt. Jeg ser hele verden i linjer, så uansett hvor jeg snur meg, så får jeg øye på dem i natur, bygninger, ansikter og altså bilen. 

Hun assosierer seg gjerne med andre som kjører samme biltype.

– Ulike mennesker er vi heldigvis alle. Det er nok at Tesla, og alt som følger med, holder oss sammen. 

Løver ser likevel at enkelte mennesketyper ikke passer Teslas profil og bruksområder: 

– Min mann, som jeg tross alt har fått bilen av, er desidert ingen Tesla-mann. Siden 2016 har han satt seg maks 10 ganger bak Tesla-rattet, men har 10 diesel- og bensinbiler i garasjen. Han viser nå at han er veldig stolt av både Teslaen og meg. 

«Snill kone»

Ved et tidligere tilfelle, da mannen braste inn døren med en gigantisk, 75 tommers TV, ga hun ham grønt lys for å beholde apparatet, om han sluttet å snakke ned Tesla.

– Det løftet holdt han. Da Tesla lanserte Cybertruck, ønsket han seg en slik en. Og jeg, som jo er snill kone, la inn en reservasjon på 1000 kroner som årets julegave. 

Om det var krise, ville hun la mye gå før bilen. 

– Jeg sier ofte: «Denne bilen skal jeg ha til jeg dør». Så får vi se hvem som dør først. 

Sommerens reisemål er helst bruktmarkeder. 

– Å dra på loppemarked i Tesla er litt spesielt, men der har du meg. Livet er bra med litt kontraster. 

DU OG JEG: Vigdis Margrethe Løver mener hun og bilen deler personlighetstrekk: – Som kunstner ER jeg linjer, derfor er Teslaen helt perfekt. Jeg ser hele verden i linjer, så uansett hvor jeg snur meg, så får jeg øye på dem i natur, bygninger, ansikter og altså bilen, sier hun.