Vi som nyter klassikere i farta:
Er Terje Norges raskeste Opel-rytter?
En helg med humor? Se 1970-tallets hverdagsbiler ta svinger med en fart du ikke trodde var mulig.
Rynkene i disse ansiktene er fartsstriper. De grå hårene er erfaring som er avgjørende i de krappeste banesvingene. Lurvete skjegg viser seg å gi hårete racing-resultat, også denne helgen på Rudskogen Motorsenter i Rakkestad i Indre Østfold.
Det uvanlige
arrangementet «Asfalt Classic Rudskogen» er det nærmeste du kommer evighetsmaskiner,
både når det gjelder mennesker og kjøretøy.
Uvanlig – fordi vi er vant til å se stillestående veteranbiler på utallige treff gjennom hele sommerhalvåret. Nå – som en del av kvalifiseringen i NM i racing – kjører de raskere enn UP noen gang har sett dem.
Er det rart Kulturdepartementet har
bestemt at Rudskogen skal være nasjonalt senter for motorsport?
Stian Wisløff fra Hønefoss gliser ut fra skyvevinduet i Austin Cooper S – med grom grunn:
Etter helgens strabaser ligger han bare 10 poeng bak førsteplassens og Marius Tormodsen sin BMW 2002Ti.
226 poeng i potten betyr også at han har forbikjørt
fire andre Mini-ræsere med god margin.
En gang ville Saab-fabrikken i Trollhättan i Sverige konkurrere med italienske sportsbiler. Få ressurser og knapt med tid tvang initiativtakerne til å bruke eksisterende komponenter.
På midten av 1950-tallet ble det bygget seks enslige eksemplarer
av glassfiber-roadsteren Sonett. Ideen til navnet kom fra det spontane utsagnet
om den lette framtoningen: «Så nätt den är».
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Vi som oppdrar barn med gammal bil:
Babyene som får bil inn med morsmelka
-
For deg som har mye penger:
Hva tror du denne Porsche-fargen koster?
-
Vi som liker vinterlig bilmoro:
11 fæle, fine historier om bilvinter
-
Vi som elsker bilutstillinger
Norske bilmesser: 100 år med gleder (og skuffelser)
-
Vi som er grådig glad i Granada:
Husker du Ford Grandiosa? Eller var det Granada ...
-
Vi som dyrker Opel-moro:
Disse Opel-entusiastene spiser Ford til frokost
-
Yaris til 1,2 mill:
Det finnes bare én, Jonas måtte søke om å få kjøpe den
-
Vi som digger gamle ting:
Syv på topp: Tingene vi ikke visste vi trengte
-
Vi som vil ha gøy elbil:
Abarth – Norges mest befriende ufornuftige elbil?
I 1966 yppet svenskene seg på nytt, denne gang i mer seriøs form. Totaktsmotoren og annet drivverk var riktignok fortsatt hentet fra volummodellen, som nå het 96, og karosseriet var fortsatt støpt i glassfiber – hos Malmö Flygindustri – men bilen føltes langt mer solid.
Underveis i produksjonsløpet skiftet Saab ut totakteren
med en sprekere Ford V4, og bilen ble hetende Sonett V4 – før produksjonsstopp
i 1969.
Trollhättans tredje og mest overbevisende forsøk på å terge italiensk bilindustri? Det skjedde i 1970, med hjelp fra den italienske designeren Sergio Coggiola.
Internasjonal deltakelse
Karosseriet
til nye Sonett III kunne minne om en
krympet Ferrari. Fabrikken produserte 8368 stykk Sonett fra 1970 til 1974,
hvorav største eksportmarked var USA. Svenskenes mini-sportsbil er et sjeldent
syn på veiene, og enda mer sjelden på baneløp – derfor vekker Mikael Mohlin berettiget oppsikt
med sin intenst oransje Sonett III på Rudskogen denne helgen.
På starten av lørdagen hviskes det at høyere renter og økte priser legger en demper på årets deltakelse. Før lønsj blir uroen og tvilen gjort til skamme.
Folk strømmer til
og tribunene fylles. Køen for å kjøpe brus og noe å bite i, blir stadig lengre.
Sola steker, og dekkene blir heitere enn pølser på en gassgrill.
Alle klasser
teller totalt 196 førere, mot fjorårets 184. Bortimot 40 kom fra andre land, og
den meksikanske ambassadøren er blant deltakerne – visstnok som fører av en VW
Golf.
Ansatte og
frivillige i Norsk Bilsportforbund jobber intenst i kulissene: De passer på at
førerne og teamene deres har det bra, at de får mat og drikke – og at bilene
porsjoneres ut på banen i rett rekkefølge.
Noen svenske førere prater seg imellom og enes om at stemningen på Rudskogen er triveligere enn mange tilsvarende arenaer i andre land.
Arrangementet er ikke mindre enn andre, men holdningen er mindre høytidelig og mer intim. Kanskje man er her for å kjøre fletta av konkurrentene, men aller mest for å bli bedre kjent, prate tull og skratte.
Terje
Nordmark fra Sandnes Rogaland stiller med en snedig Opel Kadett GT/E – bygget
av Gerent Rennsporttechnik, en tysk tuningspesialist med Opel som spesialfelt.
En toliter 16 ventilers motor produserer 277 hester og 256 Nm.
– Kadetten
fra 1975 fant jeg i Finland i 2019, og den var da den mest potente jeg fant til
salgs.
I løpet av
helgen på Rudskogen har han samlet 181 poeng i Klasse 10, og ligger derfor på
en andreplass bak Robert Skaugerud og hans Opel Ascona 400. Men foran Tor Magne
Tjemsland og den (på papiret) mer potente BMW M3.
– Enkelte
publikummere uttrykker overraskelse over hvor rask Opelen er, sammenlignet med
de vanligvis mer overlegne kjøretøyene i Gruppe A, oppsummerer Nordmark.
Østfoldingen
Olav Fellingen har med overlegg planlagt å underholde publikum med Volvo PV 544
Sport. 1962-modellen var fra fabrikk utstyrt med den kraftigste motoren, på 1,8
liter.
– Som
17-åring valgte jeg en Volvo Amazon som min første bil, og siden har det gått i
Volvo og Chevrolet.
I 2019 byttet
han sine to Volvo 240 banebiler mot denne.
Bygger om
Den tidligere
eieren, Robert Langård, rigget den som rallybil, men ble dessverre syk under
første løp.
– Jeg valgte
PV med tanke på at Volvo-klassikeren sjelden eller aldri er å se i slike
klassiske billøp.
Han er i gang
med ombygging fra rallybil til banebil.
– Motor er
testet og godkjent. Nå er senk og oppgradert bakaksel neste, forklarer han.
I NM-klasse 8
har Fellingen rukket å samle 46 poeng, riktignok slått av hele syv stykk
illsinte Ford Cortina Lotus. Til gjengjeld imponerer PV-en ved å ha gruset to
Porsche 911.