OPEL-RYTTEREN: Terje Nordmark har skjeggpryden som gir ekstra skyv på Racing-NM arrangementet «Asfalt Classic Rudskogen».

Vi som nyter klassikere i farta:

Er Terje Norges raskeste Opel-rytter?

En helg med humor? Se 1970-tallets hverdagsbiler ta svinger med en fart du ikke trodde var mulig.

Publisert

Rynkene i disse ansiktene er fartsstriper. De grå hårene er erfaring som er avgjørende i de krappeste banesvingene. Lurvete skjegg viser seg å gi hårete racing-resultat, også denne helgen på Rudskogen Motorsenter i Rakkestad i Indre Østfold.

Asfalt Classic Rudskogen

  • Arrangør: Norges bilsportforbund Racing NM
  • Sted: Rudskogen motorsenter i Rakkestad
  • Første runde: 10/8 og 11/8
  • Finale: Vålerbanen 31/8 + 1/9
  • Se også bilsport.no

Det uvanlige arrangementet «Asfalt Classic Rudskogen» er det nærmeste du kommer evighetsmaskiner, både når det gjelder mennesker og kjøretøy.

Uvanlig – fordi vi er vant til å se stillestående veteranbiler på utallige treff gjennom hele sommerhalvåret. Nå – som en del av kvalifiseringen i NM i racing – kjører de raskere enn UP noen gang har sett dem. 

Er det rart Kulturdepartementet har bestemt at Rudskogen skal være nasjonalt senter for motorsport?

KNØTTET: Stian Wisløff fra Hønefoss får fandenivoldsk fart på sin Austin Mini Cooper fra 1968.

Stian Wisløff fra Hønefoss gliser ut fra skyvevinduet i Austin Cooper S – med grom grunn: 

Etter helgens strabaser ligger han bare 10 poeng bak førsteplassens og Marius Tormodsen sin BMW 2002Ti. 

226 poeng i potten betyr også at han har forbikjørt fire andre Mini-ræsere med god margin.

ORANGUTANG: Mikael Mohlin fra Kungälv er gjemt i en hjelm, men kjører likevel en godt synlig, oransje Saab Sonett III.

En gang ville Saab-fabrikken i Trollhättan i Sverige konkurrere med italienske sportsbiler. Få ressurser og knapt med tid tvang initiativtakerne til å bruke eksisterende komponenter. 

På midten av 1950-tallet ble det bygget seks enslige eksemplarer av glassfiber-roadsteren Sonett. Ideen til navnet kom fra det spontane utsagnet om den lette framtoningen: «Så nätt den är».

I 1966 yppet svenskene seg på nytt, denne gang i mer seriøs form. Totaktsmotoren og annet drivverk var riktignok fortsatt hentet fra volummodellen, som nå het 96, og karosseriet var fortsatt støpt i glassfiber – hos Malmö Flygindustri – men bilen føltes langt mer solid. 

Underveis i produksjonsløpet skiftet Saab ut totakteren med en sprekere Ford V4, og bilen ble hetende Sonett V4 – før produksjonsstopp i 1969.

Trollhättans tredje og mest overbevisende forsøk på å terge italiensk bilindustri? Det skjedde i 1970, med hjelp fra den italienske designeren Sergio Coggiola. 

Internasjonal deltakelse

Karosseriet til nye Sonett III kunne minne om en krympet Ferrari. Fabrikken produserte 8368 stykk Sonett fra 1970 til 1974, hvorav største eksportmarked var USA. Svenskenes mini-sportsbil er et sjeldent syn på veiene, og enda mer sjelden på baneløp – derfor vekker Mikael Mohlin berettiget oppsikt med sin intenst oransje Sonett III på Rudskogen denne helgen.

BANELØPSK: Klassikere som Volvo 142, Amazon og Ford Escort kjører kjappere enn noensinne på lukket bane på Rudskogen.

På starten av lørdagen hviskes det at høyere renter og økte priser legger en demper på årets deltakelse. Før lønsj blir uroen og tvilen gjort til skamme.

Folk strømmer til og tribunene fylles. Køen for å kjøpe brus og noe å bite i, blir stadig lengre. Sola steker, og dekkene blir heitere enn pølser på en gassgrill.

Alle klasser teller totalt 196 førere, mot fjorårets 184. Bortimot 40 kom fra andre land, og den meksikanske ambassadøren er blant deltakerne – visstnok som fører av en VW Golf.

ADVARSEL: Fabian Hesse fra Fredrikstad signaliserer til racing-førerne: Fem minutter gjenstår før løpsstart.
SJEFENE: Elin-Marie Olsen Lund fra Fredrikstad og Miriam Osufsen fra Moss sørger for orden i rekkene før start i historisk racing.

Ansatte og frivillige i Norsk Bilsportforbund jobber intenst i kulissene: De passer på at førerne og teamene deres har det bra, at de får mat og drikke – og at bilene porsjoneres ut på banen i rett rekkefølge.

Noen svenske førere prater seg imellom og enes om at stemningen på Rudskogen er triveligere enn mange tilsvarende arenaer i andre land.

 Arrangementet er ikke mindre enn andre, men holdningen er mindre høytidelig og mer intim. Kanskje man er her for å kjøre fletta av konkurrentene, men aller mest for å bli bedre kjent, prate tull og skratte.

SKJEGGPRYD: Terje Nordmark har et av løpets mest iøynefallende klassikere. Opel Kadett GT/E er selvsagt utstyrt med veltebur og annet racingrigg.

Terje Nordmark fra Sandnes Rogaland stiller med en snedig Opel Kadett GT/E – bygget av Gerent Rennsporttechnik, en tysk tuningspesialist med Opel som spesialfelt. En toliter 16 ventilers motor produserer 277 hester og 256 Nm.

– Kadetten fra 1975 fant jeg i Finland i 2019, og den var da den mest potente jeg fant til salgs.

I løpet av helgen på Rudskogen har han samlet 181 poeng i Klasse 10, og ligger derfor på en andreplass bak Robert Skaugerud og hans Opel Ascona 400. Men foran Tor Magne Tjemsland og den (på papiret) mer potente BMW M3.

– Enkelte publikummere uttrykker overraskelse over hvor rask Opelen er, sammenlignet med de vanligvis mer overlegne kjøretøyene i Gruppe A, oppsummerer Nordmark.

KAMPKLAR: Høyreiste Olav Fellingen fra Rolvsøy i Østfold får plass i Volvo 544, 1962-årgang.

Østfoldingen Olav Fellingen har med overlegg planlagt å underholde publikum med Volvo PV 544 Sport. 1962-modellen var fra fabrikk utstyrt med den kraftigste motoren, på 1,8 liter.

– Som 17-åring valgte jeg en Volvo Amazon som min første bil, og siden har det gått i Volvo og Chevrolet.

I 2019 byttet han sine to Volvo 240 banebiler mot denne.

Bygger om

Den tidligere eieren, Robert Langård, rigget den som rallybil, men ble dessverre syk under første løp.

– Jeg valgte PV med tanke på at Volvo-klassikeren sjelden eller aldri er å se i slike klassiske billøp.

Han er i gang med ombygging fra rallybil til banebil.

– Motor er testet og godkjent. Nå er senk og oppgradert bakaksel neste, forklarer han.

I NM-klasse 8 har Fellingen rukket å samle 46 poeng, riktignok slått av hele syv stykk illsinte Ford Cortina Lotus. Til gjengjeld imponerer PV-en ved å ha gruset to Porsche 911.

LØPETID: Christer Pernvall fra Borås I Sverige tyner sin Porsche 911 ST, 1971-modell.
BAKENFOR: Alfa Romeo blir aldri feil i billøp.
SVENSK SYND: Volvo 142 kler gokart-reklamen og ligger stødig gjennom svingene ved hjelp av lavt tyngdepunkt.