PUR GLEDE? Dette blir trolig verdens dyreste SUV når den kommer i 2025, Pura fra Automobili Pininfarina.

Pininfarina jobber med saken:

Er du klar til å bla opp for verdens dyreste SUV?

Endelig ny bil, tenker du? Kanskje et poeng å vente til Automobili Pininfarina har klar sin neste modell, som trolig lanseres innen et års tid.

Publisert

Eller, kanskje ikke…

Det spørs litt på lommeboka.

Pininfarina forbereder lansering av det som trolig blir verdens dyreste SUV. Allerede for et år siden viste den indisk-eide, italienske fabrikanten frem Pura Vision, nå er det klart at bilen trolig vil få startpris et aller annet sted mellom 400.000 og en million dollar, altså rundt 4,5 million og oppover.

Konseptmodellen med fire seter og 23-tommers hjul måler 521 cm.

LANSERES I 2025: Pura Vision. Foto: AUTOMOBILI PININFARINA
LANSERES I 2025: Pura Vision. Foto: AUTOMOBILI PININFARINA
LANSERES I 2025: Pura Vision. Foto: AUTOMOBILI PININFARINA
LANSERES I 2025: Pura Vision. Foto: AUTOMOBILI PININFARINA

Foto: AUTOMOBILI PININFARINA

25 i året

Automobili Pininfarina er søsterselskap av Pininfarina SpA, som har nesten 100 års historie som bygger av noen italiensk biltradisjons mest ikoniske biler. Det ble etablert for seks år siden for å lage virkelig eksklusive biler.

Staben på vel 150 ansatte lager 25 biler i året. For hånd, altså. Deres første modell som kom for fem år siden, Battista, er bygget i 150 eksemplarer ved fabrikken i Cambiano sørøst for Torino. Med sine 1900 hester og toppfart på 400 km/t er den stadig den kraftigste italienske superbilen som er konstruert.

Detaljene om Pura er ikke sluppet ennå.

Men det er klart at den blir elektrisk.

Først elektrisk

– Vi startet opp med elektrisk, fordi det er den teknologien som akkurat nå tilbyr mest kraft. I fremtiden kommer vi til å teste ut både andre segmenter og andre teknologier enn det vi har vist til nå, sier Paolo Dellachà, som har vært selskapets toppsjef siden 2023, i et intervju med Bloomberg.

Om han frykter konjunkturene?

– Vi retter oss mot en veldig spesifikk nisje med eiere og samlere av luksusbiler. For dem var ikke Battista en modell som erstattet noen annet de hadde i samlingen fra før, den var noe nytt. Sett på den måten har vi færre begrensninger, vi skal rette oss mot et publikum på en særdeles eksklusiv måte.

Følelsen av 1900

– Alle våre kunder kjører Battista for å erfare hvordan 1900 hestekrefter faktisk føles. Det er tall som kan skremme deg, men den totale kjørefølelsen er faktisk både morsom og ganske enkel, sier Dellachà.

PS: Skal du ha kostbar SUV, men ikke vente på Pininfarina, kan du få en Ferrari Purosangue til opp mot sju millioner kroner. Men det er et par års ventetid på den også.