Vi som kjører nederlandsk:
– Denne kjøpte jeg halvveis ned i en kasse pils
For 50 år siden tok Volvo styring på en nederlandsk gullgruve. Møt entusiastene som nyter Volvo-DAF 66 og DAF 55.
Rydd veien
for årets rareste 50-års jubileum, som også skal handle om en
husstell-lærerinne og en kasse øl.
I 1975 gikk Volvo tungt inn i småbilproduksjon.
Göteborg-konsernet overtok personbilproduksjonen til den nederlandske, kriserammede DAF-fabrikken. Slik ble den deilig daffe DAF 66 omdøpt til «Volvo 66».
Treg
akselerasjon ble oppveid av ytterst humørfylt, snodig utseende og teknisk
småavanserte løsninger – som Variomatic automatgir med remdrift. DAFs
kjøreegenskaper var og er sømløse som elbiler.
Tre år etter fikk DAFs allerede produksjonsklare etterfølger – kalt 77 – navnet «Volvo 343». DAF-vibbene varte helt til 1991, da Volvos suverene salgssuksess 300-serien tok kvelden for godt.
Heng på to av Norges driftigste DAF-entusiaster:
Even Pedersen i Horten i Vestfold fant en nokså anonym annonse på Facebook med tittelen «veteranbil til salgs», akkompagnert av et noe ... DAFt ... bilde.
– Jeg liker jo sære kjøretøy, og tok turen til Kløfta og kjøpte denne brune DAF 55. Det viste seg at bilen kun hadde gått 32.000 km siden den var ny i 1972.
Den 15. juni
1972 ble husstell-lærerinne Sella Øvrelid på Ørsta i Sunnmøre registrert som
første eier.
NØKKELROLLE: Navnet på nøkkelholderen vitner om at en Sella Øvrelid på Sunnmøre slet DAF 55 de første årene. Foto: PRIVAT
– Det er spesielt
at jeg har nøkkelringen med navnet hennes, Sella Øvrelid, på. En bekjent med interesse
for slektsforskning fant også noe informasjon om henne på Nasjonalbiblioteket,
som at hun var ansatt på Nordmøre folkehøgskole. Ellers forblir damen et
mysterium, slår Pedersen fast.
Han har en
teori om at DAF var spesielt populær hos eldre, og mindre blant unge.
– Det var
kanskje dette rare giret som skremte bort noen: DAF Variomatic er en automat
med spesiell patent. Og her fant godt voksne et rimelig automatalternativ i et
marked med få og dyre alternativer.
«NAV-bil»
Nederlands svar på NAV brukte visstnok disse som trygdebiler.
– Og andre bilkjøpere ville vel ikke bli sett i en sånn «trygdekasse». DAF har blitt kalt «protesejager», ler Pedersen:
– Når disse eldre DAF-eierne døde, ønsket
muligens et fåtall å arve en slik, og mange fine eksemplarer endte kanskje på
dynga, sukker han.
Han mener DAF fortsatt har et ufortjent dårlig rykte. Mest grunnet Variomatic-gir og rart utseende.
– For min del liker jeg de store rutene, som gir topp oversikt. Man
har nesten en følelse av å sitte i et akvarium.
Variomatic-konstruksjonen skryter Pedersen opp i skyene:
– Du har to valg: forover og bakover. Enklere blir det ikke.
I sommer
handlet Kristian Trøan i Heimdal i Trøndelag en Volvo 66 av en familie som var
annengangs eiere siden bilen var ny i 1977.
– Jeg elsker
hvor stygg bilen er, og hvor mange smil og vink den produserer. Av mine
veteranbiler burde denne teoretisk få minst oppmerksomhet, men det er utrolig
hvor mye engasjement bilen skaper, sier han, og forsetter på inn- og utpust:
– Denne
Volvoen kjøpte jeg halvveis ned i en kasse pils, usett, via salgsannonsen på
Finn.no.
Trøan innrømmer å ha en hang til udde, rare kjøretøy.
–
Og en slik Volvo-DAF har alltid stått på ønskelisten. Denne type bil sitter du og
smiler og ler i, lover han.
Svensk-nederlenderen måtte imidlertid sveises for rust og ble godkjent bare dager før første, kraftige snøfall.
– Skodd med
gode vinterdekk har den kjørt uten problemer hver dag, og pløyd seg gjennom 30
til 50 cm nysnø.
En av DAF-konstruksjonens
fordeler er den lette Renault-motoren. Den er montert rett bak framakslingen,
mens Variomatic-girkassen ligger foran bakakslingen. Kombinasjonen gir en nær
perfekt vektbalanse.
«Jukset» med varme
– Girkassen fordeler kraft til bakhjulene litt som en differensialbrems. Jeg er overrasket over hvor godt bilen tar seg fram på vinterføre, skryter Trøan.
Han rapporterer
at Variomatic-girkassen også gir en særegen kjørefølelse med motorens konstante
turtall under akselerasjon.
– Bilen er forresten oppført med maksimal hastighet på 120 km/t. Både framover og bakover, ler han.
På de
kaldeste dagene savner han et mer Volvo-typisk, hett varmeapparat.
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi som kjører nederlandsk:
– Denne kjøpte jeg halvveis ned i en kasse pils
-
Vi som kjører laaaangt:
Holder denne 55-åringen 600 mil i ett strekk?
-
Vi som deler Hagles bilsmak:
Er dette landets tøffeste bil-band?
-
Vi som ser bilene i familiefoto:
– Ford-gutter hadde nok litt draget på damer
-
Vi som liker heite biler:
Frossen? Disse 10 bilene varmer deg opp igjen
-
Vi som heier på svensk gull:
5 svenske biler vi krever tilbake i produksjon
-
Vi som:
Har Eskil (19) Møre og Romsdals mest snobbete slede?
-
Vi som dyrker røde (bil)detaljer:
Rød bil gir mange fordeler
-
Vi som liker presidentbil-klassikere:
Var han USA-presidenten med tidenes beste bilsmak?
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
– Men jeg har
jukset litt og ettermontert Defa motor- og kupevarmer med automatisk start.
Sanserike
kjøreopplevelser er stadig sjeldnere vare:
– Mitt
forhold til støvsugere er at jeg ikke liker å støvsuge, og jeg har derfor valgt
en robotstøvsuger. Poenget mitt er at nye biler – med alle hjelpefunksjoner som
fjerner mye av kjøregleden – blir som en robotstøvsuger.
På spørsmål om han har vurdert å hekte på plog i front på Volvo 66, svarer Trøan lattermildt:
– Bilen veier nesten
ingenting, så det ville blitt komisk i ti sekunder, før frustrasjonen setter
inn.