Cupra er nå skilt ut som et selvstendig merke i det store Volkswagen-systemet. Koblingen til Seat skal tones ned, og Cupra skal være det sportslige og ungdommelige alternativet som ikke lenger skal ha prisen som et opplagt konkurransefortrinn.
Likevel er Cupra Born ved introduksjonen litt rimeligere enn modellen den vil bli sammenliknet med, enten Cupra-folket liker det eller ikke: Volkswagen ID.3.
Vi mener de bør like sammenlikningen, selv om Volkswagen ble født før krigen og Cupra nettopp har kuttet navlestrengen til Seat. Men nettopp det kan være en fordel i en tid da alle de nye elbilmerkene sletter både fordommer og lojalitet.
Uansett viktigst: Cupra kommer best ut i en duell med modellen den deler nesten alt med.
I hvertfall så lenge nykommeren står stille i all sin gråblå prakt i et ustillingsokale på Skøyen i utkanten av Oslo. Norske medier har fått en første kikk på modellen som virkelig skal sette fart på Cupra her i Norge.
Det gjenstår naturligvis å kjøre Born før vi kan konkludere med at Cupra har et overtak på VW også i denne klassen. Men etter spesifikasjonene å dømme, skal den være hakket sportsligere enn ID.3, takket være sportsunderstell og et annet hjuloppheng.
Den eneste aktuelle modellen på det norske markedet i øyeblikket har en batteripakke på 58 kWt og 204 hester. Denne vil etter hvert også komme med en boost-effekt som kan gi 231 hester i noen korte sekvenser. Vi har ikke hørt at ID.3 får tilsvarende.
Kupéaktig
Eksteriørmessig ser vi ellers at Born har et mer hellende panser enn ID.3, et skarpere lyktedesign, en tykkere linje mellom frontlyktene og større og mer profilerte paneler mellom spoiler og støtfanger.
I profil er bilene identisk, med unntak av Borns litt nedtrukne tak på c-stolpen, som gir bilen en mer kupéaktig form. Sideskjørtene har også kontrastfarge.
Annonse
Større skjerm
Bakfra har Born fått diffusor og et litt annerledes lyktedesign enn ID.3 – blant annet en heltrukken lysstripe i bilens bredde.
Innvendig er sportsseter i stoff standard på Born. Disse kan oppgraderes til et annet og mer ekslusivt materiale. Selve instrumentdesignet er mer eller mindre likt, med unntak av Borns større infotainmentskjerm på 12 tommer.
Mer påkostet
Born har også et ratt med litt annet design, og med to satellittknapper der du blant annet kan justere kjøremodus, inkludert den nevnte boost-funksjonen.
Borns midtkonsoll strekker seg helt inntil instrumentpanelet, mens ID.3 har en mer åpen løsning, blant annet med et oppbevaringsnett under instrumentpanelet.
Generelt vil vi påstå at Born gir et mer påkostet inntrykk enn ID.3 innvendig, i tillegg til at den har et mer særpreget og sportslig uttrykk.
Annonse
424 kilometer
Born kommer med tre ulike batterialternativer, som vi kjenner fra de øvrige elbilene i VW-konsernet: 45 kWt, 58 kWt og 77 kWt.
Dette skal gi rekkevidde fra rundt 340 kilometer for det minste batteriet til 540 kilometer for det største – og 424 kilometer for dagens aktuelle versjoner med 58 kWt.
Bilen er forberedt for ladehastigheter inntil 125kW. Det betyr at et ladestopp på bare syv minutter kan gi en ekstra rekkevidde på inntil 100 kilometer, og at Born kan lades fra fem til 80 prosent på en drøy halvtime under gode forhold.
Bra bil
Det er et særdeles viktig poeng at ID.3 har tatt støyten for Born og alle de øvrige elbilene i VW-konsernet, ved at den ble rullet ut på markedet innen en rekke barnesykdommer var kurert og diagnostisert.
I dag er ID.3 en utmerket bil uten tull og tøys. Men Born er like bra – og mer spennende.
Annonse
To versjoner
Cupra Born skal ideelt sett kunne bestilles på nett og bli utlevert på døra til kunden. Men importøren er forberedt på at mange vil både se og teste bilen først, og vil etterhvert presentere løsninger for hvordan dette kan gjennomføres.
Born kan i første omgang bestilles i to versjoner: Born 58 til 307.000 kroner og Born 58 first til 339.000 kroner.