AUDISTEN: Ørstingen Hallvar Snipsøyr har fattet intens interesse for en sjelden Audi 90, en oppgradert utgave av modellen 80.

Vi som kjører vintage Audi:

Er Audi enda penere 40 år etter?

Interessen øker for stram Audi tegnet med linjal. To entusiaster forklarer fascinasjonen.

Publisert Sist oppdatert

Folk kan deles inn i to typer: De som liker fri fantasi og litt rot rundt seg, og de som liker stramme Audi-linjer.

Audi på 1980-tallet

  • 1980: Lansering av Audi Quattro
  • 1982: Introduksjon av ny Audi 100 med strømlinjeformet karosseri
  • Audi 80 (internkode B2) ble laget fra 1978 til 1986
  • Audi (B3) fra 1986 til 1992
  • Audi benyttet modellnavnet 80 fra 1966 til 1996
  • 1985: Audi ble markedsført som luksusversjon av 80

Disse siste gærningene kjenner et ekstremt velbehag bre seg fra hjerterota og helt ut i fingertuppene ved synet av det ryddige dashbordet. De forstår meningen med livet når de knuger nevene rundt det logisk designede rattet med Audi-logoens fire ringer. 

De finner en særskilt ro når kroppen plasseres i de fornuftig utformede, erke-ergonomiske setene.

Selv om merket de seneste årene har en langt mer masete designstil, huskes fortsatt de linjalrette linjene og de stilfulle interiørene fra 1970- til 1990-tallet.

Her er to sjeler som sverger til Audi som mektig målestokk for tysk ordnung muss sein, Simen Olsen i Alta og Hallvar Snipsøyr i Ørsta:

90-SONE: Audi 90 var den påkostede utgave av merkets storselger, 80. Hallvar Snipsøyr har funnet et av få, gjenværende eksemplar.

Hallvar Snipsøyr i Ørsta i Møre & Romsdal kjører Audi 90 fra 1985, men mange kjenner ham som annet enn bare Audi-frelst: Han jobber som salgskonsulent for Würth Norge – og er aktiv i Amcarklubben Ørsta/Volda, hvor han bidrar til ulike treff og gaterace samt klubblastebilen «The Gambler» – en rugg av en amerikaner. 

Kontrasten til tyske, strenge fasonger kunne knapt vært større.

– Jeg har alltid likt akkurat denne Audi-modellen, med det firkantete designet som jeg mener tilsvarer kultbilen Ur-Quattro, forklarer han.

Arven fra Quattro

Skapningen, som i korte trekk kan beskrives som en forfinet utgave av middelklasse-drømmen Audi 80, har også tidligere vært et lokalt skue i bygda.

– Vår lokale VW/Audi-forhandler solgte den faktisk ny. Etter at den sto flere år i forrige eiers garasje, var jeg så heldig å få kjøpe bilen for 10 år siden.

RINGER I NESA: Hallvar Snipsøyr liker Audi 90s stramme designspråk, helt ned til minimalistiske nakkestøtter.

Utover 1980-tallet surfet Audi på berømmelsen som følge av rallyseire i den såkalte GruppeB-klassen – med den Audi 80-baserte, kupéformede Quattro.

– Rallysuksessen påvirket den familieorienterte bilens design, utstyr og ikke minst teknikk – som den fem­sylindrede motoren med innsprøyting og firehjulstrekket quattro.

Til tross for et konservativt ytre, ga moderat vekt og solid skyv et sportslig preg.

– Momentet og lyden fra motoren er fortsatt like avhengighetsskapende, som ved lansering i 1985, mener Snipsøyr, som også nevner at han finner seg spesielt til rette i det han kaller «premium interiør» med velur­trukne seter.

Kosekjøring!

På spørsmål om hva han bruker Audien til, finner han opp en ny sjanger innen bilkjøring: «rekreasjon».

– Rekreasjon betyr her rett og slett kosekjøring i sommerhalvåret. Den er jo et godt, analogt alternativ til dagens moderne biler.

Ved overtakelsen hadde den bare rullet 97.000 km: Nå har Snipsøyr pådratt Audien såpass med kjøreglede at den totale kilometerstanden viser noe over 109.000.

– Jeg er ikke redd for å bruke den. Før høsten setter inn for alvor, tar jeg gjerne noen flere rånerunder rundt om i distriktet, ler han.

SLEKTSTREFF: Simen Olsen har Audi-interesse med stort tidsspenn, som han viser på @selmer711 i sosiale medier som instagram og Snapchat.

For få måneder siden handlet Simen Olsen, grafisk designer i Fagtrykk Idé i Alta i Finnmark, en snasen Audi 80 CC fra 1986.

– Den hadde gått i Tromsø siden den var ny og har hatt kun én eier før meg. Den er i ganske god stand, med lav kilometerstand for alderen. Da tidligere eier la den ut for salg, fant jeg den raskt på Finn.no og hentet den umiddelbart. Nå koser jeg meg så mye med den at jeg bruker den daglig.

Har aldri sett seg tilbake

Første bil var riktignok en Mercedes.

– Jeg kjøpte den i farten fra storebror. Etter å ha kjørt Mercedes en stund, var det naturlig å velge det også som neste bil. Så åpnet jeg øynene for Audi, og siden da har jeg holdt meg til merket.

NESEVIS: Audi-entusiast Simen Olsen ser visse likheter mellom Audier med bortimot 40 års aldersforskjell.

På tolv år har han slitt fem stykk Audi.

– Alle unntatt denne 80 har vært A6 eller RS6. Hver modell har sin sjarm – og har gitt meg mange gode opplevelser.

– I mine øyne ser Audi bedre ut enn BMW og Mercedes. 1986-modellen kombinerer også design og ytelser med rette linjer og plastfangere som gir et klassisk utseende. Den har en enkel, robust stil som jeg virkelig verdsetter.

Han ser flere likheter ved eldre og nye Audier:

– Selv om designspråket er endret, har Audi alltid beholdt de fire ringene sentralt plassert i grillen, og kombinasjonen av eleganse og sportslighet. De nye modellene er mer aggressive, men de har fortsatt den tidløse Audi-følelsen, mener han.

SELVLYSENDE: Simen Olsen bruker sine evner som grafisk designer på nær sagt alle flater. Bildet viser hans forrige Audi, en A6 Biturbo fra 2014.

Hans seneste innkjøp, en RS6 fra 2016, har fått et mildt sagt personlig preg:

– Som grafisk designer har jeg alltid hatt en lidenskap for å tegne og style på alle flater, så det var naturlig å ta det videre til bilene mine.

Han eier bokstavelig talt verktøyene for å gjøre alt selv, fra design og produksjon til montering.

– Jeg styrer mye med bilene mine, ler han: – Se gjerne prosjektene mine på Instagram og Snapchat via kontoen @Selmer711, oppfordrer Olsen.