HIMMELSK: Mercedes-BENZ EQE SUV 500 4MATIC kan få noen hver til å nyte utsikten.Foto: PETER RAAUM
Prøvekjørt: Mercedes-Benz EQE SUV
Er dette den beste, dyre bilnyheten i 2023?
Mercedes er nær en innertier med sin nye EQE SUV, men det gjenstår å se om det er nok til å blåse liv i et segment som plutselig opplever en langt tøffere kamp om kundene.
LISBOA (Motor): EQE SUV er siste bil ut i den elektriske EQ-serien fra Mercedes, om vi ser bort fra en G-klasse-variant som kommer neste år, og den er på mange vis deres mest vellykkede elbilmodell:
Rekkevidde til å klare Oslo–Trondheim en sommerdag, romslig plass til en familie på fem, bra utstyrt allerede i standardversjon, og med en kjørekomfort som tar godt i vare den GLE-tradisjonen bilen kommer fra.
Mercedes-Benz EQE SUV
Pris fra: Kr. 882.625 (350 4MATIC) og kr. 953.625 (500 4MATIC), inkl. frakt/levering Oslo. For 43 AMG er oppgitt pris eks levering kr. 1.153.000. 53 AMG 4MATIC+ får salgsstart senere i 2023. Antatt utleveringsstart mot slutten av sommeren 2023.
350 4MATIC: 292 hk/215 kW/765 Nm, 0–100 6,6 sek., toppfart 210 km/t. Rekkevidde 549 km (avh. av utstyrsgrad). Forbruk: 21,3–17,8 kWt/100 km.
500 4MATIC: 408 hk/300 kW/858 Nm, 0–100 4,9 sek., toppfart 210 km/t. Rekkevidde 550 km (avh. av utstyrsgrad). Forbruk: 21,3–17,9 kWt/100 km.
AMG 43 4MATIC: 476 hk/350 kW/858 Nm, 0–100 4,3 sek., toppfart 210 km/t. Rekkevidde 475 km (avh. av utstyrsgrad). Forbruk: 23,9–20,8 kWt/100 km.
Samtlige har firehjulsdrift. Modellene med bakhjulstrekk blir ikke tatt inn til Norge. Varmepumpe, adaptiv fartsholder, oppvarmet ratt og elektrisk bakluke er blant standardutstyret. Hyperscreen og bakakselstyring er tilvalg.
Batteri: 89 kWt netto (350) og 90,6 kWt (500 og 43). Maks hurtiglading 170 kW, anslått ladetid 10-80 prosent 32 min.
Lengde/bredde/høyde/akselavstand (mm): 4863/1940/1686/3030. Bakkeklaring: 19,4 cm (kan justeres 3 cm med luftfjæring).
Bagasjerom/hengervekt/taklast: 520 liter (580 liter i cargo-innstilling, 1675 liter med nedfelte bakseter). Ikke frunk. 1800/100 kg.
Vi har hatt tre møter med denne bilen – en statisk visning sist høst, deretter en kjøring med en av Mercedes sine egne eksperter bak rattet ved et av deres testanlegg i Tyskland, og nå senest prøvekjøring på portugisiske veier.
Og hver seanse har forsterket inntrykket av at Mercedes har truffet på et produkt som appellerer utmerket til det velbemidlede grunnfjellet de gjerne assosieres med.
I det norske markedet er kanskje spenningen enda mer knyttet til den generelle interessen og kjøpsvilligheten for elbiler nær millionen, enn denne modellens konkurranseforhold til Audi Q8 e-tron og BMW iX.
På det siste punktet vil valget fort handle om tradisjon og merkelojalitet, på det første betyr dyrtid og økonomiske tyngdelover at det ikke lengre er like opplagt for norske forbrukere å velge dyre bilmodeller.
De siste drøye fire årene, fra 1. januar 2019, har stor-SUV-segmentet som EQE SUV inngår i, vært den fjerde mest populære bilklassen i Norge – større enn det mellomklasse-segmentet som huser Norges mest solgte bil i denne perioden, Tesla Model 3.
Og de fleste produsentene har hatt sine vinnere: Tilbake i 2020 var Audi e-tron Norges mest solgte modell av alle, i fjor lempet BMW ut mer enn 6000 eks av iX, mens Mercedes sin noe mindre EQC er den 12. mest solgte modellen i det norske markedet siden starten på 2019.
De største SUV-ene utgjorde det nest største segmentet i Norge i 2022 med 15,7 prosents markedsandel.
Men nå?
Hittil i 2023 er markedsandelen under fem prosent, med den rimeligere Ford Mustang Mach-E som en klar leder. Tallene påvirkes av ekstreme leveringstall mot slutten av 2022, særlig for de modellene som fikk elbilmoms fra nyttår, i tillegg til at Audi er helt i starten av sin Q8-utrulling. Men de preges også av at nordmenn stadig oftere tenker to og tre ganger om nybilkjøpet – før de velger en Model Y …
Annonse
Rekkevidde
For dem som stadig kan velge bil etter omtrent samme premisser som før Teslas priskutt rufset til markedet, kommer EQE SUV som et ganske så forlokkende alternativ.
Til Norge tas EQE SUV først i tre utgaver, alle med firehjulsdrift: 350 4MATIC og 500 4MATIC, pluss AMG 43 MATIC (senere kommer også AMG 53 4MATIC). De bakhjulsdrevne variantene (300 og 350+) blir i utgangspunktet ikke tilgjengelig i Norge.
De to Benz-variantene 350 og 500 kommer med ganske identisk rekkevidde, 549 og 550 km på 19-tommers hjul (leveres også med 20 og 21 tommer), men den ekstra kraften i den største tar bilen såvidt under fem sekunder på en akselerasjon fra 0 til 100.
Mens den minste har 89 kWt batteri, kommer 500 og AMG-utgavene med 90,6 kWt netto. De hurtiglader med inntil 170 KWt effekt, anslagsvis på 32 minutter fra 10 til 80 prosent.
EQE SUV kommer med den nyeste og kraftig forbedrede navigasjonsløsningen til Mercedes, som foruten å gi sanntidsdata om kapasiteten på ladestasjonene også åpner for mulighet til å reservere ladeplass. Vi har ikke testet denne løsningen selv på langkjøring.
Bagasjerom
350 4MATIC starter på 864.000 kroner for en standardutgave du kan kjøre godt med – hvor varmepumpe, hengerfeste, elektrisk bakluke, adaptiv fartsholder og elektriske seter med minnefunksjon allerede er på plass.
Dette ville ikke vært en Mercedes om det ikke fantes muligheter for tilleggsutstyr som vipper prisen noen byks opp:
Den som fortaper seg i Hyperscreen-skjermen som går fra dør til dør vil måtte ut med rundt 75.000 ekstra (kun på 500 4MATIC), mens skreddersydde, norske premium-pakker blant annet gir head-up-display og parkeringsassistent.
Bilen har et bagasjerom på 520 liter, som kan økes 60 liter ved å skyve baksetet frem i cargo-posisjon (baksetene er delt 40-20-40). Den kan trekke inntil 1800 kg (og inntil 100 kg taklast).
Den er bygget på samme plattform som EQS-modellene, men er 26 cm kortere siden den ikke har mulighet for tre seterader – og med 18 cm kortere akselavstand.
Luftmotstandskoeffisienten er 0,25 på 19-toms hjul.
Annonse
Ekstrem AMG-kraft
Testbilene vi prøvde hadde alle bakakselstyring (ikke standard), en funksjonalitet med 10 graders styrevinkel på bakhjulene som sikrer at den røslige SUVen får svingradius som en kompaktbil (radiusen reduseres fra 12,3 til 10,5 meter). Dét tilvalget er lett å anbefale.
EQS er utstyrt med en betydelig kraftigere batteripakke (108,4 kWt), som i prinsippet hjelper med 50-60 km ekstra rekkevidde, men EQE SUV gir en friskere kjøreopplevelse.
Den såkalte «Torque Shift»-teknologien sikrer at kraft og moment fordeles optimalt mellom de to akslingene. Som tilvalg kan du få automatisk luftfjæring og dempere som kan justeres individuelt til hvert av de fire hjulene. Med samme tilvalg kan bilen heves inntil 30 mm.
I 53 AMG-varianten er kraften løftet ytterligere noen knepp; 3,5 sekunder på 0–100 og inntil 1000 Nm dreiemoment. Likevel har bilen grep og balanse som skiller den fra det aller meste av SUV-konkurrenter. Den største AMG-utgaven er ennå ikke priset for det norske markedet, men vil krype godt over millionen.
Hos Mercedes har EQC og EQE SUV kommet i hver sin ende av elbil-rekka, og sistnevnte har noen gode eksempler på hva fem års elbilproduksjon har lært Mercedes – ikke minst om rekkevidde.
Varmepumpa som nå er standard gir anslagsvis 10 prosent ekstra rekkevidde, verdifullt for de av oss som stadig kjører i kaldt vinterklima.
I tillegg har bilen en automatisk frakobling av den elektriske drivlinjen på frontakselen. Det innebærer at det forvandles fra en firehjulstrekker til bakhjulsdrevet på et øyeblikk. Trenger du plutselig firehjulskraft, kommer egenskapen tilbake på et nanosekund. Mercedes-ekspertene anslår at løsningen gir seks prosent mer rekkevidde.
Og til slutt, apropos elbilisters evige 1000-kroners-spørsmål: Rekuperasjon eller ikke rekuperasjon?
Hos Mercedes heller man til det første, men ikke med en statisk løsning. På enhver EQ-modell vil den første oppbremsingen du gjør, alltid være regenerativ, som sikrer at energi blir gjenvunnet. Holder du den ene ratthendelen inne noen sekunder, går bilen i automatisk rekuperasjonsmodus, som Mercedes mener gir bedre forbruks- og rekkevidde-gevinst enn om du skal prøve å justere manuelt.