NEST SIST UT I EQ-SERIEN: EQE SUV blir trolig den nest siste modellen i den første elbilserien til Mercedes-Benz.

Prøvekjørt: Mercedes EQE SUV

Scorer høyest på EQ-skalaen

Mercedes kompletterer sin elektriske EQ-serie med SUV-utgaven av EQE. Det er på mange vis den mest vellykkede av dem alle.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS:

Komfort, design, krefter

MINUS:

Pris, energiforbruk, hengervekt

IMMENDINGEN (Motor): I en bilverden som tilsynelatende ikke får nok av elektriske SUV-er, kom Mercedes sist høst med sitt toppspekkede og rådyre luksusbeist, EQS SUV – nærmest en maktdemonstrasjon som ikke har sin like i utvalget fra volumprodusentene i dette segmentet.

Lillebroren som nå følger et halvår senere, stuper med hodet først inn i den fåtallige klassen som nordmenn har handlet i et forbløffende antall de siste årene:

Mercedes-Benz EQE SUV

  • Pris: Fra kr. 882.625 (350 4MATIC) og kr. 953.625 (500 4MATIC), inkl. frakt/levering.
  • Drivlinje: 89,0/90,6 kWt (netto) batterielektrisk, 215/300 kW, 292/408 hk, 765/868 Nm. Firehjulsdrift, trinnløs automat. 0–100 km/t: 6,6/4,9 sek. (fabrikktall). Toppfart: 210 km/t.
  • Rekkevidde (WLTP): 551/552 km. Forbruk (kWt/100 km): 17,8–21,3 (fabrikktall). Lading: Maks 170 kW/10–80 prosent på 32 min. (DC), 22 kW AC.
  • Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring: 4863/1940/1686/131-180 mm. Luftmotstandskoeffisient: 0,25. Bagasjerom/hengervekt: 520-580/1675 liter. Hengervekt: 1800 kg. Dekkdimensjon: 275/40 R21.
  • Konkurrenter: BMW iX, Audi Q8 e-tron.

Tysk premium-SUV – etter hvert med rekkevidde over 500 km og en pris tett opp under millionen.

  • Først med Audi e-tron, bilen som ble Norges suverent mest solgte i 2020 og nå har kommet oppdatert og omdøpt som Q8 e-tron.
  • Deretter med BMW iX, som etter over 700 leveringer i en hektisk førjulsmåned i 2021 ble landets fjerde mest solgte i 2022.
  • Og nå håper Mercedes på noe liknende med EQE SUV.
DEN SISTE KAN BLI DEN FØRSTE: Tross prislapp tett på millionen har Mercedes Norge forventninger om storsalg av EQE SUV.

Nest siste

EQE er mer enn en liten EQS, selv om den strengt tatt er akkurat det. Mindre, altså.

Det elektriske modellhierarkiet har en struktur vi kjenner fra de bensin- og dieseldrevne SUV-ene, der GLE har vært et flaggskip gjennom 25 år – etter hvert i selskap med den mindre GLC og store GLS.

Som GLE og GLS, er EQE og EQS bygget på samme plattform, men det skiller likevel 26 cm i lengden. Det innebærer at EQE SUV kommer uten mulighet for en tredje seterad, men gir den samtidig et mer klassisk, staut og sporty SUV-design. Med 303 cm mellom akslingene er akselavstanden 21 cm kortere på EQE SUV.

Som foreløpig siste modell i EQ-serien (bare en eventuell EQG gjenstår) er den formmessig den kanskje mest vellykkede, stadig romslig inne (noen små millimeter lavere takhøyde enn EQS), med mellom 520 og 580 liter bagasjerom avhengig av baksetevinkel (1675 liter når baksetet legges ned).

Den kan trekke inntil 1800 kg, noe som er betydelig mindre enn BMW iX (trekker inntil 2,5 tonn).

Luftmotstandskoeffisienten er på 0,25 – et nivå som få store SUV-er kan matche.

Ingen billigutgave

De tre store tyske premium-produsentene trykker på ulike knapper i kundekampen – med Mercedes og BMW som tydeligste ytterligheter, i positiv forstand. BMW med kraft og kjøreglede, Mercedes med komfort og så mye luksus som lommeboka tillater.

De mest sammenliknbare bilene starter nær eller noe over 900.000 kroner, og ender fort sjusiffret med nordmenns hang til utstyr. Og alle er i utgangspunktet med over 50 mil WLTP-rekkevidde, selv om ingen av de modellene vi har hatt i rekkeviddetest, har overrasket positivt (Q8 e-tron er ikke testet ennå).

Audi og BMW tilbyr innstegsmodeller (som Q8 e-tron 50 eller iX xDrive40) til like over 700.000 og med drøyt 400 km WLTP. Det gjør ikke Mercedes.

Bakhjulsdrevne 350+ blir ikke tatt inn, kun 350 4MATIC og 500 4MATIC. Forskjellen mellom disse to ligger i motoreffekt; 215 kW (765 Nm) og 300 kW (858 Nm), på rekkevidde skiller bare en km (551 og 552 km).

De starter på henholdsvis 882.625 og 953.625 kroner.

Varmepumpe standard

Vi har ikke gjort direkte sammenlikninger mellom SUV-utgavene av EQE og EQS, langt mindre med iX og Q8 e-tron, og de er testkjørt under ulike forhold.

EQE SUV er den første Mercedes-modellen som kommer med varmepumpe som standard, og den har gunstigere dekkdimensjon enn storebror – to elementer som i prinsippet virker positivt på rekkevidden.

Bilen har to synkrone motorer og et system som kontinuerlig fordeler moment mellom de to akslingene. Det skal i prinsippet sikre mest mulig effektiv bruk. Den elektriske motoren foran kan kobles ut, slik at bilen rekupererer kraftigere og får noe lengre rekkevidde.

EQE SUV kommer med et 10-moduls batteri (EQS har 12) på 90,6 kWt netto for toppmodellen (EQS er på 108,4).

Også denne kommer med doble vinduer for redusert støy. Den opptrådte stille i ganske moderate hastigheter da vi testet på bare, tyske veier sist uke, men vi har ingen målinger som gir meningsfulle svar vis-à-vis konkurrentene.

ROMSLIG: EQE SUV kommer med to seterader og bagasjerom på 520 liter (1675 liter med nedfelt baksete).
TILVALGSFLESK: Tusenlappene flakser fort for den som blir ivrig med konfiguratoren. MBUX Hyperscreen-skjermen over hele dashbordet er et prosjekt i 75.000-kroners-klassen.

Suverene kvaliteter

EQE SUV har i utgangspunkt samme, suverene terrengkvaliteter som EQS. Det er tilvalgsmulighet for 10 graders styrevinkel på bakhjulene, noe som reduserer svingradiusen ned til 10,5 meter.

Bakkeklaringen er offisielt på 13 cm, målt med fullastet bil, men en visningsmodell Mercedes hadde i Oslo nylig, hadde bakkeklaring på 18 cm. Bilen kan heves 25 mm ved behov.

Apropos tilvalg: Som del av parkeringspakken med 360-visning får du i offroad-modus en transparent kameravisning, hvor du ser bakken foran og under bilen ved kjøring i 6 km/t og saktere, mens du har visning forover ved høyere fart.

Storskjermen Hyperscreen er også tilvalg.

UT PÅ TUR: De digitale navigasjonsløsningene hos Mercedes er kraftig forbedret det siste året. Her med et eksempel på en reise fra Stuttgart til Berlin med to anbefalte ladestopp …
DYRBAR TID: … med presist anslåtte ladepauser …
IKKE GRATIS: … og prisanslag ut fra hvilken operatør du velger …
UNNGÅ KØEN: … pluss klare indikasjoner på trafikktoppene ved ladestasjonene, basert på historiske data fra enkeltdagene de siste ukene …
PLUGG OG LAD: … og ikke minst en enklere løsning for selve ladeoperasjonen på stasjonen.
SJEKK PILENE: Tre piler ved ladestolpen indikerer lynlader med over 150 kW effekt, to betyr hurtiglader, mens én betyr at ladestasjonen har stolper med inntil 50 kW.

Rekkevidde

Navigasjonssystemet er i stadig forbedring, og her er også standardløsningen til å leve med. Når du taster inn en adresse, hentes kartvisningen fra bilens datasystem, samtidig som det suppleres med skybasert live-informasjon om ladestopp, kapasitet, pris og anbefalinger på hvor lenge du bør hurtiglade.

Det begynner å bli Tesla-aktig effektivt, selv om alle de tre tyske premiumprodusentene har til gode å kopiere Teslas kombinasjon av lavt forbruk og høy ladehastighet.

EQE SUV skal hurtiglade med makseffekt på 170 kW. WLTP-målt forbruk ligger i intervallet 18,5–22,7 kWt/100 km.

I vår seneste rekkeviddetest hadde EQE 300 (sedan-utgaven) oppsiktsvekkende skuffende resultat, og også i den siste sommertesten var både EQS og EQE svakere enn ventet på rekkevidde.

Det behøver ikke å ta bety at EQE SUV leverer svakere enn lovet, men er en faktor å ta med i regnestykket.

SNIPP OG SNAPP: Toppmodellene Mercedes-Benz EQE SUV 500 4MATIC (t.v.) og Mercedes-AMG 53 4MATIC.
VERTIKALER: En front med klassiske, vertikaler AMG-striper i fronten signaliserer en bil som sparker fra litt ekstra. Motoren flytter 2,7 tonn bil fra 0 til 100 på 3,5 små sekunder.
TRYKK HER: I Sport +-modus får bilen et stivere chassis og en ganske unik stabilitet. Vi fikk testkjøre bilen på det lukkede testanlegget til Mercedes i Immendingen utenfor Stuttgart, der det er mulighet for å teste grep og kontroll med flatere pedal enn norske forhold tillater. Vel så mye som fart og prestasjon, har bilen suveren kontroll og balanse også når den presses helt til grepsgrensen.
INGEN STJERNE: AMG-modellene kommer nå med en logo på panseret, ikke stjerna.

AMG-historie

Mercedes-AMG EQE SUV

  • Pris: Fra kr. 1.171.625 (43 4MATIC), inkl. frakt/levering. Pris 53 4MATIC kommer senere.
  • Drivlinje: 90,6 kWt batterielektrisk, 476/687 hk m Dynamic Plus (858/1000 Nm). Firehjulsdrift, trinnløs automat. 0–100 km/t: 4,3/3,5 sek (fabrikktall). Toppfart: 210/240 km/t.
  • Rekkevidde (WLTP): 475/470 km. Forbruk (kWt/100 km): 20,8-23,9/22,6-27,8 (fabrikktall). Lading: Maks 170 kW/10–80 prosent på 32 min. (DC), 22 kW AC.
  • Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring: 4863/1940/1686/131-180 mm. Luftmotstandskoeffisient: 0,25. Bagasjerom/hengervekt: 520-580/1675 liter. Hengervekt: 1800 kg. Dekkdimensjon: 275/40 R21.
  • Konkurrenter: BMW iX M60.

De elektriske stor-SUV–ene har hatt plass og komfort som tydeligste attributter.

BMW har sittet på en trumf med sin iX M60, med fabelaktige egenskaper på veien og en sportsbilaktig akselerasjon – tross vekta på nesten 2,6 tonn.

Nå syner Mercedes med de første elektriske AMG-utgavene i SUV-segmentet. 43 4MATIC har Europa-lansering i mai, 53 4MATIC kommer først i USA på sensommeren.

Her er et chassis-oppsett som gir en forbløffende kontroll og balanse når det svinger, særlig i Sport +-modus. Med motoreffekt på 460 kW og 950 Nm i maks dreiemoment (505 kW/1000 Nm med Dynamic Plus) går det fort når du trykker på pedalen: 0–100 på 3,5 sekunder.

AMG-utgavene kommer med luftfjæring og adaptive dempere som standard (MB-utgaven har bare luftfjæring som tilvalg).

AMG-utgavene har generelt rundt fem prosent av volumet til søstermodeller fra Mercedes-Benz. Prisene på EQE AMG 53 4MATIC-modellen er ennå ikke klare, 43 starter på 1.171.625 kroner.