IMMENDINGEN (Motor): I en bilverden som tilsynelatende ikke får nok av elektriske SUV-er, kom Mercedes sist høst med sitt toppspekkede og rådyre luksusbeist, EQS SUV – nærmest en maktdemonstrasjon som ikke har sin like i utvalget fra volumprodusentene i dette segmentet.
Lillebroren som nå følger et halvår senere, stuper med hodet først inn i den fåtallige klassen som nordmenn har handlet i et forbløffende antall de siste årene:
Mercedes-Benz EQE SUV
Pris: Fra kr. 882.625 (350 4MATIC) og kr. 953.625 (500 4MATIC), inkl. frakt/levering.
Rekkevidde (WLTP): 551/552 km. Forbruk (kWt/100 km): 17,8–21,3 (fabrikktall). Lading: Maks 170 kW/10–80 prosent på 32 min. (DC), 22 kW AC.
Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring: 4863/1940/1686/131-180 mm. Luftmotstandskoeffisient: 0,25. Bagasjerom/hengervekt: 520-580/1675 liter. Hengervekt: 1800 kg. Dekkdimensjon: 275/40 R21.
Konkurrenter: BMW iX, Audi Q8 e-tron.
Tysk premium-SUV – etter hvert med rekkevidde over 500 km og en pris tett opp under millionen.
Først med Audi e-tron, bilen som ble Norges suverent mest solgte i 2020 og nå har kommet oppdatert og omdøpt som Q8 e-tron.
Deretter med BMW iX, som etter over 700 leveringer i en hektisk førjulsmåned i 2021 ble landets fjerde mest solgte i 2022.
Og nå håper Mercedes på noe liknende med EQE SUV.
Nest siste
EQE er mer enn en liten EQS, selv om den strengt tatt er akkurat det. Mindre, altså.
Det elektriske modellhierarkiet har en struktur vi kjenner fra de bensin- og dieseldrevne SUV-ene, der GLE har vært et flaggskip gjennom 25 år – etter hvert i selskap med den mindre GLC og store GLS.
Som GLE og GLS, er EQE og EQS bygget på samme plattform, men det skiller likevel 26 cm i lengden. Det innebærer at EQE SUV kommer uten mulighet for en tredje seterad, men gir den samtidig et mer klassisk, staut og sporty SUV-design. Med 303 cm mellom akslingene er akselavstanden 21 cm kortere på EQE SUV.
Som foreløpig siste modell i EQ-serien (bare en eventuell EQG gjenstår) er den formmessig den kanskje mest vellykkede, stadig romslig inne (noen små millimeter lavere takhøyde enn EQS), med mellom 520 og 580 liter bagasjerom avhengig av baksetevinkel (1675 liter når baksetet legges ned).
Den kan trekke inntil 1800 kg, noe som er betydelig mindre enn BMW iX (trekker inntil 2,5 tonn).
Luftmotstandskoeffisienten er på 0,25 – et nivå som få store SUV-er kan matche.
Annonse
Ingen billigutgave
De tre store tyske premium-produsentene trykker på ulike knapper i kundekampen – med Mercedes og BMW som tydeligste ytterligheter, i positiv forstand. BMW med kraft og kjøreglede, Mercedes med komfort og så mye luksus som lommeboka tillater.
De mest sammenliknbare bilene starter nær eller noe over 900.000 kroner, og ender fort sjusiffret med nordmenns hang til utstyr. Og alle er i utgangspunktet med over 50 mil WLTP-rekkevidde, selv om ingen av de modellene vi har hatt i rekkeviddetest, har overrasket positivt(Q8 e-tron er ikke testet ennå).
Audi og BMW tilbyr innstegsmodeller (som Q8 e-tron 50 eller iX xDrive40) til like over 700.000 og med drøyt 400 km WLTP. Det gjør ikke Mercedes.
Bakhjulsdrevne 350+ blir ikke tatt inn, kun 350 4MATIC og 500 4MATIC. Forskjellen mellom disse to ligger i motoreffekt; 215 kW (765 Nm) og 300 kW (858 Nm), på rekkevidde skiller bare en km (551 og 552 km).
De starter på henholdsvis 882.625 og 953.625 kroner.
Varmepumpe standard
Vi har ikke gjort direkte sammenlikninger mellom SUV-utgavene av EQE og EQS, langt mindre med iX og Q8 e-tron, og de er testkjørt under ulike forhold.
EQE SUV er den første Mercedes-modellen som kommer med varmepumpe som standard, og den har gunstigere dekkdimensjon enn storebror – to elementer som i prinsippet virker positivt på rekkevidden.
Bilen har to synkrone motorer og et system som kontinuerlig fordeler moment mellom de to akslingene. Det skal i prinsippet sikre mest mulig effektiv bruk. Den elektriske motoren foran kan kobles ut, slik at bilen rekupererer kraftigere og får noe lengre rekkevidde.
EQE SUV kommer med et 10-moduls batteri (EQS har 12) på 90,6 kWt netto for toppmodellen (EQS er på 108,4).
Også denne kommer med doble vinduer for redusert støy. Den opptrådte stille i ganske moderate hastigheter da vi testet på bare, tyske veier sist uke, men vi har ingen målinger som gir meningsfulle svar vis-à-vis konkurrentene.
Annonse
Suverene kvaliteter
EQE SUV har i utgangspunkt samme, suverene terrengkvaliteter som EQS. Det er tilvalgsmulighet for 10 graders styrevinkel på bakhjulene, noe som reduserer svingradiusen ned til 10,5 meter.
Bakkeklaringen er offisielt på 13 cm, målt med fullastet bil, men en visningsmodell Mercedes hadde i Oslo nylig, hadde bakkeklaring på 18 cm. Bilen kan heves 25 mm ved behov.
Apropos tilvalg: Som del av parkeringspakken med 360-visning får du i offroad-modus en transparent kameravisning, hvor du ser bakken foran og under bilen ved kjøring i 6 km/t og saktere, mens du har visning forover ved høyere fart.
Storskjermen Hyperscreen er også tilvalg.
Rekkevidde
Navigasjonssystemet er i stadig forbedring, og her er også standardløsningen til å leve med. Når du taster inn en adresse, hentes kartvisningen fra bilens datasystem, samtidig som det suppleres med skybasert live-informasjon om ladestopp, kapasitet, pris og anbefalinger på hvor lenge du bør hurtiglade.
Det begynner å bli Tesla-aktig effektivt, selv om alle de tre tyske premiumprodusentene har til gode å kopiere Teslas kombinasjon av lavt forbruk og høy ladehastighet.
EQE SUV skal hurtiglade med makseffekt på 170 kW. WLTP-målt forbruk ligger i intervallet 18,5–22,7 kWt/100 km.
Det behøver ikke å ta bety at EQE SUV leverer svakere enn lovet, men er en faktor å ta med i regnestykket.
Annonse
AMG-historie
Mercedes-AMG EQE SUV
Pris: Fra kr. 1.171.625 (43 4MATIC), inkl. frakt/levering. Pris 53 4MATIC kommer senere.
Drivlinje: 90,6 kWt batterielektrisk, 476/687 hk m Dynamic Plus (858/1000 Nm). Firehjulsdrift, trinnløs automat. 0–100 km/t: 4,3/3,5 sek (fabrikktall). Toppfart: 210/240 km/t.
Rekkevidde (WLTP): 475/470 km. Forbruk (kWt/100 km): 20,8-23,9/22,6-27,8 (fabrikktall). Lading: Maks 170 kW/10–80 prosent på 32 min. (DC), 22 kW AC.
Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring: 4863/1940/1686/131-180 mm. Luftmotstandskoeffisient: 0,25. Bagasjerom/hengervekt: 520-580/1675 liter. Hengervekt: 1800 kg. Dekkdimensjon: 275/40 R21.
Konkurrenter: BMW iX M60.
De elektriske stor-SUV–ene har hatt plass og komfort som tydeligste attributter.
BMW har sittet på en trumf med sin iX M60, med fabelaktige egenskaper på veien og en sportsbilaktig akselerasjon – tross vekta på nesten 2,6 tonn.
Nå syner Mercedes med de første elektriske AMG-utgavene i SUV-segmentet. 43 4MATIC har Europa-lansering i mai, 53 4MATIC kommer først i USA på sensommeren.
Her er et chassis-oppsett som gir en forbløffende kontroll og balanse når det svinger, særlig i Sport +-modus. Med motoreffekt på 460 kW og 950 Nm i maks dreiemoment (505 kW/1000 Nm med Dynamic Plus) går det fort når du trykker på pedalen: 0–100 på 3,5 sekunder.
AMG-utgavene kommer med luftfjæring og adaptive dempere som standard (MB-utgaven har bare luftfjæring som tilvalg).
AMG-utgavene har generelt rundt fem prosent av volumet til søstermodeller fra Mercedes-Benz. Prisene på EQE AMG 53 4MATIC-modellen er ennå ikke klare, 43 starter på 1.171.625 kroner.