
Vi med godt humør på bilmesse:
Elbilnyheter fortjener å bli tøyset med
Målet vårt: Å tulle litt med folk på den alvorstunge elbilmessen. Møt Motors 10 utvalgte ofre.
Det er for mye gravalvor – og for
lite skjemt – med elkjøretøy.
Så: Hvor mye gøy og gærent kan Motor utøve på en utstilling som bare viser elbiler? Hvor mye STØY kan vi skape blant lydløse kjøretøy?
Strømsjokk er målet vårt denne dagen.
For: Lite galskap
skjer på en elbilutstilling. Folk rusler høflig rundt. Kikker forsiktig. Prater
lavt. Passer på å ikke ripe de kliniske, kinesiske utstillingsbilene med
skinnjakkas aggressive nagler. Sjekk
øyeblikkene når Motor lager ørlite leven på eCarExpo i Norges største
messehall i Lillestrøm. Man får jo bare den moroa man lager selv – sammen med
andre:

Midt på et falskt tregulv står Mazdas nye stjerne på strøm. I en krok på samme stand får vi øye på et tre med blader i samme rødfarge i en altfor liten potte. Vi tenker det er på tide å forene de to objektene.
Vi griper tak i nærmeste Mazda-mann og spør om han vil posere på foto med busken i hendene foran bilnyheten.
Han flakker med blikket og mumler noe om at han er «lite fotogen». Så lyser han opp ved synet av en kollega og peker: «Spør ham».
Espen Brenna, selger hos Mobile
på Jessheim, stiller villig opp, og endelig har vi det pussige bildet vi ønsker.

Et av utstillingens minst triste elkjøretøy er en glad-senket VW ID. Buzz. Den oransje og sorte skapningen står på standen til Work System, som leverer innredninger til håndverkerbiler.
Motor blinker ut salgssjef Linda Wigh som neste offer. Oppgave: Hva kan hun gjøre som gjør bildet like glad som bilen? «Stå på hodet» krever spesialforsikring. «Slå hjul» er bare gøy på internfilm.
Hun beveger
armene ut fra kroppen, og strekker dem ut og opp. Motor roper så publikum blir
redde: «Enda høyere!»
Det viktigste er ikke hva folk tenker, men at vi har et
bilde.

Vi har brennende lyst til å prøvesitte nyheten Audi Q6 Sportback e-tron. Vi venter og venter. De fire sidedørene forblir lukket.
Inne i kupeens tussmørke skimter vi tre menn. De snakker og snakker. Tar seg god tid. Antagelig hjelper det lite at vi står og nistirrer og snøfter.
Folk blir vanligvis bare enda mer sta når man viser at man svetter av utålmodighet.
Til slutt ser Motor seg nødt til å bank hardt på vinduet. Ut kommer tre unge menn. De ser litt skeptiske ut. Inntil vi foreslår å ta et snapshot-portrett. Da sprekker minst to av dem opp i glis. «Stå nærmere hverandre», hyler vi. Så nesten hele utstillingshallen rister.

Hva kan vi
finne på som ikke virker altfor billig? Utstilte Lucid Air Dream Edition koster
tross alt kroner 2.212.000. Vi lusker rundt for å se hva som finnes av
umuligheter. Vi observerer at Lucid byr på ordentlig kaffe, mekket av barista
Jon David Andreassen fra det ambulerende firmaet espressomobile.no.
Vi røsker med oss tavlen med kaffemenyen og griper nevnte Andreassen i kragen. Motor får ham til å posere med skiltet foran bilen. Lucids engelskspråklige representanter ser en anelse engstelige ut, og vi tenker at det er akkurat slik det skal være.


Kias driftige
kommunikasjonssjef Christian Lagaard har kommet oss i forkjøpet. Planen vår var
å finne på noe rart på Kia-standen. Eller i det minste tulle litt. Mannen er
eneste utstiller med et tydelig tema. Og mikro-ekspedisjon ut i geografien er
ikke noe dårlig valg.

Lagaard har dekorert ruggen Kia EV9, nyheten EV3 og andre utgaver med taktelt, stemningslamper og andre ting du ville tatt med på ekspedisjon i villmarka.
Han sørger også for å kommunisere en rekke fordeler ved bilene, som at du kan bruke dem som strømkilde når du camper i naturen. Det eneste standen mangler, er et sprakende, gnistrende stort bål.
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi med kjappe småbiler ...
Den starter med et snerr: Liten bil og stor lyd
-
Vi som kjører offroad:
Bilvask? Nei takk, jeg har nettopp badet
-
Vi med fete åk på stripa:
Bilene hele Norge ville sitte på med
-
Vi som kjører eldre Subaru:
Den er Subaru utenpå, og romskip inni
-
Vi med litt ukjente biler:
I 2025 vet (nesten) ingen vet hva dette er
-
Vi som gaffateiper bilen:
Gaffateip holder bilene våre sammen
-
Vi med politibiler som hobby:
Helt sjef å kjøre politibil!
-
Vi som koser oss i kei cars:
De fant stor lykke i liten bil
-
Vi med godt humør på bilmesse:
Elbilnyheter fortjener å bli tøyset med
-
Vi som ser bil på YouTube:
Hun putter humor tilbake i gammelbiltester

Vi kan more oss med å vurdere hver stand ut ifra de mektige møblene. De tykke teppene. De dekorative plantene. Med terningkast. Antall stjerner. Eller poengskala fra én til 10.
Mange utstillere har stoler. Lenestoler. Slapp-av-stoler. Slappe stoler. Formsterke sitteredskaper.
Man
vil at folk skal sitte ned, at folk skal bli. Ikke rusle rastløst videre til
konkurrenten ved siden av. Heller synke ned i en designstol. Synke behagelig
dypt ned i merkevarens fold.

«Gode seter» er også et hvert bilmerkes uslåelige salgsargument. Dekkstøyene får gjerne være litt irriterende, bagasjeplassen i snaueste laget og avbetalingene i tyngste laget.
Men: Så lenge baken finner en myk landingsplass og den rake ryggsøylen
får hvile med riktig støtte og myk putefølelse – er alle, absolutt alle andre
plager tilgitt.

Polestar får Motors uoffisielle pris for eCAr Expos mest sterile utstillerområde. Her er alt hvitt. Hvitt på hvitt. Lakknyansen heter «Snow».
De nærmeste farge-slektningene «Magnesium», «Thunder» og «Jupiter» får ikke slippe til her. Både Polestar 2, 3 og 4 stiller i snødrakt.
Men vent: Polestars produkteksperter fyker rundt i noe
som ligner sort bekledning (dog hvite sko). De går i det minste ikke i ett med
den hvite veggen. Det er det mest rampete vi får til her og nå: Et bilde av en
enslig sortkledd Polestar-vert i et hav av blendende hvitt lys.

