OPPSTRØMS: Matin Zebari og Marie Presthus tar Motors utfordring om å klatre i høyden på nye Renault 5 e-tech.

Vi med godt humør på bilmesse:

Elbilnyheter fortjener å bli tøyset med

Målet vårt: Å tulle litt med folk på den alvorstunge elbilmessen. Møt Motors 10 utvalgte ofre.

Publisert

Det er for mye gravalvor – og for lite skjemt – med elkjøretøy.

eCar Expo 7. til 9. februar

  • Årlig, ren elbilmesse
  • Nyheter og prøvekjøringer
  • Åsted: Nova Spektrum Lillestrøm
  • Bransjedag og to publikumsdager
  • Viktigste utstillere: Audi, BMW, Lucid, Mazda, Porsche, Renault, Tesla, Nio, Volvo, VW, Xpeng, Zeekr

: Hvor mye gøy og gærent kan Motor utøve på en utstilling som bare viser elbiler? Hvor mye STØY kan vi skape blant lydløse kjøretøy? 

Strømsjokk er målet vårt denne dagen.

For: Lite galskap skjer på en elbilutstilling. Folk rusler høflig rundt. Kikker forsiktig. Prater lavt. Passer på å ikke ripe de kliniske, kinesiske utstillings­bilene med skinnjakkas aggressive nagler. Sjekk øyeblikkene når Motor lager ørlite leven på eCarExpo i Norges største messehall i Lillestrøm. Man får jo bare den moroa man lager selv – sammen med andre:

I BUSKENE: Motor befaler den medgjørlige Mazda-selgeren Espen Brenna om å posere med utstillingens rødeste plantedekorasjon. Nyheten heter Mazda 6e.

Midt på et falskt tregulv står Mazdas nye stjerne på strøm. I en krok på samme stand får vi øye på et tre med blader i samme rødfarge i en altfor liten potte. Vi tenker det er på tide å forene de to objektene. 

Vi griper tak i nærmeste Mazda-mann og spør om han vil posere på foto med busken i hendene foran bilnyheten. 

Han flakker med blikket og mumler noe om at han er «lite fotogen». Så lyser han opp ved synet av en kollega og peker: «Spør ham». 

Espen Brenna, selger hos Mobile på Jessheim, stiller villig opp, og endelig har vi det pussige bildet vi ønsker.

HURRA: «Få se hvor høyt du klarer å strekke armene i været», oppfordrer Motor, og Linda Wigh i Work System strekker dem lengre enn lengst.

Et av utstillingens minst triste elkjøretøy er en glad-senket VW ID. Buzz. Den oransje og sorte skapningen står på standen til Work System, som leverer innredninger til håndverkerbiler. 

Motor blinker ut salgssjef Linda Wigh som neste offer. Oppgave: Hva kan hun gjøre som gjør bildet like glad som bilen? «Stå på hodet» krever spesialforsikring. «Slå hjul» er bare gøy på internfilm. 

Hun beveger armene ut fra kroppen, og strekker dem ut og opp. Motor roper så publikum blir redde: «Enda høyere!»
Det viktigste er ikke hva folk tenker, men at vi har et bilde.

TRE VENNER: Kompisene Tyler Chester, Daniel Juarez og Seedy Kassama er på elbilmessen med skoleklassen.

Vi har brennende lyst til å prøvesitte nyheten Audi Q6 Sportback e-tron. Vi venter og venter. De fire sidedørene forblir lukket. 

Inne i kupeens tussmørke skimter vi tre menn. De snakker og snakker. Tar seg god tid. Antagelig hjelper det lite at vi står og nistirrer og snøfter. 

Folk blir vanligvis bare enda mer sta når man viser at man svetter av utålmodighet. 

Til slutt ser Motor seg nødt til å bank hardt på vinduet. Ut kommer tre unge menn. De ser litt skeptiske ut. Inntil vi foreslår å ta et snapshot-portrett. Da sprekker minst to av dem opp i glis. «Stå nærmere hverandre», hyler vi. Så nesten hele utstillingshallen rister.

LUCID: Motor tjuvlåner barista Jon David Andreassen, som er innleid på standen til det amerikanske elbilmerket Lucid.

Hva kan vi finne på som ikke virker altfor billig? Utstilte Lucid Air Dream Edition koster tross alt kroner 2.212.000. Vi lusker rundt for å se hva som finnes av umuligheter. Vi observerer at Lucid byr på ordentlig kaffe, mekket av barista Jon David Andreassen fra det ambulerende firmaet espressomobile.no.

Vi røsker med oss tavlen med kaffemenyen og griper nevnte Andreassen i kragen. Motor får ham til å posere med skiltet foran bilen. Lucids engelskspråklige representanter ser en anelse engstelige ut, og vi tenker at det er akkurat slik det skal være.

VILLMARKSLIV: Kias toppmodell EV9 tåler taktelt og andre påfunn.
KLATREHOBBY: Motor beordrer Christian Lagaard opp i teltet han selv har montert på toppen av Kia EV9. Kommunikasjonssjefen er høyt og lavt på camp fire-området til Kia Bil Norge.

Kias driftige kommunikasjonssjef Christian Lagaard har kommet oss i forkjøpet. Planen vår var å finne på noe rart på Kia-standen. Eller i det minste tulle litt. Mannen er eneste utstiller med et tydelig tema. Og mikro-ekspedisjon ut i geografien er ikke noe dårlig valg.

NYHETSANKER: Christian Lagaard i Kia adlyder når Motor dirigerer ham rundt for foto på utstillings-standen.

Lagaard har dekorert ruggen Kia EV9, nyheten EV3 og andre utgaver med taktelt, stemningslamper og andre ting du ville tatt med på ekspedisjon i villmarka. 

Han sørger også for å kommunisere en rekke fordeler ved bilene, som at du kan bruke dem som strømkilde når du camper i naturen. Det eneste standen mangler, er et sprakende, gnistrende stort bål.

Vi kan more oss med å vurdere hver stand ut ifra de mektige møblene. De tykke teppene. De dekorative plantene. Med terningkast. Antall stjerner. Eller poengskala fra én til 10. 

Mange utstillere har stoler. Lenestoler. Slapp-av-stoler. Slappe stoler. Formsterke sitteredskaper. 

Man vil at folk skal sitte ned, at folk skal bli. Ikke rusle rastløst videre til konkurrenten ved siden av. Heller synke ned i en designstol. Synke behagelig dypt ned i merkevarens fold.

VOLVO-SETE: Vi tillater oss å flytte litt rundt på bilmerkenes sitteredskaper. Og kjenner igjen designeren Andreas Engesviks «Bollo»-stol, skrudd sammen av svenske Fogia.

«Gode seter» er også et hvert bilmerkes uslåelige salgsargument. Dekkstøyene får gjerne være litt irriterende, bagasjeplassen i snaueste laget og avbetalingene i tyngste laget. 

Men: Så lenge baken finner en myk landingsplass og den rake ryggsøylen får hvile med riktig støtte og myk putefølelse – er alle, absolutt alle andre plager tilgitt.

POLSTJERNEN: Motor gir Polestars utstiller-vert Simen Alexander Strømstad beskjed om å flashe den fine «Polestar»-logotypen på armen.

Polestar får Motors uoffisielle pris for eCAr Expos mest sterile utstillerområde. Her er alt hvitt. Hvitt på hvitt. Lakknyansen heter «Snow».

De nærmeste farge-slektningene «Magnesium», «Thunder» og «Jupiter» får ikke slippe til her. Både Polestar 2, 3 og 4 stiller i snødrakt. 

Men vent: Polestars produkteksperter fyker rundt i noe som ligner sort bekledning (dog hvite sko). De går i det minste ikke i ett med den hvite veggen. Det er det mest rampete vi får til her og nå: Et bilde av en enslig sortkledd Polestar-vert i et hav av blendende hvitt lys.

GROM OG GRØNN: Marie Presthus og Matin Zebari røsker opp i elbilutstillingens alvor.