NÅ MED STRØMSTØTTE: – EQS 680 SUV er en milepæl i merkets historie, sier Mercedes-Maybach-sjef Daniel Lescow om den første helelektriske modellen i Maybach-utgave.Alle foto: MERCEDES-BENZ AG
Maybach med EQS 680 SUV:
Første elektriske i den ekstreme luksusklassen
Hva skjer når du tar verdens allerede beste elbil og gjør alt du kan finne på for å løfte luksusen til et høyere nivå? Mercedes-Maybach EQS 680 SUV er et slags svar.
SHANGHAI (Motor): Maybach er et stykke tysk bilhistorie, etablert av far og sønn Maybach tidlig på 1900-tallet og etter hvert innlemmet som del av Daimler-konsernet og Mercedes-Benz. Etter et mislykket forsøk på å vekke merket til liv rundt årtusenskiftet, ble Maybach lagt ned som eget merke i 2013, før Daimler ga det et nytt forsøk i nytt format året etter:
Mercedes-Maybach EQS 680 SUV
Pris: Ikke klar. Markedslanseres i andre halvdel av 2023.
Firehjulsdrift, el-motor (484 kW, 950 Nm maks dreiemoment). WLTP-rekkevidde: 600 km. Forbruk 22,5–24,4 kWt/100 km. Maks ladeeffekt: 200 kW (DC), 22 kW (AC). Hurtiglader 10–80 prosent på 31 minutter.
Lengde/bredde/høyde (mm): 5125/2034/1721.
Akselavstand (mm): 3210. Bagasjerom: 440 liter.
Slik Mercedes-AMG tilbyr kraftigere og sportsligere utgaver av utvalgte Mercedes-versjoner, er Mercedes-Maybach steroidversjonen av moderskipets allerede velutstyrte S-klasse-vogner.
Hittil er det kommet et drøyt dusin varianter.
Med Mercedes-Maybach EQS 680 SUV kommer den første elektriske.
Alle slags folk
I Norge finnes det per i dag to Maybach-varianter for salg; S-klasse og GLS (som snart kommer i ny versjon), begge priset nord for 2,5 millioner.
Det er altså ikke bil for Hvermansen. Blant de nær 1,3 millioner bilene som er nyregistrert i Norge siden 1. januar 2015, utgjør Maybach bare åtte – 8 – eksemplarer.
Men i global sammenheng er dette luksussegmentet forbløffende potent. I 2022 solgte Mercedes-Maybach 21.600 biler, en oppgang på 37 prosent fra året før – og mer enn en på hver i den samlede befolkningen i mellomstore norske byer som Lillehammer eller Molde.
Når vi spør Maybach-sjef Daniel Lescow om hva slags klientell han faktisk betjener, kommer svaret likefrem:
– Alle slags folk. Vi har kunder i spennet fra kongefamilie og musikkstjerner til forretningsfolk.
Så mye for sosiologien. Når det gjelder selve bilen er dette i bunn og grunn en EQS SUV av den typen vi lenge har latt oss begeistre av. Bygget på samme plattform, med identisk lengde (512,5 cm), med marginale justeringer i bredde og høyde, ikke minst en mer høyreist front der de karakteristiske, vertikale stripene kommer til sin rett og åpner mulighet for «et mer representativt frontparti», som Lescow kaller det.
Dessuten har Maybach-versjonen mer kraft: 484 kW og 950 Nm, mot 400 kW og 880 Nm på «den ordinære» EQS SUV 580.
Tross en vekt på nærmere tre tonn, har den akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 4,4 sekunder. Med WLTP-forbruk i intervallet 22,5-24,4 kWt/100 km har den om lag 600 km rekkevidde på én lading.
For den som skal på helgetur til slottet, så er likevel bagasjeplass en større bekymring enn rekkevidde: 440 liter er på nivå med Nissan Leaf.
Unik prestisje
Men det er ikke avveininger om bagasjeplassen som vipper vektskålen når det kommer til kjøp av denne bilen eller ikke. En Maybach er en bil for alt annet enn hverdagslogistikken.
Når den kommer trillende på veien, er det med noen godt gjenkjennelige karakteristika, i tillegg til den nevnte fronten:
Denne bilen har noe så staselig som den klassiske Mercedes-stjerna i krom på panseret. Ellers er det pyntet rundhåndet med Maybach-logoer rundt lufteinntakene på hver side av fronten, på stigbrett, C-stolpe og felger.
I en tid hvor kromdetaljene blir stadig sjeldnere som visuelle effekter på nye bilmodeller, er denne Maybach-modellen et spark i den andre retningen – ikke bare med den nevnte stjerna, lyktelister og dørhåndtak, men også i en kraftfull innramming av sidevinduene fra A- til C-stolpe.
Annonse
Overdådig
Men det er inne i kupéen du skjønner at livet er annerledes for de virkelig rike. Der Benz-utgaven av EQS SUV tilbyr valg mellom to eller tre seterader og plass til å huse hele storfamilien, skal Maybach-kunden ta stilling til om det ikke egentlig holder med fire seter totalt?
Er fire nok, får du en røslig midtkonsoll med to sammenleggbare bord, koppholdere som sikrer trygg frakt av sølvbelagte champagneglass og et kjøleskap mellom de to setene.
Bak er det også puter og infoskjermer og seteventilasjon og massasjefunksjon og en spesialløsning for nakke- og skuldervarme – i tillegg til mulighet for å legge setet helt ned, og en elektrisk gardinanordning som avskjærer muligheten for at du fotograferes utenfra, om du ønsker det slik.
Fremme er den store hyperskjermen standard, alt av bærekraftig bearbeidet skinn og lær er behandlet manuelt av en stab på 200 ansatte ved et anlegg i tyske Sindelfingen, før det er fraktet til fabrikken i Tuscaloosa i USA – hvor alle EQS- og EQE-modellene til Mercedes blir satt sammen.
Lyd i hattehylla
Produksjon i USA er ikke så rart, når du tar målgruppa i betraktning, den befinner seg i nettopp USA, Sør-Korea, enkelte av araberstatene, i noen grad Europa, men spesielt i Kina, selv om Maybach-ledelsen ikke vil informere altfor detaljert om de lokale salgsvolumene.
Konkurrenter, da?
– Nei, det har vi egentlig ikke. Noen vil si Bentley og Rolls-Royce, men vi konkurrerer mest med oss selv, sier Daniel Lescow.
Maybachs ingeniører og designere har jobbet i 20 måneder med detaljene på denne bilen, og blant hovedprioriteringene har vært å gjøre bilen enda stillere og mer komfortabel enn Benz-versjonen.
– Maybach handler om fred og ro, og er optimalisert for en behagelig kjøreopplevelse, lover Lescow.
Men det er 15 høyttalere som sikrer gode muligheter for lydopplevelser, to av dem er sågar montert i hattehylla.
Annonse
Det aller siste
Samtidig er dette en bil som har det siste av oppdatert Mercedes-teknologi for komfortabel og utslippsfri kjøring:
Firehjulsdrift med automatisk frakobling av den fremre akslingen ved behov for å maksimere rekkevidden, varmepumpe, bakakselstyring som sikrer svingflate som på en kompaktbil, luftfjæring med trinnløst justerbar demping, og en mulighet for å heve bakkeklaringen med 35 mm.
I tillegg til de fire ordinære kjøremodusene (eco, sport, off-road og individual) kommer den også med et eget Maybach-modus til erstatning for komfort-modus, designet for maksimal kjørekomfort på rad to.
Støydempingen skal være uten sin like, lover Maybach, og HEPA-filteret skal rense all luft utenfra for støv, partikler og pollen. Partikkelverdiene inne og utenfor bilen vises i infoskjermen, og hvis kvaliteten ute er for lav, gir systemet også anbefalinger om å lukke sidevinduer eller soltaket.
Og hvem skal så faktisk ta den jobben, du eller sjåføren?
– Det er en bil du kan kjøre, men også bli kjørt i. Mange tror Maybach er sjåførstyrt, men det er ikke tilfellet. Med denne akselerasjonen og en toppfart på 210 km/t er dette en bil du kan ha mye moro med, forsikrer Shahram Hami Nobari, prosjektleder for elbiler i Mercedes-Maybach.