STOR FORSKJELL: Fire-fem meter forskjell i bremselengde kan handle om liv og død.Foto: NIKLAS CARLE
Slakter lettrullende dekk:
«Nye biler har fem–seks meter lengre bremselengde»
I 2017 brukte en VW Tiguan 34 meter på å stoppe fra 100 km/t. I 2023 bruker en Mazda CX-60 38 meter. – To år gamle dekk kan være bedre enn nye, lettrullende dekk, sier ekspert.
Eksempelet er hentet fra testene som svenske Vi Bilägare utfører på sine langtestbiler hver sommer. Testene, der fem biler plukkes ut og kjøres gjennom et år, har pågått siden 1987.
I år er følgende biler med: Toyota Corolla Cross, Skoda Fabia, Kia Niro EV, Mazda CX-60 og Mercedes T-klasse.
Denne sommeren har testlaget notert seg at bilene stopper etter 39–40 meter i de standardiserte bremsetestene fra 100 km/t på tørr vei.
For bare fem–seks år siden var tallene vesentlig bedre.
– For eksempel stoppet biler som VW Tiguan og Peugeot 3008 etter henholdsvis 34 og 35 meter under sommertesten i 2017, sier Vi Bilägares journalist Nils Svärd.
Det er han som administrerer og gjennomfører testene av vinter- og sommerdekk som publiseres to ganger i året her i Motor.
Det var under fjorårets test av sommerdekk at de lettrullende dekkene virkelig avslørte sine dårlige egenskaper, med lange bremselengder og høyere risiko for vannplaning.
Konklusjonen var at prisen for bedre effektivitet var foruroligende høy, kanskje til og med direkte livsfarlig. Les testen her.
Annonse
Lengre og lengre
Resultatene fikk etter hvert stor internasjonal medieoppmerksomhet og er senere blitt et tema hos både bil- og dekkprodusenter. Les mer her.
– Man forventer selvsagt at nye biler bare blir bedre og bedre, og sikrere og sikrere. Men faktum er at bremselengdene blir lengre og lengre. Det skyldes at bilene monteres med lettrullende dekk, ofte kalt ECO-dekk av fabrikken, sier Svärd til Motor.
Eksempelet innledningsvis er relevant, fordi Tiguan og CX-60 er to jevnstore konkurrenter. Men det mest alvorlige eksempelet finner vi noen prisklasser ned. Hos Skoda Fabia.
Svært dårlige tall
Denne ruller på samme type ECO-dekk som VW-konsernets elbiler, og kom rett fra fabrikken med bare 5,8 millimeter mønsterdybde.
Det er rundt 2 millimeter mindre enn et nytt, vanlig sommerdekk.
Dekkenes svakheter slo ut i svært dårlige tall i bremsetesten. 40,3 meter bremselengde med tom bil er dårligst blant årets testbiler. Mercedes T-klasse endte på 39,4 meter, og nevnte Mazda CX-60 på 37,9 meter. Felles for alle disse tre er lettrullende ECO-dekk.
Annonse
Skremmende paradoks
Trenden med lettrullende dekk gjelder ikke bare elbiler. Også biler med ulike typer forbrenningsmotor leveres med disse dekkene, for å redusere forbruk – og dermed utslipp.
Svärd synes det er et skremmende paradoks.
– Samtidig som bilprodusentene bruker milliarder på å utvikle stadig bedre sikkerhetssystemer, så velger de dekk som reduserer trafikksikkerheten, bare for å kunne skryte av noen kilometer bedre rekkevidde eller noen gram lavere CO2-tall i markedsføringen, påpeker han.
Den lavere rullemotstanden gir ikke bare lengre bremselengder. De lettrullende dekkene har også større risiko for både punktering og vannplaning.
– Jeg vil påstå at et ett–to år gammelt dekk er bedre enn et nytt ECO-dekk hvis de har samme mønsterdybde. Faktum er at det hadde vært bedre om bilprodusentene hadde valgt et litt brukt dekk til sine kunder, framfor ECO-dekkene som nå leveres, sier Svärd.