VW-sjefen vil ikke droppe Golf-navnet:
Gjenoppstår trolig i helelektrisk versjon
VW-sjefen Thomas Schäfer vil ikke gi slipp på et ikonisk modellnavn. Samtidig sier han at framtiden er helelektrisk. Da er det bare å legge sammen én pluss én.
e-Golfens død ble behørig varslet i forkant av lanseringen av ID.3. Likevel ble det for mange et hardt og brutalt farvel med en modell som inntil det siste var en nybilfavoritt hos norske kunder. Nå tyder mye på at ikonet gjenoppstår i elektrisk versjon.
Arv og identitet
Thomas Schäfer rundet nettopp hundre dager i jobben som Volkswagen-sjef. I et forum i Berlin nylig, snakket han om erfaringene så langt – og om den nære framtiden til merket.
Han erkjente at VW har fått en del kritikk de siste årene, og at det var viktig for VW å forvalte sin arv og gjenvinne sin identitet, skriver Wolfsburger Allgemeine Zeitung.
Har du lest disse sakene?
For mange kan dette oppsummeres i ett ord: Golf.
Dagens Golf er den åttende generasjonen. Den ble ansett som den siste da den ble lansert, men det har foreløpig ikke kommet noen offisiell beslutning fra VW om det kan forventes en niende generasjon.
Fortsatt er det sju versjoner tilgjengelig her i Norge. Men som kjent er stasjonsvognen og alle dieselversjoner borte, i tillegg til den helelektriske.
Ved utgangen av september lå modellen som har vært Norges mest solgte hele 18 ganger, nede på en 84. plass på nybilstatistikken.
Enorm verdi
Skal VW gjenvinne sin identitet gjennom den ikoniske modellen og i en framtid som er batterielektrisk, må det med andre ord en ny e-Golf til.
– Vi snakker om det, men det er ikke klart ennå, sier Schäfer i følge avisen i Volkswagens fødeby.
Han legger til at temaet krever fingerspissfølelse:
– Navnet Golf er av enorm verdi i seg selv.
Mest lest på Motor.no:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
-
Selger mer ... likevel:
Hvorfor var det plutselig tomt for 98 oktan?
-
Quiz:
Kan du noe om disse bilene fra 1979 til 1984?