CRUISER AVGÅRDE: Prepple Houmb foran sin Landcruiser 2000-modell hjemme på verkstedgulvet.

10-punktsjekken med «Prepple» Houmb:

«Lexus er den beste bilen. Det er ikke noe å diskutere»

«Prepple» Houmb (60) har mekket biler omtrent like lenge som han har vært frontfigur for rockebandet DumDum Boys. Han kan selvsagt alle triksene når det gjelder vedlikehold av bil: lanolin-bruk, oljeskift, oktan og perfekt tidspunkt for kjøp av dekk.

Publisert Sist oppdatert

10-PUNKTSJEKKEN

Motor spør norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gangen: Vokalist og bilmekaniker «Prepple» Houmb.

Les tidligere 10-punktsjekker her

Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?

– Det koster fint lite. Jeg har to elbiler, en Fisker 2023-modell og en Fiat 500e 2014-modell importert fra California, som er firmabiler. Land Cruiseren (Toyota LC 90 årsmodell 2000) får noen spark i dekkene innimellom og et lag lanolin hvert år. En gang i året er greia med lanolin, og et tynnere lag enn anbefalt. Legger du på for tjukt, stinker bilen sau. Tynt lag, oftere. Hvis det går lenger tid enn ett år mellom hver gang, er det bortkastet. Da blir det vasket vekk av veisaltet.

Per Øivind «Prepple» Houmb (60)

  • Vokalist og frontfigur i rockebandet Dumdum Boys. Han var også vokalist i forløperen Wannskrækk. Houm driver et énmannsverksted hjemme på Hallangen i Frogn kommune i Akershus. Han startet som bilmekaniker i 1991, for så å drive med utleie av bruktbiler. Han drev med opplæring av det han omtaler som vanskeligstilte i 11 år, før han tok fatt som bilmekaniker igjen.
  • «Prepple»s kundeliste er ifølge ham selv alltid fullbooket, og han ønsker ingen tekstreklame for mekke-businessen ute på «bøgda».
  • Foruten Houmb, består Dumdum Boys av gitarist Kjartan Kristiansen, bassist Aslak Dørum og trommeslager Sola Jonsen. Bandet har vunnet fem Spellemannspriser, inkludert Årets Spellemann i 1992 og Årets Hederspris i 2007.

Jeg kjøpte Fisker-en i fjor for å ha den som firmabil på verkstedet. Jeg hadde ikke lyst på Kina-bil, Fisker-en var spennende, og så smal. 

Men helt natta, skulle det vise seg. Det var en prototype som skulle oppdateres hele tida, og så gikk Fisker konk. Men jeg er blitt kjent med den flinkeste mekanikeren, så det går fint. Det er den bilen jeg bruker mest, den har gått 25.000 kilometer siden desember i fjor.

Kiling i pick-up-beinet?

– Totalt kjører jeg kanskje 30.000 kilometer i året. Vi bor ute på «bøgda», ved Hallangen sør for Nesodden, så det blir noen turer inn til Oslo, til hytta og Trondheim. Land Cruiseren kan trekke hus og båter. Fruen elsker den, men vil ikke ta i Fiskeren. Den piper for mye og går for fort, med sin Tesla-akselerasjon hopper den av gårde.

Jeg hadde fire biler, men kvittet meg med den fjerde – en Dodge Ram. Kanskje det begynner å kile i pick-up-beinet mitt, og jeg går til anskaffelse av en Ram igjen. På grunn av «følelsen», selv om du må ha med en hel bensinstasjon når du bruker den.

Jeg tenker ikke så mye på hva forsikring av bilene koster. Jeg gjør jo alt med dem sjøl på verkstedet mitt, der jeg jobber alene og driver det som en tannlege med timebestilling. Kundene sitter på gangen og venter mens jeg reparerer bilene deres.

(artikkelen fortsetter under annonsen)

MY BONNIE: Prepple og hans Triumph Bonneville.

Kjøp dyr bensin

Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?

– Det har ikke påvirket meg en puck. Før var det slik at hvis jeg ville ha en ting, så hentet jeg den. Nå som jeg er blitt eldre, er jeg ikke så glad i å eie mange ting. Det medfører for mye vedlikehold. Hvis ting ikke virker, blir jeg helt rar.

Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte? Rustbehandling?

– Er bilen skitten, går jeg over den med trykkspyling og en svamp hvis jeg gidder. Stell og oljeskift. Bilene er gjerne satt opp med oljeskift etter 30.000 kilometer. Det er i alle fall 10.000 for mye. En hyttenabo av meg har en Audi RS4 med V6-er og twin turbo. Han skifter olje etter 10.000 kilometer og bruker olje fra øverste hylle. Jeg har vel servet den bilen i 15 år. Bilene varer lenge hvis du er nøye med oljeskiftene. Det er også lurt å kjøpe dyr bensin og diesel. Lukter du på 98 oktan og 95 oktan, er det stor forskjell. 95 er sånn «hva faen er det for noe?». «Høggerne» har aldri solgt så mange dieselbiler som nå.

Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?

– Jeg oppbevarer dekkene på verkstedet, og bytter når kona «piper» eller jeg mener det er på tide å gjøre det. Når du setter nye dekk på bilen, er det som å kjøre en ny bil. Det er ikke noe å lure på. Kunder spør om det, og da yter jeg rådgivning. Dekk er blitt historisk dyrt. Men hvis du går til «høggern» og handler sommerdekk nå før vinteren, kan du få et sett for 1000 kroner. Og så er det motsatt hvis du kjøper vinterdekk foran sommersesongen. Det er i alle fall de (lave) prisene jeg er vant til ved kjøp av dekk.

Ute er best

Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper bruktbil? Og hvor lang levetid må bilen din ha?

– Det går veldig fort. Jeg prøver bilene så vidt det er. Jeg har i alle år anbefalt kundene mine å kjøpe Toyota. Når det gjelder årsmodellene fra 2005 til 2010, er det mye rart. Men før og etter det, er Toyota slik som vi tenker på Toyota. Nivået over det, er Lexus den beste bilen. Det er ikke noe å diskutere. Det er aldri noe tull med den. Alt, vindusheisene og så videre, virker. Jeg vet om flere Lexus som har gått over 400.000 kilometer. Selv har jeg hatt to LS 400, som jeg kjøpte da jeg tok inn biler og motorsykler fra California.

Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året? Bruker du trekk hvis den står ute?

– De står ute. Skal du først kjøre på vinteren i den saltlaken vi har her, kan bilene like godt stå ute i den samme temperaturen. Hvis bilen står i samme temperatur hele tiden, ruster den mindre. Folks påstand om at det er bedre for bilene å parkere dem i en varm garasje, er ikke sann. Før i tiden importerte vi salt fra Russland som veiene ble saltet med på vinteren. Det saltet tok veldig hardt på bilene. Nå kommer saltet fra Canada, og det er enda verre. Det fins midler til erstatning for salt, som ikke ødelegger bilene. Men det blir ikke brukt.

Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din MÅ ha (à la oppvarmet ratt, tilhengerfeste ... musikkanlegg; hva lytter/lyttet du til i bilen (radio, NRK 2, musikk, podkast?) hvis pengene ikke var en begrensning?

– Mine biler må ha firehjulstrekk og piggdekk, fordi jeg bor som jeg gjør. Når det gjelder musikkanlegg i bilen, er jeg ikke spesielt jålete. Jeg setter inn et anlegg som virker. Spotify, radio og podkast. Det er det jeg pleier å høre på. Men stille er også helt fint.

(artikkelen fortsetter under annonsen)

Blitz-krig

Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?

– Sølv, svart, brun. Men fargen driter jeg i. Fruen er opptatt av det. Hun vil helst ha hvit bil, som hvit var på FN-bilene. Nå er den hun kjører, sølvfarget.

Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?

– Jeg har servet alle bilene mine selv. Noen drittbiler har jeg kanskje hatt. En gang i unge år kjøpte jeg en Opel Blitz som skulle brukes som band-bil. Den var full av rust. Jeg trodde jeg skulle klare å sveise den med en pinne. Det gikk ikke så bra. Det endte omtrent med at vi kunne tråkke gjennom gulvet. Den varte vel et par års tid.

Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?

– Jeg har aldri hatt en drømmebil. Det er ikke blitt annerledes med årene. Jeg kunne tenkt meg å kjøre Porsche på bane en hel dag. Men jeg ville aldri kjøpt en Porsche. Det er for jålete. Jeg er en litt nedpå fyr. Jeg skulle ha kjørt Formel 1 på Anderstorp, men det ble til Formel Renault – som er det samme som Formel Ford. Jeg kunne ha dratt på mer, og ble forbikjørt. Men som mekaniker tenker du på utstyret, og det skal du ikke i slike biler på bane. Hvis den «riktige» (Ford) Raptor kom i godkjent elektrisk utgave, ville jeg gjerne ha prøvd den – fordi du skal kunne hoppe 18 meter med den.