SE PÅ HAN: RSA-sjef Frank Dunvold foran BYD Han, en kinesisk elbil norske bilkjøpere har fått øynene opp for.Foto: FRANK FIELDING
Leverer 1300 biler før nyttår:
– Vi har en drøm om å selge 10.000 biler neste år
Frank Dunvold slår ut med armene og synes bil-livet er herlig. Mens resten av bransjen sliter med å få tak i biler, får BYD-importør Dunvold alt han ber om.
PARIS (Motor): – Vi har hatt en hemmelig drøm om å selge 10.000 elektriske BYD-biler neste år. Og det er ikke hemmelig lenger. Vi er nok der at vi får nesten alle de bilene vi ber om fra fabrikken, sier Dunvold – der han står med fire BYD-modeller i ryggen på bilutstillingen i Paris.
SUV-en BYD Tang kom først, nå supplerer de med rimelige Atto 3 og Tesla-inspirerte Han.
Sistnevnte har 530 km rekkevidde, gjør 0–100 på under fire sekunder og koster 569.000 kroner. Over 500 slike biler skal leveres ut i løpet av året.
– Det er ganske mye, all den tid vi ikke har hatt noen lansering av bilen i Norge, sier Dunvold.
Selvforsynte
Sist i BYDs Paris-rekke er sedanen Seal, som kommer i Sverige og Tyskland mot slutten av året.
– Det kommer biler i absolutt alle segmenter og de kommer i stort antall. BYD er strengt tatt en teknologibedrift mer enn en bilprodusent. De lager ikke bare bilene, mens også mikrobrikkene og batteriene. Det setter dem i en helt unik situasjon, slik forholdene er i bilindustrien nå. De er selvforsynte, med kontroll på alle ledd i produksjonskjeden, fordi de er sin egen underleverandør, sier Dunvold – som tror BYD vil være verdens største elbil-produsent i løpet av noen få år.
BYD (forkortelse for Build Your Dream) er allerede nummer to – bak Tesla.
Strengt tatt har Dunvold og RSA-konsernet bygget sin norske posisjon på å selge akkurat det motsatte av det han nå slår ut armene for – fossile, firehjulsdrevne Suzuki-biler.
– Vi skal selvfølgelig fortsette med Suzuki, kanskje får vi 100 prosent av det norske markedet på rimelige, firehjulsdrevne biler med forbrenningsmotor. Noen ganger er det smart å være kjerringa mot strømmen, bokstavelig talt. Men det virkelig gøyale er at det er så store endringer i bilbransjen. Noen merker er på vei ut, andre på vei inn. Jeg tror kanskje det aldri har vært så store endringer som vi ser akkurat nå, sier Dunvold.