ROM TIL FIRE: Dette møter deg i resepsjonen på dekkhotellet til Trønderdekk.Foto: TROND NILSSEN
Stadig flere setter bort dekkene sine:
Her er hotellene som har fullt belegg i koronatiden
Fire 20 toms store lysekroner og bordbein som ideelt sett burde vært i en Michelin-restaurant, møter deg i resepsjonen på Norges mest eksklusive dekkhotell.
Det er investert 50 millioner kroner i anlegget, som blant annet har lasermåling og fotografering av mønsterdybde og hjul ved innkjøring og store 65-toms skjermer i resepsjonen, der kundene kan se på passende dekk og annet utstyr de måtte trenge.
2,5 millioner er brukt til et 60 kvadratmeter stort rom med et kombinert vann- og skumanlegg på 50.000 liter. Forhåpentligvis blir dette hotellets minst brukte rom.
Annonse
500 skift per døgn
Det var nettopp konsekvensene ved en eventuell brann som gjorde at brannvesenet beordret bedriften ut av de gamle lokalene.
I høysesongen, som i praksis er oktober og april/mai er det kapasitet til å skifte hjul på rundt 500 biler i døgnet på hotellet.
– Disse månedene utgjør 70 prosent av omsetningen, sier Nilssen.
800 til 2000 kroner
Trønderdekk er en del av Dekkpartner-kjeden. En undersøkelse Opinion foretok for kjeden i 2018, viste at én av fem bileiere bruker dekkhotell. Flest gjester kom fra Oslo, og var i alderen 60 pluss.
Alle aktører Motor har snakker med, forteller om et marked som vokser. Bilbransjen selv er også i gang med å gi de mer etablerte dekkhotellene konkurranse.
Prisene varierer fra 800-900 kroner til rundt 2000 kroner sesongen. Én sesong defineres som lagring enten sommer eller vinter, samt ett dekkskift.
Et voksende marked skulle åpne for priskonkurranse som kommer kundene til gode.
Dét tror ikke bransjen selv.
– Det blir nok ikke billigere. Det koster å utvide kapasiteten, man må ha mer materiell og flere folk til å gjøre jobben, sier Torleiv Haukenes, produktsjef hos Dekkmann.
Han opplyser at det er ganske trangt om plassen ute hos mange av de 35 Dekkmann-verkstedene og 40 franchisetakerne. Nå er det rundt 5000 hjul på de ulike avdelingenes dekkhotell.
På det største lageret på Furuset i Oslo – som nå er utvidet til 46.000 hjul, altså 11.500 sett med hjul – er det derimot en del ledig kapasitet. I 2022 vil dette lageret utvides med ytterligere 4000 sett, 16.000 hjul.
Mindre skruing
Haukenes nevner følgende hovedgrunner til at dekkhotell blir stadig mer populært:
Hjulene blir stadig større – og tyngre.
Flere flytter i leiligheter med mindre oppbevaringsplass.
Mange har to biler. Det blir åtte dekk som skal fraktes og oppbevares.
Folks økonomi blir stadig bedre.
Bilene er blitt datamaskiner. Det er mindre privat skruing og vedlikehold – som tidligere inkluderte hjulskift.
Hjulene har avanserte dekktrykksmålere som ofte må justeres av fagfolk.
Mange har biler som sponses av arbeidsgiver.
Både Haukenes og Nilssen i Trønderdekk forteller at pandemien har gitt store utfordringer med bemanningen i høysesongen.
– Vi har ikke fått inn våre nøkkelpersoner fra Øst-Europa, som har vært med på dette før, og som har kompetanse på hjultyper og dekktrykksmålere og høy arbeidsmoral. Nordmennene vi har fått gjennom NAV-systemet har ikke det samme tempoet og kapasiteten. Sånn er det, fastslår Nilssen.