Med sitt såkalte «hammerhead»-uttrykk i fronten, ruller nå Toyota ut sin andre elbil på veinettet. De første bilene kommer til Norge mot slutten av 2025.
Noen vil sikkert huske navnet Urban Cruiser fra 15 år tilbake.
Den gang som en liten bil på 3,93 meter med forbrenningsmotor – men også da med muligheten til å velge firehjulsdrift.
Svingradius på bare 5,2 meter er noe av det Toyota frister med.
Men like viktig: Den kommer altså med firehjulsdrift og skyvbart baksete. Det første er primærvalget for nordmenn flest, det andre etterlyses av Motor på mer eller mindre alle nye biler.
Firehjulsdrift
Lengden på 4,28 meter er 10 cm mer enn dagens Yaris Cross – og fem centimeter lengre enn for eksempel Volvo EX30. Andre opplagte konkurrenter, som Hyundai Kona og Kia EV3, er 4,30 lange.
Urban Cruiser med firehjulsdrift får et 61 kWt-batteri, og motoreffekt på 184 hk/300 Nm.
Modellene med forhjulstrekk får enten et 61 kWt-batteri og motoreffekt på 174 hk/189 Nm, eller et mindre 49 kWt-batteri, og motoreffekt på 144 hk/189 Nm.
Annonse
Rekkevidde
Rekkevidde og lading er det foreløpig ingen informasjon om. Større bZ4X har et batteri på på cirka 64 kWt netto, og en offisiell rekkevidde (WLTP) for forhjulstrekk og firehjulsdrift på henholdsvis 511 og 466 km.
Det betyr at rekkevidden ender en del mil under tilsvarende versjoner av bZ4X.
Klasseledende
Firehjulsdriftsystemet har det Toyota kaller Downhill Assist Control, samt en Trail-modus som oppdager og bremser hjul som spinner mens det styrer dreiemomentet til det motsatte hjulet. Funksjonene kjenner vi fra dagens bZ4X – som har klasseledende terrengegenskaper.
Annonse
Hengervekt
Alle versjonene får varmepumpe og manuelt betjent forvarming av batteriet. Aluminiumsfelgene er enten 18 eller 19 tommer, og man kan velge tofargede alternativer med et svart tak.
Bagasjevolum og eventuell hengervekt er det foreløpig ingen informasjon om.
Toyota Norge åpner en reservasjonsløsning for kunder i dag, 12. desember. Lanseringen er lagt til tredje kvartal 2025.