Pris: 899.900 som «GT-line» (inkludert omkostninger).
Batteri: 99,8 kWt
Rekkevidde: 505 km (med 21 toms hjul)
Lengde/bredde (eksl speil)/høyde/bakkeklaring: 501/198/176/18 cm.
Vekt: 2569 kg.
Effekt (firehjulsdrift): 384 hk/600 Nm (700 Nm med boost).
0–100 km/t: 5.3 (oppgradert). Toppfart: 200 km/t.
Bagasjerom (som fire- eller femseter): 828 liter, pluss frunk på 52 liter.
Bagasjerom (seks- eller sjuseter): 312–333 liter pluss frunk 52 liter.
Hengervekt (firehjulsdrift): 2500 kg.
Vekt: 2569 kg.
Hjul: 285/45 R21.
En av årets mest spennende og spektaktulære bilnyheter er nå priset og klar for norske veier.
Med store EV9 tar Kia nye og selvsikre designgrep, slik de gjorde med EV6 for noen år siden.
Premiumklasse
Samtidig tar Kia steget inn i en klasse der de tradisjonelle premiummerkene regjerer, ganske upåvirket av noen forsøk fra ferske, kinesiske produsenter de siste årene. Konkurrentene heter nå Mercedes-Benz, BMW og Audi – ikke Volkswagen, Hyundai og Skoda.
Kia tilbyr et hav av plass i et karosseri som ikke på noe vis glir anonymt forbi hagene i mer pengesterke strøk. Igjen har designerne lekt seg med skisser og leire, og endt opp med et design som gjør selv en BMW iX en smule tam.
21 toms hjul
Prisen for lanseringsmodellen på det norske markedet: 899.000, inkludert omkostninger.
Da får man en sjuseter ned firehjulsdrift i utstyrsgraden «GT-line», som er den mest populære i Kia-utvalget. Inkludert i prisen er også 21-toms hjul og grå metallic lakk. Vinterhjul kommer i tillegg.
Øvrige tillegg som dytter prisen opp mot millionen: Seksseter som er vendbare på andre rad, panoramatak, hengerfeste og annen lakkfarge enn grå metallic.
Motor har skrevet mye om Kia EV9. Les mer om design og seteløsninger her. Og les mer om fakta og spesifikasjoner på modellene her.