0–100/toppfart (sek/km/t): 11,7/140 km/t (SR) eller 10,6/150 km/t (LR).
Vekt/nyttelast: 1305/337 (SR), 1423/322 (LR).
Bagasjevolum (liter): 280 (351 med bakseter skjøvet fram).
Konkurrenter: Citroën ë-C3.
En utpreget billigbil blir det derimot ikke. Prisen starter på 245.000 for modellen med det minste batteriet på 42 kWt, en rekkevidde på 327 km og 97 hester.
Større batteri
Vi tror likevel du bør legge på 40.000 kroner ganske umiddelbart. Litt for å få et større batteri (49 kWt), noe bedre rekkevidde (inntil 370 km) og noen flere hester (115).
Men mest for å komme opp på utstyrsnivået Exclusive. Da får du blant annet bedre lys og lyd, men viktigst: Skyvbare bakseter.
Dette er finessen vi etterlyser på de fleste biler i dag, som gir en helt annen fleksibilitet – og som nesten bare Hyundai kan tilby.
I hverdagen får du suveren bakseteplass på nivå med langt større biler. De dagene du må laste mye, får du bagasjeplass på nivå med langt større biler. 351 liter er for eksempel 33 liter mer enn i Volvo EX30, og bare 34 liter mindre enn i den romslige kompaktbilen, VW ID.3.
Det betyr at totalprisen med valgfri metallic lakk og vinterhjul, blir cirka 315.000 kroner.
En topputstyrt versjon av hovedkonkurrenten Citroën ë-C3 – som Motor nylig har kåret til årets beste bilkjøp i denne klassen – koster rundt 270.000 kroner.
Annonse
Toppmodellen
Legger du på ytterligere 30.000 for topputstyrte Premium, får du blant annet blindsonekamera, V2L, altså muligheten til å bruke bilen som strømkilde, samt 17-toms felger.
Legger du på ytterligere 15.000, så får du Inster Cross (350.000), med mer røffere eksteriørdetaljer, blant annet muligheten til en egen takkurv.
Motor var blant de første mediene som fikk kjøre Inster tidligere i år. Les mer her.