KLAR: Lille Hyundai Inster er nå priset og klar for norske veier fra februar.

Hyundai Inster:

Dette må du betale for sjarmtrollet

Den vekker oppsikt fra alle vinkler. Prisen er heldigvis mer moderat.

Publisert Sist oppdatert

Hyundai Inster

  • Pris: Fra 244.900
  • Motor/drivlinje: Batteri på 42 kWt/97 hk/147 Nm (Standard Range) eller 49 kWt/115 hk/147 Nm (Long Range), forhjulstrekk, ettrinns automat.
  • Rekkevidde (WLTP): 327 km (SR), 370 (LR)  med 15-toms hjul.
  • Lengde/bredde (eksl. speil)/høyde/bakkeklaring (cm): 383/161/158, 14,4
  • Lading: 120 kW, 10–80 prosent på 30 min.
  • 0–100/toppfart (sek/km/t): 11,7/140 km/t (SR) eller 10,6/150 km/t (LR).
  • Vekt/nyttelast: 1305/337 (SR), 1423/322 (LR).
  • Bagasjevolum (liter): 280 (351 med bakseter skjøvet fram).
  • Konkurrenter: Citroën ë-C3.

En utpreget billigbil blir det derimot ikke. Prisen starter på 245.000 for modellen med det minste batteriet på 42 kWt, en rekkevidde på 327 km og 97 hester.

Større batteri

Vi tror likevel du bør legge på 40.000 kroner ganske umiddelbart. Litt for å få et større batteri (49 kWt), noe bedre rekkevidde (inntil 370 km) og noen flere hester (115).

Skyvbare bakseter

Men mest for å komme opp på utstyrsnivået Exclusive. Da får du blant annet bedre lys og lyd, men viktigst: Skyvbare bakseter. 

SÆRPREG: Uansett vinkel, er Inster en bil som blir lagt merke til.
FAMILIE: Instrumentpanelet har elementer vi kjenner igjen fra både Kona og Ioniq 5.

Dette er finessen vi etterlyser på de fleste biler i dag, som gir en helt annen fleksibilitet – og som nesten bare Hyundai kan tilby.

KORT: Lengden på 3,8 meter gjør Inster til en av markedets minste biler.
PRAKTISK: Løsningen med skyvbare bakseter, gjør Inster langt mer bruksvennlig enn de fleste andre biler på markedet.

I hverdagen får du suveren bakseteplass på nivå med langt større biler. De dagene du må laste mye, får du bagasjeplass på nivå med langt større biler. 351 liter er for eksempel 33 liter mer enn i Volvo EX30, og bare 34 liter mindre enn i den romslige kompaktbilen, VW ID.3.

Årets beste bilkjøp

Det  betyr at totalprisen med valgfri metallic lakk og vinterhjul, blir cirka 315.000 kroner. 

En topputstyrt versjon av hovedkonkurrenten Citroën ë-C3 – som Motor nylig har kåret til årets beste bilkjøp i denne klassen – koster rundt 270.000 kroner.

Toppmodellen

Legger du på ytterligere 30.000 for topputstyrte Premium, får du blant annet blindsonekamera, V2L, altså muligheten til å bruke bilen som strømkilde, samt 17-toms felger. 

Legger du på ytterligere 15.000, så får du Inster Cross (350.000), med mer røffere eksteriørdetaljer, blant annet muligheten til en egen takkurv.

Motor var blant de første mediene som fikk kjøre Inster tidligere i år. Les mer her.