VERDENSPREMIERE: For første gang fikk publikum se den nye versjonen av Tesla Model 3 – under en godt besøkt jubileumsfest på Lillestrøm fredag.Foto: PETER RAAUM
Kommer i oktober:
Dette er de største endringene på nye Model 3
Lavere støynivå, blinklys på rattet, kjøling i forsetene og bedre materialkvalitet er blant de viktigste forbedringene.
Tesla har ikke forhastet seg med å gjøre kosmetiske endringer på Model 3. Fjerning av litt blankt listverk har vært de mest synlige. Men nå – seks år etter debuten – skjer det saker.
Den nye versjonen fikk sin verdenspremiere under et arrangement på Lillestrøm fredag.
Endringene er ikke revolusjonerende, selve karosseriet er prikk likt, men likevel omfattende.
Dette er naturligvis endringer som plutselig også vil dukke opp på Model Y., uten at Tesla-representanter kunne antyde noe tidspunkt nå. Denne Model 3-versjonen bygges i Kina, Model Y-bilene som kommer til Norge blir produsert i Tyskland – og det er uvisst når fabrikken utenfor Berlin blir oppgradert bygging av biler med denne teknologien.
UTVENDIG: Frontlyktene har fått en litt endret form, og et nytt uttrykk. Det samme med baklyktene, som nå er integrert i bakluken for å gi enda bedre passform. Ellers er det gjort aerodynamiske detaljforbedringer for å redusere luftmotstand, minske vindstøy og øke rekkevidde. Fronten er blitt glattere og linjene er blitt rettere.
INNVENDIG: Materialkvaliteten er høyere, med blant annet ekte aluminium på et lokk som dekker midtkonsollen. De to mobilladeplatene i front av midtkonsollen, ligger der som før.
RATT: Blinklysspaken er tatt vekk, til fordel for to knapper på rattet – slik vi finner på nye Model S og X. Motors erfaring er at det fungerer greit på rett vei, ved filskifte og liknende, men slett ikke i rundkjøringer.
GIR: Girspaken er også tatt vekk – som på S og X. Nå må du skifte gir ved å skyve et lite symbol opp eller ned til venstre på den midtstilte skjermen. Motors erfaring er at dette er særdeles elegant. Men hele prosessen må følges med øynene – i motsetning til spaken, som man håndterte med øynene på veien.
STØYDEMPING: Alt av vinduer har nå akustisk glass, som gir mindre trafikkstøy inn i bilen. Viktigere er hjulstøyen. Her skal forbedrede fôringer, pakninger og støydempende materialer gi merkbart lavere støy.
REKKEVIDDE: Bakhjulsdrift og 19-toms dekk: 513 km. Firehjulsdrift og 19 toms dekk: 629 km. Det er forbedring på henholdsvis 22 og 27 km. Velger du 18-toms dekk, kan rekkeviddeforbedringen trolig dobles. Men WLTP-tall med 18-toms dekk er ikke klare.
SETER: Forsetene har nå kjøling – i tillegg til varme.
LAKK: To nye farger: Ultra Red og Stealth Grey (som på bildet under).
FELGER/DEKK: Nytt design og forbedret aerodynamikk på felgene i 18- og 19-toms størrelse.
SKJERMER: Midtskjermen har samme størrelse (15,4 tommer) som før, men rammen rundt er smalere. Det gir bedre utnyttelse av skjermarealet. Bak er det kommet en helt ny 8-tommers skjerm med integrert klimakontroll, ventilasjon og underholdning.
LADING: I tillegg til de to trådløse mobiltelefonladerne i midtkonsollen, er det én USB-C-ladeport foran og to bak, hver av dem med effekt på opptil 65 watt.
LYD: 17 høyttalere, doble subwoofere og doble forsterkere for Long Range-varianten og 9 høyttalere, én subwoofer og forsterker for modellen med bakhjulsdrift. Systemet har innebygd støtte for Spotify, Apple Music og Tidal. Flere og mer avanserte mikrofoner skal gi forbedret samtalekvalitet.
PRISER: Model 3 bakhjulsdrift: Fra 409.000 kroner. Model 3 Long Range: Fra 500.000 kroner.